کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۴۳۵۷
تاریخ خبر:

غروب خورشید هوآوی در ایران نزدیک است؟

روزنامه هفت‌صبح، گروه بازار ‌| آمارهای واردات گوشی در یک سال گذشته نشان می‌دهد هوآوی در حال از دست دادن جایگاه خود در بازار ایران است و دارد قافیه را به سامسونگ، شیائومی و حتی نوکیا می‌بازد. بررسی آمار واردات موبایل حاکی از این است که در یک سال گذشته سهم هوآوی ۱۰درصد بوده، در حالی که سهم شیائومی از گوشی‌های وارد شده به ۱۸درصد و سهم نوکیا به ۱۵درصد می‌رسد.

بررسی آمار گوشی‌های رجیستر شده هم نتیجه‌ای مشابه دارد؛ در یک سال گذشته ۵۱درصد از گوشی‌های فعال شده متعلق به برند سامسونگ بوده‌اند. شیائومی با سهم ۱۹درصدی در رتبه دوم قرار دارد و نوکیا با سهم ۱۱درصدی در رتبه سوم ایستاده است. سهم هوآوی هم حدود ۱۱درصد بوده اما به‌هرحال وضعیت شکننده آنها را در مقایسه با سامسونگ، شیائومی و نوکیا نشان می‌دهد.

شاید دلیل این موضوع را بتوان با بررسی وضعیت فعلی بازار موبایل مشخص کرد جایی که تعداد گوشی‌های پرچمدار هوآوی در فروشگاه‌های موبایل به‌شدت کاهش پیدا کرده است و در میان گوشی‌های میان‌رده هم که بیشترین فروش بازار را به‌خود اختصاص می‌دهند تنوع موبایل‌های هوآوی کاهش پیدا کرده و خریداران ترجیح می‌دهند مدل‌های سامسونگ را خریداری کنند.

*** وضعیت بازار گوشی‌های سامسونگ
۶۰میلیون تومان برای خرید گران‌ترین گوشی سامسونگ بودجه لازم است. سامسونگ Galaxy Z Fold2 5G با چنین قیمتی فروخته می‌شود. البته این قیمت برای مدل ۵۱۲گیگابایتی است و مدل ۲۵۶گیگابایتی آن حدود ۴۵میلیون تومان قیمت دارد. رقیبش در بین گوشی‌های سامسونگ، Galaxy Note 20 Ultra است.

این مدل یکی دیگر از گوشی‌های پرچمدار سامسونگ به حساب می‌آید، مدت زیادی نیست که به ایران آمده و در بازار با قیمت حدود ۴۰ تا ۴۵میلیون تومان فروخته می‌شود. سامسونگ Galaxy S20 Ultra هم از دیگر گوشی‌های پرچمدار سامسونگ است و در محدوده ۳۷ تا ۴۰میلیون تومان قیمت دارد.
سامسونگ Galaxy S20 FE جدیدترین محصول این برند است که به بازار ایران آمده.

پیدا کردنش شاید کار راحتی نیست و حدود ۱۷میلیون تومان قیمت دارد. Galaxy Note 20 Ultra و Galaxy Note 20 دیگر گوشی‌های جدید سامسونگ در بازار به حساب می‌آیند. تازه‌واردها همه پرچمدار نیست. در بینشان سامسونگ Galaxy A01 Core هم به چشم می‌خورد که از جمله گوشی‌های اقتصادی سامسونگ و یکی از ارزان‌ترین مدل‌های موجود در بازار است.

در بین گوشی‌های ارزان‌قیمت سامسونگ، بعد از Galaxy A01 Core دو میلیون و ۲۰۰هزار تومانی، نوبت به Galaxy A2 Core می‌رسد. قیمتش در بازار حدود دو میلیون و ۸۰۰هزار تومان است و برای کسانی که می‌خواهند گوشی ارزان بخرند، یکی از گزینه‌ها است. فهرست پرفروش‌ترین گوشی‌های سامسونگ در اختیار مدل‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت است. سامسونگ Galaxy A11 یکی از آنها است که در بازار با قیمت چهار میلیون و ۲۰۰هزار تومان فروخته می‎شود.

سامسونگ Galaxy A21s شش میلیونی یکی دیگر از گوشی‌های پرفروش سامسونگ است. در این فهرست نام ارزان‌ترین گوشی هم به چشم می‌خورد. سامسونگ Galaxy A01 Core که یکی دو ماه است به بازار ایران آمده، به عنوان یکی از گوشی‌های اقتصادی سامسونگ طرفداران زیادی دارد. سامسونگ Galaxy A51 که زمانی در فهرست پرفروش‌ترین‌های سامسونگ بی‌رقیب بود، بعد از افزایش قیمت‌ها جایگاه خود را در صدر این فهرست از دست داده اما همچنان این گوشی هشت میلیون و ۹۰۰هزار تومانی طرفداران خودش را دارد.

*** وضعیت بازار گوشی‌های شیائومی
Black Shark 3 گران‌ترین گوشی شیائومی در بازار ایران است. اگر قیمتش را بپرسید، احتمالا با رقمی حدود ۲۵ تا ۲۶هزار تومان روبه‌رو شوید. هرچه باشد یکی از گوشی‌های پرچمدار شیائومی است. بعد از آن نوبت به شیائومی Mi 10 5G می‌رسد. قیمتش حدود ۲۱میلیون تومان است و مدت زیادی از ورود آن به بازار ایران نمی‌گذرد. از جمله دیگر مدل‌های گران‌قیمت این برند می‌توان به Mi Note 10 Pro 20میلیونی اشاره کرد.

شیائومی Poco F2 Pro یکی از جدیدترین گوشی‌های شیائومی در بازار ایران است. مدل ۲۵۶گیگابایتی آن ۱۸میلیون و ۷۰۰هزار و مدل ۱۲۸گیگابایتی آن حدود ۱۶میلیون تومان فروخته می‌شود و در بین گوشی‌های پرچمدار شیائومی جای می‌گیرد. از جمله دیگر گوشی‌های جدید شیائومی که تازه به بازار ایران آمده‌اند می‌توان به poco X3 با قیمت حدود ۱۱میلیون و ۴۰۰هزار تا ۱۱میلیون و ۹۰۰هزار تومان اشاره کرد. گوشی‌های میان‌رده شیائومی بیشتر از بقیه مدل‌ها توانسته‌اند خودشان را در مشتریان بازار موبایل جا کنند.

در صدر پرفروش‌ترین گوشی‌ها می‌توان نام Redmi 9 را مشاهده کرد که قیمت آن در بازار حدود چهار میلیون و ۷۰۰هزار تومان است. Redmi Note 9 یکی دیگر از گوشی‌های پرفروش شیائومی است. مدل ۶۴گیگابایتی آن هفت میلیون و ۵۰۰هزار و مدل ۱۲۸گیگابایتی آن هشت میلیون و ۵۰۰هزار تومان است و هر دو آنها در بین گوشی‌های پرفروش شیائومی قرار دارند. Redmi Note 9S هم در این فهرست به چشم می‌خورد. انگار که طرفداران گوشی‌های شیائومی علاقه خاصی به خانواده Note 9 دارند.

خرید ارزان‌ترین گوشی‌های شیائومی حداقل سه میلیون و ۷۰۰هزار تومان بودجه لازم دارد. شیائومی Redmi 9A با چنین قیمتی در بازار فروخته می‌شود و در بین گوشی‌های شیائومی ارزان‌تر از آن نمی‌توان پیدا کرد. شیائومی Redmi 8A با قیمت چهار میلیون تومان یکی دیگر از گوشی‌های ارزان‌قیمت شیائومی است. شیائومی Redmi 9C هم در همین محدوده قیمت فروخته می‌شود. البته مدل ۳۲گیگابایتی آن چهار میلیون تومان قیمت دارد و مدل ۶۴گیگابایتی آن گران‌تر و حدود چهار میلیون و ۵۰۰هزار تومان است.

*** وضعیت بازار گوشی‌های نوکیا
گوشی‌های کلاسیک نوکیا هنوز طرفداران زیادی دارند. حداقل نسبت به گوشی‌های هوشمند نوکیا وضعیتشان بهتر است. طوری که اگر نگاهی به پرفروش‌ترین گوشی‌های نوکیا بیاندازید از پنج مدل اول، چهارتای آنها گوشی‌های کلاسیک هستند که قیمتشان در حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰هزار تومان است. اگر آنها را در نظر نگیریم، می‌توان گفت نوکیا ۳٫۲ با ظرفیت ۶۴گیگابایت یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های این برند است که با قیمت سه میلیون و ۳۰۰هزار تومان فروخته می‌شود.

نوکیا ۲٫۲ با ظرفیت ۳۲گیگابایت یکی دیگر از آنها است که قیمت آن حدود سه میلیون و ۲۰۰هزار تومان است. البته مدل ۱۶گیگابایتی این گوشی چندان نتوانسته خودش را در دل مشتریان بازار موبایل جا کند و در این فهرست قرار ندارد. هفت میلیون تومان، هزینه‌ای است که با آن می‌توان گران‌ترین گوشی نوکیا را خرید. منظورمان نوکیا ۷٫۲است که با حافظه داخلی ۱۲۸گیگابایت و حافظه موقت شش گیگابایتی به بازار عرضه شده. بعد از آن نوبت به نوکیا ۵٫۳ می‌رسد. ظرفیت آن ۶۴گیگابایت است و در بازار حدود شش میلیون تومان قیمت دارد.

نوکیا ۶٫۲ هم در همین محدوده قیمت یعنی شش میلیون تومان فروخته می‌شود. در بین دیگر برندها شاید با بودجه شش یا هفت میلیون تومانی تنها بتوان گوشی‌های میان‌رده خرید اما پرچمدارهای نوکیا با چنین قیمتی فروخته می‌شوند. البته از نظر مشخصات این گوشی‌ها تفاوت چندانی با مدل‌های میان‌رده بقیه برندها ندارند.

نوکیا C2 جدیدترین گوشی این برند در بازار ایران به حساب می‌آید. این قدم نورسیده تقریبا یک ماه است به بازار ایران پا گذاشته و قیمت آن حدود دو میلیون و ۵۰۰هزار تومان است. البته این گوشی فروردین‌ماه به بازارهای جهانی معرفی شده بود و تازه در حال پیدا کردن مشتری در ایران است. اگر گوشی‌های کلاسیک نوکیا را کنار بگذاریم، می‌توان گفت ارزان‌ترین گوشی هوشمند این برند در بازار همین گوشی تازه‌وارد نوکیا C2 است. قیمت آن حدود دو میلیون و ۸۰۰هزار تومان است و فاصله کمی با رتبه دوم دارد. یکی دیگر از گوشی‌های ارزان‌قیمت این برند، نوکیا ۲٫۲ با ظرفیت ۱۶گیگابایتی است که با قیمت دو میلیون و ۹۰۰هزار تومان فروخته می‌شود.

*** وضعیت بازار گوشی‌های هوآوی
پرچمدار فعلی هوآوی در بازار ایران Mate 30 Pro است. قیمتش حدود ۲۶میلیون تومان است و از دیگر اعضای خانواده آن می‌توان به Mate 30E Pro و Mate 30 Pro 5G اشاره کرد که در محدوده ۲۱ تا ۲۶میلیون تومان قیمت دارند و گران‌ترین گوشی‌های هوآوی به حساب می‌آیند. بعد از آنها نوبت به هوآوی P30 Pro با قیمت ۲۰ تا ۲۱میلیون تومان می‌رسد. البته این گوشی در بازار به سختی پیدا می‌شود. بقیه گوشی‌های هوآوی اغلب کمتر از ۱۰میلیون تومان قیمت دارند.

گوشی‌های جدید هوآوی که تازه پا به بازار ایران گذاشته‌اند، اغلب میان‌رده یا اقتصادی هستند. از نمونه آنها می‌توان به هوآوی Y9a اشاره کرد که حدود دو ماه پیش به بازار آمده و تقریبا هفت میلیون و ۸۰۰هزار تومان قیمت دارد. از جمله دیگر گوشی‌های تازه‌وارد هوآوی می‌توان به Y8p و Y8s اشاره کرد. این دو گوشی در حال حاضر یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌ها هوآوی به حساب می‌آیند.

هوآوی Y8p در بازار حدود پنج میلیون و ۸۰۰هزار تومان است و هوآوی Y8s حدود چهار میلیون و ۶۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. از جمله دیگر گوشی‌های پرفروش هوآوی می‌توان به Y6 Prime با قیمت سه میلیون و ۸۰۰هزار تومان و Y7p با قیمت چهار میلیون و ۴۰۰هزار تومان اشاره کرد. ارزان‌ترین گوشی هوآوی دو میلیون و ۳۰۰هزار تومان خرج دارد.

منظورمان هوآوی Y5 Lite 2018 است که حداکثر قیمت آن در فروشگاه‌های مختلف به دو میلیون و ۶۰۰هزار تومان می‌رسد. دیگر عضو این خانواده یعنی Y5p با قیمت دو میلیون و ۷۰۰هزار تومان هم در فهرست ارزان‌ترین گوشی‌های هوآوی به چشم می‌خورد. Y5 2019 با قیمت سه میلیون و ۲۰۰هزار تومان در رتبه سوم این فهرست
ایستاده است.

کدخبر: ۳۶۴۳۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر