کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۱۰۲
تاریخ خبر:

علی زندوکیلی رکورد مخاطب آنلاین را زد

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری| از ابتدای سال ۹۹ تا این لحظه اتفاقات زیادی در موسیقی ایران افتاده که هر کدام به نوبه خود جالب بودند.این که با شیوع کرونا خوانندگان و نوازندگان رو به اجرای آنلاین آوردند. تعدادی از آنها در سالن‌های کنسرت و با صندلی‌های خالی اجرا می‌شوند و تعدادی دیگر هم در لایو اینستاگرام خود هنرمندان. تا امروز بسیاری از خواننده‌های مطرح به صورت آنلاین برای مخاطبانشان خوانده‌اند که از این میان علی زند وکیلی رکورد بیشترین مخاطب آنلاین را زده.

زند وکیلی در اجرای آنلاینش ۷میلیون بیننده داشته که در نوع خود بی‌نظیر است. اگرچه علی زندوکیلی خواننده پر مخاطبی است اما هنوز مشخص نیست این رقم بر مبنای تعداد آی پی های مخاطبان است یا این رقم تقریبی حضور خانواده و دوستان مخاطبان هم است. هرچه باشد اما کنسرت‌های آنلاین دستاوردی است که کرونا به آن جامه عمل پوشاند و به نظر می‌رسد با استقبال مخاطبان بعد از کرونا هم بماند. کنسرت آنلاین چیزی بود که از چند سال اخیر بحثش به میان آمده بود و تعدادی تجربه هم در این زمینه صورت گرفته بود.

علیرضا قربانی یکی از اولین کنسرت‌های آنلاین را با حضور دوربین‌ها در سالن حوزه هنری اجرا کرد و بعد از آن هم چند خواننده دیگر این تجربه را داشتند اما تا قبل از شیوع ویروس کرونا این مبحث از سوی تهیه‌کنندگان و کنسرت‌گذاران به دلیل عدم وجود بستر مناسب و چیزهایی مثل ظرفیت پذیرش کاربر در سایت‌ها و سرعت اینترنت جدی گرفته نمی‌شد. اما با تجربه این روزها و حمایت مردم از کنسرت‌های آنلاین بعید به نظر می‌رسد که این اجراها در روزهای بدون کرونا ادامه نداشته باشد.

در این میان سهم نوازنده‌ها هم در این میان کم نبوده. تعداد زیادی از نوازندگان هم در این روزها پشت دوربین‌های موبایلشان قرار گرفتند و سازشان را برای مخاطبان در خانه به صدا در آورده‌اند. البته تعدادی از آنها هم آموزش آنلاین رایگان به راه انداخته‌اند و مخاطبان زیادی هم دارند. در این بین اما شاید بیشترین ضرر متوجه سایت‌های فروش بلیت و کنسرت‌گذاران شده. شما اگر الان به سایتی مثل ایران کنسرت که تا پیش از ورود کرونا پر بود از تبلیغ کنسرت سر بزنید بیابان برهوت را به چشم خواهید دید. هیچ پوستر و بنر و اسلایدری در سایت وجود ندارد. تنها متنی را می‌بینید که در آن نوشته شده چگونه هزینه بلیت‌هایی که قبل از کرونا خریده شده به خریدار برمی‌گردانند.

اما اگر بخواهید از آهنگ‌های جدید بدانید هم باید گفت چندان چنگی به دل نمی‌زنند. در یکی دو هفته اخیر به غیر از کار جدید محسن یگانه به نام «خودخواه» و همایون شجریان و انوشیروان روحانی با نام
« سرنوشت» که کارهای خوب و قابل تاملی بودند باقی کارها قدرت و قوت لازم را نداشتند که بر مارکت تاثیر خاصی بگذارد.

برای مثال کار جدید علیرضا افکاری که یک کار بی‌کلام است با نام «قرنطینه» منتشر شده که در ابتدا تم رعب آوری دارد و در نهایت با تمی غمگین به پایان می‌رسد و اگرچه کار یک آهنگساز با تجربه است اما در یک مقیاس کلی از کارهای بی‌کلام در این ژانر کار متوسطی به حساب می‌آید.این نکته هم قابل ذکر است که انتشار کارهای بی‌کلام از سمت موزیسین‌های پر کار مارکت اتفاقی است که به ندرت در ایران می‌افتد و همین که علیرضا افکاری به فکر انتشار کار بی‌کلام افتاده جای شکرش باقی است. پخش چنین کارهایی می‌تواند برای دیگر موزیسین‌ها هم انگیزه ایجاد کند تا در کنار کارهایی که برای خوانندگان می‌سازند آثار خودشان را هم منتشر کنند.

یا کار بابک جهانبخش با نام «پایان تازه» که آن هم در زمره کارهای خود جهانبخش از معمولی‌هایش محسوب می‌شود. اما مهدی جهانی که باید گفت از پرکارهای این هفته هم بوده دو کار به نام های «بیا» و «ناب» وارد بازار کرده که اصلا نمی‌توان حتی با ارفاق این دو کار را کارهایی معمولی دانست. البته در این هفته اولین اپیزود از فصل دوم پادکست گوش پاک کن که در فصل اولش مخاطبان زیادی داشت هم منتشر شده.

مهمان اولین اپیزود از فصل دوم این پادکست هم علی زند وکیلی است. این پادکست با رویکرد طنز به بررسی موسیقی کشور و اخبار و رویدادهای آن می‌پردازد. در آخر هم باید گفت دیگر خبر خوش این هفته بهبود حال استاد شجریان است و به گفته مژگان شجریان (دختر استاد) از دست دادن تکلم استاد در روزهای اخیر شایعه بوده و ایشان اصلا قدرت تکلمشان را از دست نداده بودند.

کدخبر: ۳۲۰۱۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر