کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۶۸۲۵
تاریخ خبر:

فرانسه: قطعنامه‌ای علیه ایران صادر می‌شود

وزیر امور خارجه فرانسه سه‌شنبه شب مدعی شد که قطعنامه‌ای علیه ایران به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارایه می‌شود و آن را انتقادی خواند.

خبرگزاری ایرنا به‌نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: «ژان ایو لودریان» ادعا می‌کند که این قطعنامه در روزهای آینده ارائه خواهد شد. همچنین معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌ جمهوری کشورمان گفته امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه ساعاتی پیش با حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری تلفنی گفت‌وگو کرد.

پیشتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تلاش برای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس گفت: اروپایی‌ها حرکت غلطی را با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده اند، فکر می‌کنیم این حرکت باعث بهم ریخته شدن شرایط خواهد شد.

ظریف در حاشیه نشست روز دوشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: بهم ریختگی شرایط کنونی را از طریق سفیر ایران در وین به همه اعضای شورای حکام شرایط توضیح داده‌ایم، امیدواریم عقل غلبه کند و اگر چنین نشود راهکارهایی داریم.

علی اکبر صالحی گفته است: در صورتی که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به اقدام ایران مبنی بر توقف پروتکل الحاقی قطعنامه‌ای را علیه کشورمان صادر کنند، ایران واکنش مناسبی را خواهد داشت و در این راستا نامه‌ای هم ارسال شده است.

همچنین سید عباس عراقجی معاون سیاسی وزارت خارجه هر گونه تلاش برای تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را غیرسازنده و تهدیدکننده فضای ایجاد شده برای دیپلماسی، به ویژه بعد از توافق اخیر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارزیابی کرد.

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه با انتشار بیانیه‌ای رسمی درباره تماس تلفنی مکرون با حسن روحانی می‌نویسد:

رئیس جمهور فرانسه با یادآوری اقدامات انجام شده فرانسه و شرکایش در سال گذشته برای رسیدن به راهکاری که بر سر آن مذاکره وتوافق صورت گرفته باشد، تاکید کرد مهم است که ایران اقداماتی شفاف و فوری انجام دهد تا گفتمان با تمام طرف های توافق وین (توافق هسته ای) از سر گرفته شود.

مکرون با ابراز نگرانی درباره تصمیم ایران برای آن چه تخطی از توافق عنوان شده است، گفت که مهم است تهران به پایبندی به توافق بازگردد و کاملا با دیده بان هسته ای سازمان ملل (آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) همکاری کند.

بسیاری از پایگاه های خبری ایرانی گزارش دادند که روحانی به وضوح به مکرون گفته است که تنها راه احیای توافق، لغو تحریم های آمریکا خواهد بود و تکرار کرد که تصمیم ایران برای کاهش تعهداتش در توافق، به خاطر خروج آمریکا از توافق در سال ۲۰۱۸ بوده است.

بر اساس این گزارش، اظهارات مکرون در پی این مطرح می شود که ایران طی یک سال و نیم گذشته پس از خروج دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته ای، متحمل شدن تحریم های بازگردانی شده و جدید آمریکا و تعلل کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در زمینه کاهش تاثیر تحریم ها و عادی سازی روابط اقتصادی با ایران، تعهدات داوطلبانه اش در توافق را کاهش داده است.

این موارد شامل اقداماتی مانند افزایش سطح غنی سازی اورانیوم، نصب زنجیره هایی جدید از سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات نطنز و فردو، آغاز فعالیت تحقیق و توسعه در راستای اقدام به تولید اورانیوم فلزی می شود که مطابق معمول به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع رسانی شده اند.

مقامات ایران تاکید کرده اند که این اقدامات با پایبندی تمام اعضای توافق هسته ای به تعهداتشان، بازگشت پذیر خواهد بود.

کدخبر: ۳۷۶۸۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Msina

    بشه، نشه. برای مردم عادی قرار نیست فرقی بکنه. معضل و مشکلات ملت ما اروپا نیست، ب لکه یک ایرانی تحصیل کرده اروپا است.