کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۸۳۳۳
تاریخ خبر:

‌فرزندان رهبران انقلاب اسلامی‌‌ کجایند و چه می‌کنند؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | نگاهی به زندگی و زمانه فرزندان ۱۰ شخصیت بزرگ انقلاب اسلامی.

فرزندان رهبران انقلاب اسلامی ایران

به غیر از رهبر کبیر انقلاب اسلامی، فهرست سایر رهبران انقلاب را بر اساس شورایی استخراج کردیم که در سال ۱۳۵۷ و برای اداره امور انقلاب تاسیس شد. مرکزی که البته برخی از انقلابیون بزرگ در آن سهمی نداشتند (مثل مرحوم منتظری) و البته در طول زمان چند بار نیز اعضای آن دچار دستخوش شدند ولی به هر حال می‌توان آن را به عنوان مرجع شناخت رهبران انقلاب معرفی کرد.

*** آیت‌الله سید علی خامنه‌ای

ایشان اکنون دارای ۶ فرزند هستند. نام خانوادگی همسر ایشان «خجسته» است. نام دخترانشان بشری و هدی و نام فرزندان پسرشان سید مصطفی، سید مجتبی، سید مسعود و سید میثم است. دو تن از فرزندان پسر ایشان ۸ سال در جبهه‌های جنگ ایران و عراق حضور داشتند.

یکی از دختران ایشان همسر فرزند آیت‌الله محمدی گلپایگانی است که ضمن آراستگی به لباس شریف روحانیت و علم دین در دانشگاه‌های کشور نیز به تدریس متون حقوقی به زبان فرانسه اشتغال دارند و دختر دیگر ایشان همسر فرزند آیت‌الله باقری کنی از علمای تهران است. سید مصطفی فرزند بزرگ ایشان با دختر آیت‌الله خوشوقت ازدواج کرده ‌است. سید مجتبی داماد دکتر غلامعلی حداد عادل است. سید مسعود نیز با فرزند آیت‌الله خرازی و خواهر صادق خرازی ازدواج کرده ‌است.

سید میثم کوچک‌ترین فرزند ایشان نیز به ازدواج دختر آقای لولاچیان از بازاریان متدین در آمده است. مقام معظم رهبری همچون امام راحل فرزندان خود را از فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی مبرا داشته و به ایشان توصیه کرده‌اند که در کارهای اقتصادی وارد نشوند. هر چهار پسر، طلبه‌ و معمم هستند… در دفتر مسئولیتی ندارند. فقط در نشر آثار همکاری دارند والان هیچ‌کدام از آقازاده‌ها مسئولیتی ندارند. جایی هم مشغول نیستند. آقا مصطفی که الان سطوح عالیه را در قم تدریس می‌کنند. ایشان مکاسب و کفایه در قم تدریس می‌کنند.

*** آیت الله مرتضی مطهری

مطهری در سال ۱۳۳۱ با عالیه روحانی، دختر یکی از روحانیون مشهد ازدواج کرد. حاصل این پیوند چهار دختر و سه پسر (علی، محمد، مجتبی، فریده، وحیده، حمیده، سعیده) است. علی مطهری و محمد مطهری دو تن از فرزندان اویند. عباس‌ هادی‌زاده مهندس نساجی، احمد یزدی داروساز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و مجید عباسپور دکترای محیط زیست و استاد دانشگاه صنعتی شریف دامادهای اویند.

*** آیت‌الله دکتر بهشتی

فرزند او سید علیرضا حسینی بهشتی، عضو هیات علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، دبیرکل جمعیت توحید و تعاون و از بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های انتخابات ریاست جمهوری دهم است. سید محمدرضا حسینی بهشتی دیگر فرزند او، دانشیار فلسفه دانشگاه تهران و عضو پیوسته فرهنگستان هنر است. ملوک‌السادات حسینی بهشتی، فرزند ارشد او، استادیار پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران است.

*** آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی

در سال ۱۳۳۷ با عفت مرعشی که دختری از خانواده روحانی و از نوادگان سید محمد کاظم طباطبایی یزدی است ازدواج کرد. ثمره این ازدواج پنج فرزند به ترتیب به نام‌های فاطمه، محسن، فائزه، مهدی و یاسر است. دو دختر او با دو پسر حسن لاهوتی اشکوری امام جمعه سابق رشت و از دوستان او در زندان، (که یکی پزشک و دیگری دندانپزشک است) ازدواج کردند. از بین دختران او تنها فائزه هاشمی وارد سیاست و یک بار نماینده مجلس شورای اسلامی شد.

فاطمه هاشمی از ابتدای تأسیس بنیاد امور بیماری‌های خاص ریاست آن را برعهده دارد و محسن هاشمی رئیس سابق مترو تهران بوده‌است و سپس معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی شد و حالا هم رئیس شورای شهر است. مهدی هاشمی نیز مسئولیت‌هایی مانند ریاست سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و ریاست مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی را برعهده داشته‌است. او در حال حاضر به دلیل این پرونده قضایی در زندان است.

*** محمود طالقانی

آیت الله طالقانی دو همسر داشت. یکی از آن‌ها بتول اعلایی نام داشت که در خانه‌ای در پیچ شمیران زندگی می‌کرد و در سال ۱۳۸۶ درگذشت و دیگری به نام توران طالقانی که در سال ۱۳۵۷ درگذشت. او با فرزندان خود در خانه‌ای در شمیران زندگی می‌کرد. محصول ازدواج آیت‌الله طالقانی از هر کدام از این همسران، پنج فرزند است.

از این ۱۰ فرزند پنج نفر پسر و پنج نفر دختر هستند. مشهورترین این فرزندان، اعظم، طاهره و مجتبی طالقانی هستند. طاهره طالقانی بعد از فوت خواهرش اعظم، در هشتم آبان امسال، موقتا جانشین وی در جامعه اسلامی زنان انقلاب اسلامی شده و قرار است تا برگزاری انتخابات از سوی شورای مرکزی برای انتخاب دبیرکل، وی امور حزب را پیش ببرد.

*** محمدجواد باهنر

محمدجواد باهنر چهار فرزند دارد دو فرزند دختر و دو فرزند پسر. فرزند بزرگ او دکتر ناصر باهنر است که هم عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق و هم مدیرعامل مجتمع فرهنگی رفاه است. به نوعی فعال فرهنگی است. پسر دوم او، در دانشگاه صنعتی شریف «هوا - فضا» خوانده‌است و درحال‌حاضر در وزارت دفاع مشغول است. دو دختر دارد که یکی پزشک و دیگری هم دندانپزشک هستند (این اطلاعات به نقل از یک مصاحبه قدیمی محمدرضا باهنر است که خود برادر شهید محمد جواد باهنر است).

*** ابراهیم یزدی

ابراهیم یزدی دارای شش فرزند است: خلیل، دکترای اقتصاد دارد و رئیس یک شرکت مشاوره ای‌تی در آمریکاست. فرزند دوم سارا است که پزشکی خوانده و متخصص سالمندان و مدیر یک بخش در بیمارستانی در ایالت پنسیلوانیاست. سومین فرزند، لیلا است که روانشناسی خوانده و مدتی تدریس می‌کرد و درحال‌حاضر در ترکیه زندگی می‌کند. این سه نفر در ایران به دنیا آمدند. فرزندان دیگر: یوسف دارای دکترای مهندسی پزشکی و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه جان‌هاپکینز، مریم پزشک و ایمان مهندس مواد هستند.

*** مهدی بازرگان

مهندس بازرگان و همسر او، خانم ملک طباطبایی پنج فرزند داشتند: زهرا، عبدالعلی، فرشته، فتانه و محمد نوید که البته از این میان، خانم فرشته بازرگان که متولد سال ۱۳۲۴ بود؛ در سال ۱۳۹۵ فوت کرد. او عضو هیات امنا و هیات مدیره مجتمع نیکوکاری رعد بود.

*** سید عبدالکریم موسوی اردبیلی

هرچه تلاش کردیم اسامی فرزندان آیت الله موسوی اردبیلی را نیافتیم. نام فرزندان ایشان را که جست‌وجو می‌کنی می‌رسی به یک موسسه خیریه که متعلق است به میرسعید موسوی اردبیلی و در ماه‌های اخیر یک بار در خصوص آن شایعات اقتصادی وجود داشت که توسط فرزند مرحوم موسوی اردبیلی تکذیب شد.

کدخبر: ۳۰۸۳۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر