کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۵۵۸۶
تاریخ خبر:

عکس| نمایندگان کفن‌پوش در اولین جلسه پارلمان عراق

ایرنا نوشت: اولین جلسه دوره جدید پارلمان عراق برای انتخابات رئیس و دو معاون او در حالی امروز (یکشنبه) آغاز شد که حضور نمایندگان کفن پوش جریان صدر و همچنین ورود برخی نمایندگان به جلسه با استفاده از موتورهای سه چرخه موسوم به توک توک که نماد اعتراضات اکتبر است از حاشیه های قابل توجه آن بود.

اولین جلسه دوره جدید پارلمان عراق از صبح امروز آغاز شده است تا طبق قوانین نانوشته و توافقات سیاسی عراق، رئیس مجلس از دل گروه‌های اهل سنت انتخاب شود.

بر اساس توافق‌های صورت گرفته میان سە طیف اصلی عراقی، منصب ریاست جمهوری سهم کردها، ریاست مجلس سهم سنی‌ها و نخست وزیری عراق سهم شیعیان این کشور است و انتظار می رود مجلس عراق امروز (یکشنبه) در اولین نشست خود بتواند رئیسی برای خود انتخاب و از سناریوی دست نیافتن به نتیجه و ادامه نشست‌ها به مدت طولانی در این باره، جلوگیری کند و پس از آن، در مدت ۳۰ روز رئیس جمهور عراق انتخاب شود.

حاشیه‌های اولین جلسه پارلمان عراق

صرف نظر از اینکه در این جلسه ریاست پارلمان عراق تعیین شود یا نه و اینکه کدام یک از این دو شخصیت سیاسی نامبرده عراق بر مسند ریاست پارلمان تکیه می‌زند، اولین جلسه دوره جدید پارلمان عراق با حاشیه‌هایی همراه بود که مهمترین آن، کفن‌پوشی نمایندگان جریان صدر در صحن پارلمان و ورود نمایندگان برخی از احزاب سیاسی با «توک توک» (سه‌چرخه) است.

نمایندگان جریان صدر عراق لحظاتی قبل از آغاز به کار پارلمان، در یکی از تالارهای مجلس به صورت کفن‌پوش حاضر شده و تشکیل جلسه دادند.

از سوی دیگر، نمایندگان دو جنبش عراقی «امتداد» و «نسل جدید»، در حرکتی نمادین شبیه تظاهرات معترضان اکتبر ۲۰۱۹ در میدان التحریر بغداد، پیش از ورود به پارلمان در اقدامی نمادین با چندین «توک‌توک» (سه‌چرخه) (که نماد تظاهرات اکتبر است) خود به را پارلمان رساندند.

اولین جلسه پارلمان عراق؛صدری‌ها با پوشیدن کفن و توک‌توک وارد شدند!/شبه نظامیان وابسته به صدر در آماده‌باش/عکس

کفن‌پوشی صدری‌ها و ورود نمایندگان دو جنبش عراقی «امتداد» و «نسل جدید» به پارلمان، واکنش‌ها و انتقاداتی برخی از شخصیت‌های عراقی را به همراه داشته است. «کیفاه محمود» مشاور مسعود بارزانی رئیس سابق اقلیم کردستان عراق در صفحه توئیتر خود از اقدامات نمایندگان کفن‌پوش صدری و همچنین ورود نمایندگان دو جنبش مزبور عراقی با توک توک به شدت انتقاد کرد.

از سوی دیگر، هیئت مشترک دو حزب اصلی منطقه کردستان عراق یعنی حزب دموکراتیک کردستان به ریاست هوشیار زیباری و حزب اتحاد میهنی کردستان به ریاست عماد احمد دیروز (شنبه) به بغداد رفتند تا با گروه‌های سیاسی شیعه و سنی در آستانه برگزاری جلسه پارلمان جدید عراق درباره تشکیل دولت جدید رایزنی کنند. دو هیئت مزبور کُردی دیروز همچنین نشست‌هایی با شماری از جریانات سیاسی برنده در انتخابات پارلمانی اخیر عراق برگزار کردند.

حضور غیرمنتظره نیروهای نظامی «سرایا السلام» وابسته به جریان صدر عراق در برخی مناطق شهر بغداد پایتخت این کشور، از دیگر حواشی مربوط به اولین جلسه دوره جدید پارلمان عراق محسوب می‌شود.

اولین جلسه پارلمان عراق؛صدری‌ها با پوشیدن کفن و توک‌توک وارد شدند!/شبه نظامیان وابسته به صدر در آماده‌باش/عکس

خبرنگار شبکه روسیا الیوم گزارش داد که نیروهای «سرایا السلام» وابسته به جریان صدر شب گذشته به طور غیرمنتظره و ناگهانی در برخی مناطق شهر بغداد مستقر شدند. وی اظهار داشت که استقرار این نیروها برای مواجهه با هرگونه شرایط اضطراری صورت گرفته است.

از دیگر حاشیه های اولین روز نشست مجلس عراق این بود که «علی فرحان حمید» استاندار الانبار و نامزد پیروز انتخابات پارلمانی اخیر، از عضویت در پارلمان به نفع «احمد حمید شرقی فرحان العلوانی» کنار رفت و بدین ترتیب فرحان حمید در سمت خود به عنوان رئیس دولتی محلی استان الانبار باقی می‌ماند.

حزب دموکرات کردستان هم «شاخوان عبدالله» نماینده استان کرکوک را برای تصدی سمت معاون دومی رئیس پارلمان عراق معرفی کرد.

اولین جلسه پارلمان عراق؛صدری‌ها با پوشیدن کفن و توک‌توک وارد شدند!/شبه نظامیان وابسته به صدر در آماده‌باش/عکس

کدخبر: ۴۳۵۵۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر