کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۹۳۹
تاریخ خبر:

غائله برادران خاوری و شریک عربستانی در کانادا

روزنامه هفت صبح، نگین باقری | نام خانواده خاوری باز در کانادا به میان آمده است؛ این بار نه نام محمودرضا خاوری، رئیس سابق بانک ملی بلکه نام پسران او خشایار و اردوان در راس رسانه‌ها قرار گرفته‌اند. بنابر گزارش سایت گلوب اند میل، این دو برادر در کانادا برای ساخت یک خانه هفت طبقه ۴۴میلیون دلار وام گرفته‌اند اما نه تنها به جز تخریب محل کاری از پیش نبرده‌اند بلکه اقساط آن را هم نپرداخته‌اند.

در روزهای گذشته زمینی در تورنتو به محل اختلاف‌ پسران خاوری، رئیس سابق بانک ملی و بانکدار فراری ایرانی در پرونده مه‌آفرید خسروی و یک سرمایه‌گذار عربی تبدیل شده است. یک شرکت خصوصی وام‌دهنده برای این پروژه در سال ۲۰۱۷ به خشایار خاوری و برادر او اردوان، سلسله وام‌هایی با نرخ بهره بالا پرداخت کرد اما این شرکت امروز بیش از هشت میلیون دلار از این دو برادر طلبکار است.

گزارش‌های این شرکت‌ وام‌دهنده نشان می‌دهد که با پرداخت ۴۴میلیون دلار برای معامله تجمیع یک زمین در محله یورک شرقی تورنتو و سپس ساخت یک ساختمان هفت طبقه موافقت کرده است اما به‌رغم برنامه‌ریزی و دریافت مجوز برای ساخت این اقامتگاه، هیچ کاری به جز تخریب سالن غذاخوری انجام نشده است.

پایگاه خبری گلوب اند میل توضیحاتی درباره وامی که برای این واحد در خیابان ۱۰۰۱ برادویو گرفته شده ارائه کرده است. بر اساس این توضیحات سرمایه‌گذاران این کمپانی وام‌دهنده شامل خانواده‌ای عربستانی با ارتباطات قوی اهل جده به سرپرستی عَمر‌عبدالوهاب عطار هستند که در سال ۲۰۱۹ درخواست ورشکستگی برای این ملک ارائه کرد.

در این درخواست، آقای عطار توضیح می‌دهد که چگونه با خشایار خاوری و دیگر سرمایه‌گذاران این پروژه آشنا شده است. او همچنین به شرح ملاقات با مدیر اجرایی شرکت کوچکی به نام Capital Callian که برادران خاوری سهامدار آن بودند پرداخته و توضیح داده است که این ملاقات در ژنو در سال ۲۰۱۵ به این سرمایه‌گذاری منجر شد.

عطار نوشته است:« از چند سال قبل من و خانواده‌ام به سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات آمریکای شمالی و مهاجرت به کانادا علاقه‌مند بودیم. در ژوئن سال ۲۰۱۷ مایکل دکوانی (مدیر اجرایی شرکت برادران خاوری) به من گفت که او و شرکایش که شامل خشایار و اردوان خاوری و همچنین خلید خاشقی با ۲٫۱میلیون دلار پول خودشان برای این زمین ودیعه گذاشته‌اند و بیشتر از ۱۰میلیون دلار دیگر برای خرید آن لازم دارند.

عطار نوشته که او با پیشنهاد بازپرداخت ۱۸درصدی، پس از اتمام پروژه مشترک مخالفت کرده است اما اگر روی پول خود هر نیمه سال ۱۵ درصد بازپرداخت دریافت کند روی این پروژه سرمایه‌گذاری خواهد کرد. همچنین به او اطمینان داده شد که در صورت ورشکستگی آسیبی به سرمایه او نخواهد رسید. مدیر اجرایی شرکت برادران خاوری کمی بعد به عطار اطلاع داد که سود این پروژه در سال اول کمتر از ۲۵ درصد نخواهد بود.

ابتدادر آگوست سال ۲۰۱۷ آقای عطار، پدر و خواهرش هرکدام یک میلیون دلار به پروژه کمک کردند و در ماه نوامبر مادر و پسرعموی او با نام ولید ۵ میلیون دلار دیگر به این پروژه افزودند. در مرحله بعد هم آقای عطار به عنوان مدیر عامل به شرکت Callian Capital ملحق شد.در مقابل در سال ۲۰۱۸ اعضای خانواده عطار بازپرداخت پول خود را مطابق وعده دریافت کردند که شامل دو بار پرداخت ۷۵ هزار دلار آمریکا می‌شد.

در ماه نوامبر ۲۰۱۸ پرداخت‌ها تا ژانویه ۲۰۱۹ به تاخیر افتاد و پس از آن دیگر پرداختی داده نشد.
پائولا فلچر از اعضای شورای شهر تورنتو می‌گوید:«در حالی برای این محله یک زمین خالی پر از علف و زباله باقی مانده است که میلیونرها با یکدیگر در حال دعوا کردن هستند. با این پروژه نباید از ابتدا موافقت می‌شد. این سرمایه‌گذاران پولدار در این زمین کوچک در یورک شرقی چه می‌کنند؟

*** جوابیه خاوری به اتهام شریک عربستانی
در جوابیه‌ای که خاوری داده او با اکثر توضیحات آقای عطار موافق بوده اما درباره دلیل توقف پرداخت اقساط اختلاف نظر داشته است. خاوری ادعا کرده که خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر از آقای عطار شده اما عطار انگشت اتهام را به سمت برادران خاوری گرفته و می‌گوید موارد دروغینی در فاکتورها نوشته شده است.

از سوی دیگر در استشهادیه‌ها مشخص شده است که آن ۲٫۱میلیون دلاری که خاوری ادعا می‌کرد با پول شخصی خود به عنوان وثیقه پروژه تعهد داده، در واقع یک وام با سود بالای دیگری از سوی شخص سوم بوده است که باعث شده بخشی از بودجه بابت پرداخت آن وام با سود بالا از پروژه خارج شود. بنا بر گزارش این سایت هنوز هیچ کدام از این ادعاها در دادگاه اثبات نشده است. درحال حاضر درخواست شریک عربستانی به تعویق افتاده است و خانواده او باید تا زمانی که زمین به فروش می‌رسد برای برگشتن پول به آنها صبر کنند.

*** خشایار خاوری کیست؟
خشایار خاوری فرزند محمودرضا خاوری است که سال ۱۳۹۰ از شغل خود به عنوان مدیرعاملی بانک ملی استعفا داد و سپس به کانادا فرار کرد. خاوری به صورت غیابی سه سال پیش به ۳۰سال زندان محکوم شده است اما کانادا هیچ پیمان استرداد دو جانبه با جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت مجرمان ندارد. در پرونده اخیر فرزندان خاوری هم تا امروز نشانه‌ای از ردپای پدر دیده نمی‌شود. با این حال این خانواده سابقه خوبی در کانادا از خود بر جای نگذاشته‌اند.

در سال ۲۰۱۶ پرونده قضایی بین خانواده خاوری و سام مزراحی یک مشاور و توسعه‌دهنده املاک دیگر در تورنتو که در حال ساخت بلندترین ساختمان مسکونی کانادا بود پیش آمد. خاوری‌ها سعی کردند در این پرونده ۳۵میلیون دلار از شریک سابق تجاری‌شان بگیرند اما در نهایت با رای دادگاه موفق به این کار نشدند. مزراحی بعدا همچنین ادعا کرد که از سوی برادران خاوری تهدید شده است.

خشایار خاوری در صفحه لیندکین خودش را یک مشاور املاک و رستوران‌دار معرفی کرده است که سه رستوران در محل زندگی خود را مدیریت می‌کند. اما به نظر می‌رسد آموزش‌های اولیه در حوزه املاک و مستغلات را اولین بار از سوی همان شریک سابق، یعنی مزراحی دیده باشد. پیش از این گلوب اند میل دراین رابطه نوشته بود: « مزراحی اولین بار خاوری را در سال ۲۰۰۸ ملاقات کرد، زمانی که برای طراحی خانه‌های خاوری استخدام شد. او شروع به آموزش دو پسر خاوری، خشایار و اردوان کرد که در آن زمان هر دو در دهه سوم زندگی‌شان بودند و به توسعه املاک علاقه داشتند.»

کدخبر: ۳۴۶۹۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر