کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۹۸۸
تاریخ خبر:

فایترها به صف؛ مبارزه در قفس در ایران آزاد شد

روزنامه هفت صبح | یک: ‌وزارت ورزش و جوانان این هفته برای اولین‌بار مجوز فعالیت رسمی برای رشته هنرهای رزمی ترکیبی یا MMA را صادر کرد و عملا باید بگوییم مبارزه در قفس در ایران آزاد شد. دیروز رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی به طور رسمی این خبر را تایید کرد و گفت: «واقعیت این است که این رشته در ایران وجود داشته ولی فعالیت‌ آنها زیرزمینی بوده، حالا باید سازماندهی انجام شود و تمام اعزام‌ها با مجوز شورای برون‌مرزی صورت بگیرد.»

او در ادامه تاکید کرده که طبق قوانین جمهوری اسلامی حتی برای حضور زنان در این رشته هم برنامه‌ریزی شده. اگر شاهد حضور زنان هم در رشته MMA باشیم تحول بزرگی رخ داده چون پنج سال پیش اتفاقا مبارزه زنان ایرانی‌ که به صورت شخصی در مسابقات ارمنستان شرکت کرده بودند، زمینه‌ساز اعلام ممنوعیت رسمی این رشته در ایران شد. پیش از این در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۷ هم به ترتیب کشتی زنان و وزنه‌برداری زنان در ایران پس از سال‌ها ممنوعیت راه‌اندازی شده بود.

* دو: اگر نمی‌دانید کلا MMA چیست باید بگوییم یک رشته ورزشی هیجان‌انگیز و البته خشن است که در آن دو طرف با ضربه‌های مشت و پا و آرنج و زانو با هم گلاویز می‌شوند. کلا خطا هم ندارند به جز مواردی معدود مثل فرو کردن انگشت در چشم یا ضربه زدن به حریفی که بیهوش است. به علت خشونت بالا هم اطراف سکوی مبارزه با تورهای فلزی پوشانده می‌شود و همین مسئله ماجرا را بیشتر دلهره‌آور می‌کند. در واقع این رشته ترکیبی است از رشته‌های رزمی مختلف از بوکس و تکواندو گرفته تا ووشو و کیک بوکسینگ و جودو.

احتمالا در سال‌های اخیر تصاویری از رشته MMA را از مبارزات امیرعلی اکبری یا حتی حبیب نورماگومدوف فایتر داغستانی دیده‌اید.از بین ورزشکاران ایرانی منهای امیرعلی اکبری که قبلا فرنگی کار تیم ملی بود، حمیدرضا قلی‌پور کاپیتان تیم ملی ووشو و مازیار الهامی کاپیتان سابق تیم‌ملی کاراته هم در این رشته فعالیت می‌کنند. چند نفر دیگر از ورزشکاران هم در دوره بازنشستگی یا محرومیت به سمت این رشته کشیده شدند.

چندی پیش حتی خواهران منصوریان هم با انتشار پستی در اینستاگرام از فعالیت‌شان در این رشته خبر دادند. مشهورترین مسابقات بین‌المللی که در این رشته برگزار می‌شود UFC نام دارد که از سال ۱۹۹۳ در آمریکا شروع به کار کرده. تا الان هیچ ورزشکار ایرانی هم طبعا در این مسابقات افتخاری کسب نکرده و فقط تعداد انگشت شماری از جمله رضا مددی ورزشکار ایرانی مقیم سوئد و چند ورزشکار دو ملیتی دیگر تجربه حضور در این مسابقات را داشتند.

* سه: آخرین بار که بحث مسابقات MMA خیلی جنجالی شد، خردادماه سال ۱۳۹۵ بود که فیلم دلخراشی منتشر شد از کتک خوردن شدید یک دختر نوجوان ایرانی در قفس از یک حریف خارجی. ماجرا مربوط می‌شد به مسابقاتی که در کشور ارمنستان برگزار شده بود و دو خواهر ۱۳ ساله به نام‌های تینا و آرینا مافی هم در آن شرکت کرده بودند. هر دو با پوشش اسلامی و پرچم ایران. شدت ضربات وارد شده و خشونت این ورزش اما با واکنش‌های عتاب آمیزی در داخل کشور مواجه شد.

ابتدا فدراسیون ورزش‌های رزمی اعلام کرد که اعزام آن‌ها از طرف ما نبوده. با توجه به اینکه تینا و آرینا لباس کاراته بر تن داشتند شایعه شد که فدراسیون کاراته در پشت پرده اعزام آن‌ها بوده اما این فدراسیون هم تکذیب کرد و گفت ما دخالتی نداشتیم. مهدی مافی پدر این دو نوجوان که خودش قبلا ورزشکار حرفه‌ای رزمی بوده، همان زمان مصاحبه کرد و این شایعه را که با انگیزه دریافت جایزه نقدی فرزندانش را به این مسابقات فرستاده تکذیب کرد.

او توضیح داد که با هزینه شخصی فرزندانش را به این مسابقات برده تا تجربه کسب کنند و بعد مشخص شد که علاوه بر این تینا و آرینا ۸ ورزشکار مرد ایرانی هم در همین مسابقات شرکت کردند و آن‌ها هم به طرز ناگواری صدمه دیدند. حالا اما رفع ممنوعیت این ورزش در کشور می‌تواند حضور ورزشکاران ایرانی در مسابقات برون‌مرزی این رشته را سر و سامان بدهد.

در مورد‌ اینکه چرا ورزشکاران ایرانی به این رشته گرایش دارند دلایل متعددی مطرح شده. یک‌بار سید مصطفی صالحی‌زاده عضو سابق تیم‌ملی کشتی فرنگی که به علت دوپینگ محروم شد و حالا در رشته MMA فعالیت می‌کند گفته بود: «در ایران فقط کشتی آزاد در بورس است و کشتی فرنگی دیده نمی‌شود. تازه چندسالی است که به عده محدودی بها داده می‌شود و پول به آنها می‌رسد.»

کدخبر: ۳۸۱۹۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر