کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۵۶۱۸
تاریخ خبر:

غیرعادی از قم و مشهد

روزنامه هفت صبح| واکنش‌ها به اقدام نامتعارف تعدادی انگشت‌شمار در هتک حرمت به اماکن زیارتی قم و مشهد و شکستن درب حرم حضرت معصومه. دوشنبه شب بعد از اینکه با مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا،‌ درب حرم مطهر حضرت معصومه در قم و مسجد جمکران و کمی بعد حرم مطهر امام‌رضا (ع) در مشهد بسته شد، عده‌ای با حضور در مقابل حرم حضرت معصومه (س) و امام‌رضا (ع) نسبت به این اقدام اعتراض کردند.

در این تجمعات شعارهای تندی داده شد و حتی این عده محدود به این اماکن زیارتی هتک حرمت کردند و بخشی از درب حرم حضرت معصومه را شکستند. فیلم‌هایی از اقدامات نامتعارف به سرعت در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منعکس شد و واکنش منفی افکار عمومی را به همراه داشت. در پی این اتفاقات بلافاصله شورای تامین قم در داخل حرم مطهر تشکیل شد و فرمانده نیروی انتظامی قم گفت با این افراد تحصن کننده برخورد می‌شود.

* استاندار قم هم اعلام کرد اجازه تشکیل هیچ تجمعی با هر عنوانی داده نمی‌شود. مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه هم با صدور بیانیه‌ای این اقدامات را محکوم کرد و نوشت: «هیچ موضوعی نمی‌تواند بهانه‌ای برای هتک حرمت این حریم کبریایی باشد و هرچند که برای مومنین بسته بودن درب این بارگاه سخت و جانکاه است ولی مجاهده مدبرانه، عمل به تکالیف عقلی و شرعی در سایه صبر مومنانه، دعا و کوشش همه‌جانبه چون همیشه راهگشا و حلال مشکلات خواهد بود.» دیروز هم خبرگزاری ایلنا به نقل از یک مقام آگاه در نیروی انتظامی نوشت تعداد ۲۵ نفر از این عناصر خودسر در قم بازداشت و به مراجع امنیتی معرفی شدند. این حوادث تلخ با واکنش‌های گسترده‌ای بین فعالان مذهبی و سیاسی همراه بود که در ادامه بخش‌هایی از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

* وحید جلیلی (مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی): حالا همان‌ها که قرن‌هاست ائمه را و مکتب را محصور می‌خواهند، با فحش‌های رکیک، حصارهای حرم رضوی را می‌شکنند که امام را از محاصره دربیاورند… وحشت امروز شما و اربابانتان از بسته شدن چند در چوبی و فلزی نیست. از باز شدن درهای جهان به روی مکتبی است که هفتصد سال سعی رنسانسی‌های لائیک‌ در القای تقابل «علم و دین» و«معنویت و عقلانیت» را نقش بر آب کرده‌است…عالم آل محمد(ص) در حلقه جهل شما و مکر اربابانتان؛ غریب الغربا خواهد بود و جرم جمهوری اسلامی آن است که این حلقه را شکسته است.

اگر مالک اشتر شیعه است؛ ربیع بن خثیم کیست و اگر قاسم سلیمانی؛ حیدری است شما کیستید قاذورات! حیدرحیدرتان که طنینی شیرین در گوش اهل نکراء دارد؛ همان قرآن‌های بر سرنیزه است که خاطره تلخش قرن‌هاست شیعه را سوگوار مظلومیت علی کرده است. مشهدی‌ها هم، شما را خوب به یاد دارند؛ روزی که در کنار مأمون به تشییع علی بن موسی آمده بودید و از همه بیشتر جزع و فزع می‌کردید تا مگر تفکر جاهلی مسمومتان را پنهان توانید کرد و ما اگر آن روز فریب شما را می‌خوردیم، امروز نام این شهر مشهد نبود که قرن‌هاست به قامت ایستاده تا فریبکاران و فریب خوردگان را رسوا کند؛ آن‌ها که می‌خواستند ثامن الحجج را نه شهید و شاهدی برای تمام جهان و تاریخ، که مرده‌ای معرفی کنند که هارون، نزدیک‌ترین مسلمانان به اوست چون به کناره‌های ضریحش چسبیده است!

* عطاءالله مهاجرانی(وزیر پیشین ارشاد): ‌مهم‌ترین کتاب حدیث شیعه، اصول کافی است. این کتاب با کتاب العقل و الجهل شروع شده است. ۷۰ سال بعد از کلینی، فردوسی مقدمه شاهنامه را با حسن مطلع: به نام خداوند جان و خرد آغاز کرد. شیعه در بین مذاهب اسلامی پرچمدار حکمت و خرد بوده است. خرافات و افسانه‌ها و جهل مقدس خرد را خفه کرده است.

* علی مطهری (نماینده مجلس): افراد جامدفکری که در اعتراض به بسته‌شدن درب حرم حضرت معصومه به آنجا هجوم بردند و درب را شکستند باید بازداشت و مجازات شوند، هم به خاطر کمک به شیوع ویروس کرونا و هم به دلیل ایجاد وهن برای اسلام و شیعه. آنها یاد خوارج را زنده کردند.

* صادق زیباکلام ‌(استاد دانشگاه)‌:‌دکتر علی مطهری حمله کنندگان به حرم را خوارج خواندند.جناب مطهری، آنها نه خوارج هستند،نه اهل کوفه،نه منافق،نه شیعه انگلیسی،نه سلطنت طلب،نه ضد انقلاب،نه نفوذی.آنها تربیت شدگان فرهنگ ماهستندکه به‌جای اخلاق،تواضع،مدارا،ادب واحترام،به آنها درشتی،توهین و خشونت به‌نام دین و انقلاب یاد داده‌ایم.

* علاالدین بروجردی(نماینده مجلس):‌ ده‌ها میلیون ایرانی پر از عشق و علاقه و ارادت به ائمه هستند پس این چند ده نفر چطور به خود اجازه داده که علاوه بر حرمت شکنی به مردم توهین کنند و خود را تنها عاشقان ائمه جلوه دهند. آن‌ها در مکان‌های مقدس را شکسته و با توهین وارد شدند. باید جلوی این ناهنجاری‌ها و خودسری‌ها گرفته شود کما اینکه چندی پیش هم نمونه دیگری از این حرکات زشت را در ضریح مطهر دیدیم.

* هادی محمودنژاد (معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه (س)):‌ مگر این گروه محدود خبر ندارند که شیعه از شکستن درب سابقه خوشی ندارد که این عمل ناپسند را مرتکب شدند؟
حجت‌الاسلام محسن رهامی(فعال سیاسی اصلاح‌طلب): در سراسر دنیا مراکزی که موجب تجمع مردم می‌شود تعطیل شد حتی پاپ هم به تنهایی دعا خواند اما عده‌ای می‌خواهند اماکن مذهبی را در مقابل علم قرار دهند که این اساسا غلط است. پیامبر و ائمه هیچ وقت توصیه نمی‌کردند کسی به پزشک مراجعه نکند حتی پیامبر از پزشکان یهودی برای معالجه مردم دعوت می‌کردند. قرار نیست بقاع متبرکه جای مراکز پزشکی را بگیرد. علما و مراجع هم در مواقع بیماری به پزشک مراجعه می‌کنند و حتی برای درمان به خارج از کشور هم می‌روند.

* حجت‌الاسلام احمد مازنی(نماینده مجلس):‌ شکستن حرمت حریم اهل بیت(ع) نماد جهل‌ مقدس است اما متولیان امر کجا بودند که نتوانستند از تجاوز عده‌ای با رفتار وحشیانه جلو‌گیری کنند؟
حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی (استاد حوزه و دانشگاه):‌ برای رفع بلیّه فراگیری که به همه اقشار و همه افراد در همه سطوح آسیب و ضرر وارد کرده، باید یک اراده جمعی وجود داشته باشد. همه اقشار و نهادها نیز باید کمک کنند که با این بلیه به درستی مقابله شود. اکنون همه شخصیت‌ها از جمله مراجع در این رابطه اظهار نظر کرده و رهبری نیز سفر نوروزی سالانه به مشهد را لغو کرده‌اند. این نشان دهنده آن است که باید با یک برنامه خردمندانه‌تر پیش رفت. این کار اتفاقی است که همه کشور را توانسته به یک امتحان و آزمون همگانی مبتلا کند.

کدخبر: ۳۱۵۶۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر