کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۷۸۲۴
تاریخ خبر:

عملیات ترامپ علیه سیا‌!

روزنامه هفت صبح،‌ محمدجواد ترابی | چگونه رئیس جمهور‌آمریکا‌، مشخصات یک ماهواره جاسوسی‌کلیدی را لو داد.‌ یک پرتاب فضایی ناموفق‌؟‌ این تمام آن چیزی است که از ماجرای ادعایی وقوع حادثه در سکوی پرتاب سمنان می‌دانیم. پنجشنبه گذشته، نخستین واکنش را آذری جهرمی،‌ وزیر ارتباطات نشان داد و در بخشی از توئیتی نوشت: «…راستش ناهید۱ حالش خوبه، الان هم در آزمایشگاه مستقره. خبرنگاران هم میتونن بیان بازدیدش»

صبح دیروز هم این اتفاق افتاد. به همراه جمعی از خبرنگاران که عمدتا از رسانه‌های تصویری بودند دعوت شدیم برای بازدید از ماهواره ناهید۱ در پژوهشگاه فضایی ایران. این دیدار را که از ساعت ۷ و نیم بامداد آغاز و ۳۶ دقیقه بعد تمام شد، می‌شود در سه گزاره خلاصه کرد: «ماهواره ناهید۱ سالم است و هر زمان که وزارت دفاع آماده پرتاب ماهواره ناهید۱ است، به ما اعلام کند»، «از زمان تحویل ماهواره تا پرتاب آن، دستکم ۳ هفته زمان نیاز است» و «مسئول اظهارنظر در مورد آنچه در سکوی پرتاب سمنان رخ داده، وزارت دفاع است».

بدین ترتیب از گفته‌های وزیر ارتباطات برمی‌آید که هیچ محموله ماهواره‌ای از وزارت ارتباطات، درون ماهواره‌بر سفیر قرار نداشته است و این پرتاب اگر که آزمون ماهواره‌بر یا هر ماموریت دیگری بوده، ذیل مجموعه وزارت دفاع تعریف شده است. وزارت دفاع هم طبق معمول سکوت پیشه کرده است.

با تمام این‌ها توئیت جمعه شب دونالد ترامپ در این باره، باعث شگفتی شد. او توئیتی نوشت که در رسانه‌ها اینگونه ترجمه شده است: «ایالات متحده آمریکا در حادثه فاجعه‌باری که طی آماده‌سازی‌های نهایی در سکوی پرتاب موشک ماهواره‌بر سفیر در جایگاه یک در سمنان رخ داد نقشی نداشته است. برای ایران بهترین آرزوها را دارم و امیدوارم در مشخص کردن اینکه در جایگاه یک چه اتفاقی افتاده موفق باشند.»
انتشار تصویر ضمیمه توئیت‌، نقد بسیاری از کارشناسان امنیت آمریکا را برانگیخت.

رفله یا همان بازتاب فلاش روی عکس نشان می‌دهد که دونالد ترامپ احتمالا شخصا با گوشی و فلاش روشن از این تصویر طبقه‌بندی شده و سری عکس گرفته و منتشر کرده است. در این عکس،‌ جزئیات ۵ نقطه در دل و حوالی محل حادثه به تفکیک شرح داده شده است. از همان ساعات ابتدایی پس از انتشار این توئیت حساسیت‌ها بالا گرفت. برخی به دونالد ترامپ این خرده را می‌گرفتند که چرا یک تصویر طبقه‌بندی شده را (با این که اختیار آن را دارد) به این آسانی از طبقه‌بندی خارج و منتشر کرده است.

بی‌بی‌سی در شرح آن نوشت:‌ «تصویری که رسانه‌های آمریکا هنگام اعلام خبر این انفجار برای اولین بار منتشر کردند تصویری متعلق به ماهواره تجاری مکسار بود که وضوح تصویری آن حدود ۴۶ سانتیمتر عنوان شده است. این تصاویر دود غلیظی را نشان می‌داد و جزئیات چندانی در آن مشخص نبود. با این همه تصویری که در حساب توئیتری آقای ترامپ منتشر شده وضوح تصویری بسیار زیادی دارد، چیزی حدود ۲۰ سانتیمتر. برخلاف تصویر ماهواره‌‌ای شرکت ماکسار، در این تصویر شعار نوشته‌ دور‌سکوی پرتاب به وضوح دیده می‌شود.

جزئیاتی که بحث‌های زیادی در میان کارشناسان آمریکایی ایجاد کرده است. آنها می‌گویند این تصویر را احتمالا یک ماهواره‌ جاسوسی و فوق سری گرفته باشد که پیش از این کسی از توانایی‌های آن خبر نداشته است. نوار سیاهی که در گوشه چپ و بالایی تصویر منتشر شده در حساب توئیتری آقای ترامپ به چشم می‌خورد ردپای معمول نهادهای اطلاعاتی امنیتی آمریکاست که پیش از علنی کردن اسناد خود، بخش‌های مهم آن را با نواری سیاه سانسور می‌کنند…

خود رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به این پرسش‌ها گفته: من فقط برایشان آرزوی موفقیت کردم. مشکل بزرگی داشتند. من هم عکسی داشتم و منتشرش کردم. حق هم داشتم منتشر کنم. حالا این را که عکس از کجاست خودتان باید بفهمید!» آنچه در گزارش بی‌بی‌سی نیامده، تحلیل‌هایی است که روز گذشته چندین منجم انجام داده‌اند. با تفصیل یکی از آنها را مرور می‌کنیم که چگونه رئیس جمهور آمریکا خواسته و ناخواسته اطلاعات یک ماهواره جاسوسی خود را لو داد.

کیز باسا (Cees Bassa)،‌ شناسه توئیتری که خود را منجم مشغول به کار در موسسه نجوم رادیویی هلند معرفی کرده است، روز گذشته در رشته توئیتی مفصل هویت ثبت‌کننده این تصویر را افشا کرد. او نوشت: «رئیس جمهور آمریکا تصویری از عدم موفقیت پرتاب را توئیت کرد. این تصویری بسیار جذاب است چنان که شواهد نشان می‌دهد توسط یک ماهواره جاسوسی گرفته شده است….. از جزئیات سکوی پرتاب، من مسیرهای مشاهده دوربین USA 224 یک ماهواره جاسوسی طبقه‌بندی‌شده را یافتم.

چهار برج در اطراف سکوی پرتاب وجود دارد. گوگل‌ارث نشان می‌دهد که برج‌های شمالی و جنوبی در امتداد سمت (مختصات نجومی در امتداد افق) ۱۹۲ درجه‌ای قرار گرفته‌، سمت دوربین ۴ درجه بیشتر به غرب (متمایل) است. از شکل بیضوی سکوی پرتابی که مدور است، (می‌شود متوجه شد که) زاویه دوربین حدود ۴۶ درجه است. این مسیر گذر ماهواره USA 224‌ در پهنه آسمان پایگاه فضایی در ۲۹ آگوست ۲۰۱۹ (هفتم شهریور) است.

در ساعت ۹:۴۴:۲۰ (این ماهواره) بسیار نزدیک به (مختصات) سمت ۱۹۶ درجه و زاویه ارتفاع ۴۶ درجه می‌گذرد که با موقعیت دوربین مطابقت دارد. در این زمان فاصله (ماهواره از پایگاه فضایی) ۳۸۲ کیلومتر بوده است. از آنجا که USA 224 یک ماهواره طبقه‌بندی شده است، مولفه‌های مداری آن منتشر نمی‌شود. خوشبختانه، رصدگران آماتور (منجمان آماتور) ماهواره‌ها مرتباً آن را (مانند هر ماهواره قابل رویت دیگری) در پهنه آسمان دنبال می‌کنند که موجب تعیین مدار آن شد.

دو روز و نیم پیش از لحظه ثبت این تصویر،‌ آخرین باری بود که مدار USS 224 در آسمان تعیین شد. این معمول نیست که تصویری از ماهواره‌های جاسوسی کلیدی ایالات متحده منتشر شود. این ماهواره‌ها، ‌آینه‌های ۴/۲ متری، به بزرگی آینه تلسکوپ فضایی هابل، دارند و اعتقاد بر این است که واضح‌ترین تصاویر از سطح زمین را تولید می‌کنند. وضوح واقعی این تصاویر مخفی نگه داشته شده است. حال که این تصویر منتشر شده است با مداری که از آن شناخته شده، برخی تخمین‌ها در مورد وضوح (تصاویر) ماهواره‌های کلیدی را ممکن می‌کند. چهار نمونه از این ماهواره‌ها، USA 186، USA 224، USA 245 و USA 290 در مدار قرار دارند.»‌

او در ادامه به تحقیقات مستقل دیگری که به افشای ماهیت ماهواره‌ جاسوسی آمریکا انجامید، اشاره کرده و وضوح تصویر این ماهواره‌ها را دستکم ۱۰ سانتی‌متر بر پیکسل معرفی کرده است. حال با رو شدن دست این ماهواره‌های جاسوسی و تعیین مدار آنها به آسانی می‌شود، پروژه‌های بااهمیت و راهبردی را از چشم آنها پنهان ساخت. اتفاقی که فقط با یک توئیت غیرمعمول رئیس جمهور آمریکا ممکن شد؛ شکستی سنگین‌تر از آزمایش احتمالی در سکوی پرتاب سمنان برای آمریکایی‌ها.

*** شرح عکس: این ناهید۱ است. شاید شمایلش با هر آنچه از یک ماهواره در ذهن داشتید متفاوت باشد اما این مکعب مستطیل ۵۰ کیلوگرمی که لباسی از صفحات خورشیدی به تن کرده، قرار است نخستین ماهواره مخابراتی باشد که از ایران راهی مدار می‌شود.

کدخبر: ۲۷۷۸۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر