کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۵۱۵۷
تاریخ خبر:

فرار تلویزیون از آفساید با سوت خانم داور

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | متن و حاشیه پخش سوپر جام یوفا از شبکه ورزش که داوری آن برعهده خانم استفانی فراپارت فرانسوی بود. مسابقه لیورپول و چلسی با چه کیفیتی پخش شد و چه دستاوردی برای تلویزیون داشت؟

هفته پیش یکی از اتفاق‌های مهم برای فوتبال رقم خورد: برای نخستین بار یک داور زن دیداری مهم در رده مردان را قضاوت کرد. خب این خبری تازه نیست و اگر پیگیر خبرها باشید از چند و چون ماجرا اطلاع دارید. در این گزارش کمی درباره خانم استفانی فراپارت خواهیم نوشت اما بهانه اصلی چگونگی مصاف تلویزیون ما با اوست.

*** مورد اول| شایعه پخش نشدن سوپرجام
چند ساعت بعد از اینکه اعلام شد مسابقه سوپر جام اروپا بین لیورپول و چلسی را یک داور زن سوت می‌زند، شایعه‌ها شروع شد. همه خبرها به یک نکته اشاره داشتند: عدم پخش مسابقه از تلویزیون ایران. تا لحظه آخر هم به طور قطع کسی نمی‌دانست آیا مسابقه پخش می‌شود یا خیر. حتی در کنداکتور شبکه سه و ورزش اسمی از آن نبود. در نهایت شبکه ورزش مسابقه را روی آنتن فرستاد آن هم در حالی که شنیده می‌شد این مسابقه را شبکه سه قرار است پوشش دهد.

*** مورد دوم| شایعه سانسور
همزمان شایعه‌ای دیگر به گوش می‌رسید که مسابقه در صورت پخش با سانسور زیاد روی آنتن خواهد رفت. سابقه این شایعه به تجربه سال پیش و مسابقه تیم‌های فوتبال بایرن مونیخ و کلن برمی‌گشت. در آن مسابقه که خانم بیبیانا اشتاین هاوس داوری‌اش را برعهده داشت، شاهد یک مسابقه پر سانسور بودیم!

تصویر داور یکی دوبار بیشتر به نمایش درنیامد و غالبا از صحنه‌های آهسته و بی‌ربط استفاده شد. این سابقه باعث شد نسبت به پخش اصل مسابقه بدبین باشیم کما اینکه بعد از مسابقه بایرن مونیخ و کلن بازی‌هایی که داور زن داشتند روی آنتن نرفت. همزمان این شائبه وجود داشت که باز هم مسابقه پر است از صحنه‌های آهسته و اعصاب خرد کن.

*** مورد سوم | شبکه ورزش با خانم داور چه کرد؟
بعد از این یادآوری سراغ چگونگی مصاف شبکه ورزش با مسابقه سوپرکاپ اروپا برویم. طبق معمول مسابقه با چند ثانیه تاخیر روی آنتن رفت که امری مرسوم در تلویزیون ماست. اتفاق جالب همان ابتدا رخ داد که تصویر درشت داور استفانی فراپارت در قاب بود و آماده سوت زدن. این تصویر نشانه‌ای بود که بیننده‌ها بدانند قرار نیست نماهای تماشاگران و صحنه‌های آهسته جای داور را در طول مسابقه پر کند!‌ در ادامه این فرضیه شکل عینی گرفت و کارگردان شبکه ورزش حساسیت‌های بی‌مورد را کنار گذاشت. بنابراین نه بسته چهره خانم استفانی فراپارت سانسور شد و نه نمای تمام قد او.

*** مورد چهارم| با کمک داورها چه کرد؟
کمک‌های استفانی فراپارت در این مسابقه هم زن بودند. شبکه ورزش هر چقدر با داور اصلی کنار آمد، از نمایش تصاویر کمک داورها پرهیز کرد. به جز یکی دو نما، باقی صحنه‌های نزدیک آن ها نشان داده نشد. البته کارگردانی این نماها طوری نبود که بیننده مسابقه را از دست بدهد. در صحنه‌های دورتر اما داوران در قاب بودند و سانسوری اعمال نشد.

*** مورد پنجم| دستاورد شبکه ورزش چه بود؟
همانطور که می‌دانید چند سالی است حضور داوران زن در لیگ‌های داخلی کشورهای اروپایی پررنگ شده اما قضاوت یک داور زن در بازی‌هایی که به طور مستقیم زیر نظر یوفا انجام می‌شود، اتفاق تازه‌ای است. استفانی فراپارت، داور ۳۵ساله فرانسوی که داوری مسابقات مردان را از سال ۲۰۱۱ شروع کرده،‌نخستین داور زن تاریخ در یک مسابقه بزرگ اروپایی مردان محسوب می‌شود.

با این اتفاق آرام آرام تعداد زن‌هایی که مسابقات فوتبال را سوت می‌زنند بیشتر می‌شود. چه بسا به‌زودی سهم آن‌ها از مسابقات بین‌المللی مردان هم بیشتر شود. در چنین شرایطی اگر تلویزیون پا پس می‌کشید و بازی لیورپول - چلسی را روی آنتن نمی‌فرستاد، بسیاری از بازی‌ها اجازه پخش پیدا نمی‌کردند. بزرگ‌ترین دستاورد شبکه ورزش عبور ظریف از یک اتفاق به ظاهر تابو بوده است.

*** مورد ششم| چه بازتاب‌هایی داشت؟
چهارشنبه شب کمی بعد از سوت مسابقه نخستین واکنش‌های کاربران ایرانی در توئیتر شروع شد. غالب توئیت‌ها تحسین شبکه ورزش و تعجب از نگاه باز تلویزیون بود. رسانه‌های رسمی هم این اتفاق را مثبت دانستند. مثلا ورزش سه نوشت:‌ «در نهایت تلویزیون در یک اقدام کم‌سابقه ترجیح داد به بینندگان خود اطمینان پیدا کرده و آنها را به تماشای آزاد مسابقه‌ای دعوت کند که شاید تصور پخش آن با حضور یک داور زن، چندان هم قابل باور نبود.البته ممکن است شما پخش رسانه از رسانه ملی و یک امر عادی و یک مطالبه کم‌اهمیت تلقی کنید، اما آنهایی که از پیچیدگی‌ها باخبر هستند، از دشواری مدیریت در این موضوع کاملا مطلعند.»

کدخبر: ۲۷۵۱۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1565780353

    سلام، این مقاله در روزنامه شنبه ۲۶مرداد چاپ شده یا یکشنبه ۲۷مرداد؟

    • sadra

      سلام. شنبه ۲۶ مرداد