کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۹۹۵۵
تاریخ خبر:

عملیات فوری نجات در‌‌ گچساران‌‌‌ و‌‌ غیزانیه‌

روزنامه هفت صبح | استان کهگیلویه و بویراحمد و استان خوزستان این روزها مورد کانون توجه قرار گرفته‌اند. یکی به دلیل آتش‌سوزی در جنگل‌های «گچساران» و دیگری به دلیل قطعی آب در «غیزانیه». این دو اتفاق را مرور می‌کنیم.

*** در غیزانیه چه خبر است؟
* یک: منطقه نفتخیز غیزانیه یکی از سه بخش تابعه و بزرگ‌ترین بخش شهرستان اهواز است که در بخش شرقی واقع شده‌ و ٨٣روستا با بیش از ۲۵هزار نفر جمعیت دارد. شغل اکثر ساکنان کشاورزی و دامپروری است و سال‌هاست به دلیل کمبود آب دچار مشکل هستند.

* دو: با شیوع ویروس کرونا و هشدارهای مسئولان بهداشتی توجه مردم بیش از پیش به ضرورت آب شرب جلب شد اما آب در غیزانیه همچنان کمیاب و برخی روزها نایاب بود. کامیون‌های حمل آب همچون سال‌های گذشته در برخی ساعات به روستاهای غیزانیه آب می‌بردند و مردم باید در صف‌های طویل به قدر محدود از آب استفاده می‌کردند.

* سه: با گرم‌تر شدن هوا نیاز مردم باردیگر به مراتب بیشتر هم شد و حال دیگر مردم غیزانیه برخی روزها حتی از همین مقدار سهمیه آب نیز محروم بودند، عرصه که بر جوانان منطقه تنگ آمد راه را در اعتراض دیدند.

* چهار: سوم خرداد ماه امسال تعدادی از جوانان غیزانیه با بستن جاده اهواز - رامهرمز خواستار رفع این محرومیت شدند. به گفته فرمانده انتظامی کلانشهر اهواز بی‌توجهی مسئولان به مردم بخش غیزانیه در خصوص تامین آب شرب باعث تجمع غیر قانونی اهالی این بخش شد. پس از ورود ماموران پلیس برای بازگشایی جاده، تعدادی از تجمع‌کنندگان با سنگ و چوب به سوی ماموران حمله‌ور شدند و دو مامور پلیس را از ناحیه سر مجروح کردند.

سرهنگ محسن دالوند ادامه داد: پلیس با استفاده از سلاح ساچمه‌ای پلاستیکی ضد شورش دو نفر از تجمع‌کنندگان را به صورت سطحی مجروح و بازداشت کرد و این افراد در حال حاضر هیچ مشکلی ندارند. اعتراض مردم به تأمین نشدن آب شربشان یک مطالبه قانونی است اما بایستی در مجرای قانونی انجام شود.

* پنج: ماجرای قطعی آب این منطقه، سر دراز دارد. استاندار خوزستان زمستان سال ۹۵ در بازدید از غیزانیه وضعیت این منطقه را برای مسئولان مایه شرمساری خوانده و گفته بود: اگر چه بخش غیزانیه متصل به کلانشهر اهواز بوده و بیش از ۶۰۰ چاه نفتی در آن است اما محرومیت در این منطقه نگران‌کننده و غیر قابل قبول است. وضعیت کنونی منطقه غیزانیه نگران‌کننده و برای ما جای شرمندگی دارد چراکه پس از ۴۰سال بخشی از استان که در آن فعالیت‌های اقتصادی نفتی صورت گرفته و در اقتصاد کشور سهم بسزایی دارد در چنین وضعیتی قرار دارد.

* شش: مشکل تامین آب شرب مردم غیزانیه در این سال‌ها تنها به توقف‌های گاه و بیگاه پروژه آبرسانی ختم نمی‌شد بلکه حتی اختلافات مالی میان پیمانکار شرکت آبفار و رانندگان زیرمجموعه آن نیز در نهایت سبب توقف آبرسانی با تانکر به اهالی این منطقه محروم می‌شد. نمونه آن بی‌آبی چند روزه ۴۰ روستای غیزانیه در سال ۹۶ به دلیل اعتصاب رانندگان بود که صدای انتقاد اهالی این منطقه را بار دیگر درآورد.

* هفت: در نهایت با تعلل شرکت آبفار خوزستان در اجرای طرح آبرسانی به این منطقه استاندار خوزستان در فروردین سال ۹۷ آبرسانی به قسمت غربی این بخش از اهواز را به سازمان آب و برق سپرد تا به گفته وی بخشی از تعلل شرکت آبفار در اجرای طرح آبرسانی جبران شود. روستاهای غیزانیه از سه نقطه تصفیه خانه شیبان از محل رودخانه کارون، تاسیسات آب رامهرمز و کانال کوت امیر آب شرب دریافت می‌کنند.به گفته مسئولان هر سه این منابع آب حدود ۴۰ الی ۵۰ کیلومتر با روستاهای غیزانیه فاصله دارند که همین امر باعث افت فشار یا قطعی آب می‌شود.

* هشت: آبفای خوزستان در اطلاعیه‌ای ماجرا را شرح داده و انگشت اتهام را به سوی مشکلات مالی انداخته وگفته: «…با این حال از سال ۹۸ اجرای این پروژه پس از وقفه طولانی مجدد آغاز شد و هم اکنون در مراحل پایانی احداث فاز اول قرار دارد و به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید و مشکل اساسی تامین آب شرب منطقه را رفع خواهد کرد.

گفتنی است به دلیل عدم وجود منابع آب سطحی در منطقه، روستاییان بخش غیزانیه در دوره تابستان با مشکل تامین آب شرب برای دام ها و باغات کوچک مواجه می‌شوند لذا خواستار تامین آب برای همه مصارف به ویژه دام‌های خود (که البته بخش عمده امرار معاش ساکنان را تشکیل می‌دهد) توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان می‌شوند.در حال حاضر راهکار فوری و کوتاه مدت برای تامین آب شرب اهالی منطقه آبرسانی به وسیله تانکرهای سیار است و این موضوع تا حد زیادی تنش‌های منطقه را کاهش خواهد داد.»

* ۹: قائم مقام آبفای خوزستان نیز گفته: « مشکل آب غیزانیه خوزستان ظرف سه هفته آینده حل می‌شود.»

* ۱۰: رئیس جمهور در گفت‌وگوهای جداگانه با دکتر رضا اردکانیان وزیر نیرو و غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با اشاره به برخی از مشکلاتی که اخیرا برای مردم در تامین آب آشامیدنی در بعضی از مناطق اهواز به‌وجود آمده، دستور داد تا هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای رفع این معضل توسط بخش‌های ذی‌ربط انجام شود.

*** در گچساران چه خبر است؟
* یک: جنگل‌ها و مراتع کوه «خامی» در شهرستان‌های گچساران و باشت از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد از روز جمعه در آتش می‌سوزند. وحید محمدی‌تبار، مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد با اعلام این خبر افزود که اوج آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های «خنگ بنار» است و به گفته او البته در یک مرحله عصر یکشنبه آتش سوزی جنگل‌های گچساران مهار شد اما مجددا شعله‌ور شد.

* دو: استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد برای تشخیص علت حادثه یک «کمیته حقیقت یاب» تشکیل داده است. در این کمیته، نمایندگانی از فرمانداری، منابع طبیعی، اطلاعات، دادستانی و محیط زیست حضور دارند. مقام‌های مسئول می‌گویند آتش سوزی در جنگل‌های گچساران چندین بار مهار شده و به دلیل وزش باد و صخره‌ای بودن منطقه دوباره شعله‌ور می‌شود.

* سه: غلامحسین حکمتیان اصل مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با آخرین اقدامات گفته: «جهت کمک به مهار و خاموش کردن آتش سوزی جنگل‌های گچساران دو بالگرد هوانیروز، یک بالگرد شرکت نفت گچساران هم اکنون در منطقه مستقر شدند و قرار است یک هواپیمای آب پاش وزارت دفاع نیز مستقر شود. صعب العبور، سخت گذر و صخره‌ای بودن منطقه، وزش باد شدید و گرمای هوا از جمله دلایل طولانی شدن آتش سوزی جنگل‌های گچساران است… ساعت ۱۶ عصر روز یکشنبه آتش سوزی مهار شد اما به‌علت وزش باد شدید کنده‌های باقی مانده دوباره شعله‌ور شدند.»

کدخبر: ۳۲۹۹۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر