کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۵۴۴۲
تاریخ خبر:

غروب غمگین در ‌شرق اوکراین

روزنامه هفت صبح | سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در گزارشی به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفته است که شهر لیسیچانسک در شرق اوکراین را تحت کنترل گرفته و بدین‌گونه تمام منطقه لوهانسک به تصرف نیروهای روسی درآمده است.مقامات اوکراین اما تا غروب دیروز ادعای روسیه مبنی بر تصرف شهر لیسیچانسک در منطقه لوهانسک را رد کردند.

یک سخنگوی وزارت دفاع اوکراین گفت که این شهر هنوز در کنترل کامل نیروهای روسیه نیست. او افزود که نبرد سختی در جریان است و این شهر هدف حملات مداوم نیروهای روسی است. سخنگوی وزارت دفاع اوکراین گفت که «حفظ جان اوکراینی‌ها برای ما بالاترین اولویت را دارد و به همین دلیل گاه از برخی مناطق عقب می‌نشینیم تا در آینده آن را پس بگیریم.»

تحلیلگران موسسه مطالعات جنگ، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، در این زمینه نوشتند: «نیروهای اوکراینی احتمالا یک عقب‌نشینی عمدی از لیسیچانسک انجام دادند که منجر به تصرف شهر از سوی روسیه در روز دوم ژوئیه شد.» (نقشه طراحی شده توسط این موسسه را به‌عنوان عکس این مطلب می‌بینید. مناطقی که دور آن‌ها خط سیاه کشیده شده قبل از فوریه سال گذشته در تصرف روس‌ها بوده و باقی مناطق از آن زمان تاکنون اشغال شده است)

تحلیلگران این موسسه ارزیابی خود را بر‌اساس فیلم‌هایی انجام دادند که نشان می‌داد نیروهای روسیه به‌طور معمولی در محله‌های شمالی و شرقی لیسیچانسک قدم می‌زنند و می‌گویند که این تصاویر نشان می‌دهد تعداد کمی از نیروهای اوکراینی باقی مانده‌اند یا هیچ نیروی اوکراینی باقی نمانده است.

سرهی گایدای، فرماندار لوهانسک پیش از اعلام پیشروی روسیه، در تلگرام نوشت: «روس‌ها در حال تقویت مواضع خود در منطقه لیسیچانسک هستند، شهر در آتش است. آنها با تاکتیک‌های وحشیانه غیرقابل توضیحی به شهر حمله کردند.»
لوهانسک و دونتسک، منطقه بزرگ دونباس در شرق اوکراین را تشکیل می‌دهند. ارتش روسیه طی هفته‌های گذشته تمام تمرکز خود را بر روی تسلط کامل بر دونباس گذارده است.

لیسیچانسک پس از سقوط سوریودونسک، آخرین شهر بزرگ اوکراینی در منطقه دونتسک است. گفته می‌شود از شهر لیسیچانسک جز ویرانه‌ای باقی نمانده است و تمام زیرساخت‌های شهر نابود شده‌اند. به گفته ستاد نیروهای مسلح اوکراین، حملات روسیه به سوی خارکیف و اسلوویانسک ادامه دارد اما این حملات از سوی نیروهای اوکراینی دفع شده‌اند. درگیری‌های شدیدی در چند منطقه استراتژیک دونتسک هم در جریان است. مناطق جنوبی کشور نیز هدف حملات هوایی روسیه قرار گرفته‌اند.

پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین در روز ۲۴ فوریه، هنگامی که مقاومت شدید کی‌یف باعث شد مسکو نتواند پایتخت را به دست بیاورد، پوتین تمرکز خود را به تصرف کامل مناطق لوهانسک و دونتسک در منطقه دونباس شرقی اوکراین معطوف کرد. جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو از زمان اولین مداخله نظامی روسیه در اوکراین در سال ۲۰۱۴ در این منطقه می‌جنگند.

اوکراین هم حمله کرد
در طرف مقابل، روسیه از انفجارهای روز یکشنبه در شهر بلگورود، در حدود ۴۰ کیلومتری شمال مرز با اوکراین خبر داد که به کشته شدن حداقل سه نفر انجامید و خسارت‌هایی به خانه‌ها وارد کرد. آندری کلیشاس، یکی از مقام‌های ارشد قانونگذاری روسیه، اوکراین را به گلوله‌باران بلگورود متهم کرد و خواستار واکنش جدی شد. کی‌یف مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، اما می‌گوید چنین حوادثی پس از این که روسیه مناطق شهری اوکراین را ویران کرده است، نوعی «بازپرداخت» است.

جنگ به بلاروس کشیده خواهد شد؟
«الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس روز شنبه اوکراین را متهم کرد که ۳ روز پیش درصدد بود تا کشورش را با موشک هدف قرار دهد. بر‌اساس اعلام اسپوتنیک، رسانه نزدیک به دولت روسیه، رئیس‌جمهور بلاروس در این‌باره گفت: چند روز پیش نیروهای مسلح اوکراین سعی کردند به تاسیسات نظامی بلاروس حمله کنند؛ اما همه موشک‌های شلیک شده از سوی آن‌ها رهگیری و نابود شدند.

«الکساندر لوکاشنکو» در این ارتباط اضافه کرد: بلاروس خواهان جنگ با اوکراین نیست؛ اما مینسک از خود در برابر تهدیدات دفاع می‌کند. بلاروس از قبل مراکز تصمیم‌گیری دشمنانش را در تیررس خود قرار داده است. این در حالیست که هفته گذشته ارتش اوکراین ادعا کرده بود که منطقه «چرنیهیف» از مناطق مرزی در شمال این کشور هدف «بمباران‌های سنگین» از خاک کشور بلاروس، متحد روسیه، قرار گرفته است.

کدخبر: ۴۶۵۴۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر