کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۴۲۳۱
تاریخ خبر:

فرجام ماجراجویی مندل‌خان و رفقا در جادوگر

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| روز گذشته آخرین قسمت «جادوگر» منتشر و پرونده این سریال کمدی بسته شد. سریال داستان زندگی دو جاعل به‌نام قدرت (احمد مهران‌فر) و جهانگیر (سیدجواد رضویان) را روایت می‌کند که برای فرار از دست پلیس عازم جنوب می‌شوند. اهالی جزیره گمان می‌کنند قدرت، جادوگر است و او با نام مندل‌خان از مردم کلاهبرداری می‌کند. از سر اتفاق و نیز خوش‌شانسی قدرت از هر آزمون جادوگری موفق بیرون می‌آید و نامش در همه شهرها سر زبان‌ها می‌افتد! این سریال چه عملکردی از خود به‌جا گذاشت و چه میزان از رضایت مخاطبان را به همراه داشت؟

‌مورد اول| حجم داستان
سریال «جادوگر» اردیبهشت‌ماه و بدون اطلاع‌رسانی، از طریق پلتفرم‌های فیلیمو و نماوا منتشر شد. این سریال از همان قسمت اول تکلیف خود با مخاطب را روشن کرد و نشان داد دنبال بیان داستانی پیچیده نیست. در ادامه هم هر قسمت از سریال به‌اندازه کافی داستان داشت و بیهوده کش نمی‌آمد. بالطبع سخت‌پسندها سریال‌هایی چون «جادوگر» را دنبال نمی‌کنند اما عموم مخاطب می‌توانست با سرنوشت شخصیت‌ها و پیچش داستان همراه شود.

مورد دوم| سهم کمدی
«جادوگر» بیش از آن‌که موفق به خنداندن شود، مخاطب را با قصه خود سرگرم می‌کند. این ویژگی الزاما ضعف محسوب نمی‌شود اما برخی انتظارشان از چنین سریال‌هایی، برخورداری کافی از لحظه‌ها و دیالوگ‌های کمدی است. در «جادوگر» موقعیت و تکیه‌کلام کمدی وجود دارد؛ خاصه در قسمت‌های ابتدایی اما در ادامه تم معمایی و ماجراجویانه غلبه یافت. در قسمت‌های اخیر شباهت موقعیت‌های کمدی سریال از جمله فریب دختران در قامت جوان پولدار با نمونه‌های پیش پررنگ شده بود.

مورد سوم| تعداد تکیه‌کلام
در سال‌های اخیر، سریال‌های کمدی به‌اندازه سابق نمی‌توانند، تکیه‌کلام وارد ادبیات روزانه مردم کنند. «جادوگر» هم فاقد این قدرت بود و حتی تکیه‌کلام احمد مهران‌فر مثل «برو، در رو» که با غلظت بیان می‌کرد، سر زبان‌ها نیفتاد. حال آن‌که او در سریال «پایتخت» صاحب تکیه‌کلام‌های فراگیر فراوانی است. مهران‌فر در «جادوگر» جمله‌ای به‌کار می‌برد که از ورد معروف رمال‌ها گرفته شده است: فال می‌گیرم فال پشه، آیا بشه آیا نشه. این جمله و نیز تاکید بر قدرت عنبر نسا! هم وارد ادبیات عمومی مردم نشده.

مورد چهارم| عملکرد بازیگران
سریال «جادوگر» با حضور سه بازیگر اصلی یعنی احمد مهران‌فر، جواد رضویان و مریم مومن ساخته شد و دیگران حکم مهمان داشتند. در مجموع مهران‌فر عملکرد موفق‌تری از دیگران داشت و توانست گلیم خود را از آب بیرون بکشد و از شخصیت‌های قبلی ازجمله «پایتخت» فاصله بگیرد. شیوه بیان دیالوگ‌ها و رفتار پرطمانینه مقابل دوربین نشان‌های پررنگی از تلاش مهران‌فر برای ایجاد فاصله با دیگر شخصیت‌های کمدی کارنامه‌اش هستند.

سید‌جواد رضویان اما زیر سایه تیپ‌های کمدی قبلی بود و سهم ناچیزی از ایجاد موقعیت‌های کمدی داشت. او سال‌ها مردم را خندانده ولی در «جادوگر» نتوانست موفقیت پیشین را تکرار کند. «جادوگر» به کام مریم مومن هم بود؛ بازیگری که سال ۹۷ با سریال «بانوی عمارت» به شهرت رسید و با نقش پری سریال «جادوگر» کمدی را هم تجربه کرد. به بازی او انتقادهای جدی وارد است اما همین که نشان داد می‌تواند وارد قالب‌های دیگر شود و حتی با رفتار و گفتار خود بخشی از فضای مفرح سریال را رقم بزند، امتیاز مثبتی برایش محسوب می‌شود.

مورد پنجم| آمار میزان رضایت
با نگاهی به میزان رضایت مخاطبان از «جادوگر» می‌توان پی برد این سریال نظر همه را جلب نکرده اما ناکام و شکست‌خورده هم نبوده است. قسمت اول سریال در فیلیمو ۹۳‌درصد رضایت مخاطبان را داشته است و قسمت آخر که روز گذشته توزیع‌شده ۹۰‌درصد. در نماوا هم قسمت اول ۹۲درصد و قسمت سیزدهم ۹۱‌درصد رضایت مخاطبان را جلب کرده است.

بیشترین آمار رضایت کاربران فیلیمو از «جادوگر» مربوط به قسمت‌های سوم، یازدهم و چهاردهم با ۹۴‌درصد است. در نماوا قسمت دوازدهم سریال با ۹۶‌درصد رضایت در صدر نشسته. کمترین میزان رضایت از سریال در این سامانه هم مربوط به قسمت نهم با ۹۰‌درصد است. در فیلیمو، کاربران قسمت نهم را کمتر از دیگر قسمت‌ها پسندیده‌اند و فقط ۸۴‌درصد رضایت به‌دنبال داشته.

کدخبر: ۴۷۴۲۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر