کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۵۳۶۵
تاریخ خبر:

عوامل موثر بر قیمت دلار در هفته پیش‌رو

روزنامه هفت صبح | سایه مذاکرات برجامی مستقیما روی خیابان فردوسی افتاده و فعالان بازار ارز با شنیدن هر خبری درباره مذاکرات برجامی خودشان را برای تغییر تاکتیک دلار آماده می‌کنند. این روزها بازار آزاد ارز بیشتر از هر زمان دیگری نسبت به اتفاقات سیاسی حساس شده و حتی اخبار ساده ممکن است قیمت دلار را چند صد تومان تغییر دهد.

*** تقابل خریداران و فروشندگان
چند روزی می‌شود قیمت دلار در محدوده کانال ۲۳ و ۲۴هزار تومان قرار دارد و به تدریج روندی کاهشی را تجربه می‌کند. تغییرات به وجود آمده در رفتار فعالان بازار ارز نشان می‌دهد احتمال کاهش بیشتر قیمت دلار در بازار آزاد وجود دارد.

بازاری که این روزها محل تقابل دو جریان متفاوت است؛یکی متقاضیان فروش دلارهای خانگی و دیگری متقاضیان دریافت ارز از صرافی ملی و فروش آن در بازار آزاد. قیمت هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی در حال حاضر حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰تومان با بازار آزاد اختلاف دارد و این موضوع نشان ‌می‌دهد خرید دو هزار دلار ارز از صرافی‌های بانکی و فروش آن در بازار آزاد می‌تواند بین یک میلیون تا یک میلیون و ۴۰۰هزار تومان سود داشته باشد.

*** پول‌های بلوکه‌شده، عامل دیگر تاثیرگذار بر بازار
در کنار مذاکرات وین، مورد دیگری که بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده، بحث آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در عراق است. آنطور که حمید حسینی،دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق اعلام کرده توافقی ۱۰بندی بالاخره راه آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران در این کشور را هموار کرده است.

عراق بابت خرید گاز و برق نزدیک به شش میلیارد دلار به ایران بدهی دارد. البته عراق تنها کشوری نیست که اقدام به بلوکه کردن پول‌ ایران کرد. بخشی از منابع ایران در کره جنوبی، ژاپن، عمان و … بلوکه شده است که البته خبرهایی از آزادسازی این منابع در عمان به گوش رسیده است.

*** تکلیف اف‌ای‌تی‌اف چه می‌شود؟
برخی فعالان ارز معتقدند قیمت دلار کاهش چندانی پیدا نخواهد کرد.آنها دلیل این اتفاق را مشخص نشدن تکلیف FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌دانند.لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف در این مجمع در دستور کار بررسی است و پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف هنوز مخالفان فراوانی دارد. آنها می‌گویند پیوستن به FATF راه‌های دور زدن تحریم‌ها را فاش می‌کند و موافقان می‌گویند شرکای تجاری ایران عضو این معاهده هستند و بدون FATF رفع تحریم‌ها اثری در اقتصاد نخواهد گذاشت.

*** اخباری که هفته پیش‌رو برای بازار مهم هستند
مذاکرات وین هفته گذشته با بازگشت معاونان وزرای امور خارجه به کشورهایشان به پایان رسید. قرار است آنها نتایج مذاکرات را به اطلاع مسئولان هر کشور برسانند تا جلسات بعدی احتمالا با حضور وزرای خارجه و در سطح بالاتر برگزار شود.

کدخبر: ۳۸۵۳۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر