کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۸۴۴
تاریخ خبر:

علی‌اف: پوتین ارمنستان را نجات داد

رئیس‌جمهوری آذربایجان تاکید کرد: روسیه نقش مهمی در حل و فصل نزاع قره‌باغ ایفا می‌کند و نخست‌وزیر ارمنستان باید از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به دلیل این‌که مجددا کشورش را نجات داده، تشکر کند.

به گزارش ایسنا، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان امروز، یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه آربی‌سی روسیه در پاسخ به سوالی درباره آماده بودن برای دیدار با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان بعد از دوره اخیر درگیری نظامی در قره‌باغ نسبت به نخست وزیر ارمنستان ابراز ناامیدی کرد.

او اظهار کرد: صحبت با کسی که اعتماد زیادی به او نیست،‌ دشوار است. من قبلا ناگزیر بودم با پیشنیان او کسانی که آنها را به دلیل ارتکاب کشتار خونین در خوجالی مجرم جنگی می‌دانستم و مسؤول کشتار غیرنظامیان آذربایجانی و نابودی میراث تاریخی و فرهنگی ما بودند، مذاکره کنم. ناگزیر به مذاکره با آنها بودم تا شاید راه حلی برای این نزاع پیدا شود.

علی‌اف تاکید کرد: اولین تماس‌هایم با دولت پاشینیان امیدوارکننده بود اما ایروان بعدا رویکردی کاملا برعکس را در پیش گرفت و طرف آذربایجانی احساس کرد که فریب خورده است.

رئیس‌جمهوری آذربایجان گفت،‌ دیدار بین او و پاشینیان بعید نیست اما راهکار سازنده در مرحله کنونی نمی‌تواند باشد. رهبری ارمنستان باید نهایتا دریابد که نباید از زبان هشدار، تهدید و باج‌خواهی در قبال آذربایجان استفاده کند.

علی‌اف گفت: من به خودم اجازه نمی‌دهم چنین رویکردی را در قبال کسی در داخل و خارج کشور دنبال کنم.

او ادامه داد: زمانی که پاشینیان به ما هفت هشدار نهایی را مطرح و به احساسات ملت آذربایجان توهین کرد مجازات او به دلیل این مساله محق بود و ما این کار را کردیم پاشینیان باید از پوتین تشکر کند که روسیه بار دیگر آمد و ارمنستان را نجات داد.

علی‌اف به نقشی که روسیه به عنوان یکی از روسای شرکت‌کننده در گروه مینسک وابسته به سازمان امنیت و همکاری اروپا در حل و فصل نزاع قره‌باغ داشت، اشاره کرد و گفت: مسلما روسیه به عنوان همسایه ما و کشوری که تاریخ مشترکی با آذربایجان و ارمنستان دارد، با استناد به تاریخ ملت‌ها، تاثیرگذاری، وزنه و نقشی که روسیه در جهان و منطقه ما بدون شک دارد از نقش خاص برخوردار است.

رئیس‌جمهوری آذربایجان تاکید کرد: بیانیه پایانی رایزنی‌ها به میزبانی مسکو درباره حل نزاع قره‌ باغ مبتنی بر لزوم خروج نیروهای ارمنی از منطقه مورد مناقشه است.

علی‌اف در این مصاحبه تصریح کرد: نتایج مذاکرات آذربایجان،‌ ارمنستان و روسیه را که به اعلام آتش‌بس در قره‌باغ انجامید مثبت ارزیابی‌ می‌کنم. نسخه نهایی بیانیه پایانی به طور ملموسی با آنچه در ابتدا ارائه شد تفاوت دارد و ما از رعایت تمام خواسته‌های باکو در این سند تشکر می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری ارمنستان به اهمیت اولیه انعکاس موضع کشورش در بیانیه پایانی این نشست به خصوص در زمینه لزوم ازسرگیری مذاکرات ریشه‌ای بین ایروان و باکو و تاکید بر ثبوت چارچوب آن اشاره کرد و دولت ارمنستان را مسؤول تلاش نابودی روند سیاسی و اصول مربوط به آن دانست.

علی‌اف گفت: مهم این است که طرف ارمنی به صورت اولیه با اصول اساسی حل و فصل موافقت کرد که نحوه بازگرداندن اراضی مورد مناقشه به آذربایجان را به صورت تدریجی مشخص می‌کند و تاکید دارد بر مذاکرات کنونی مستقیم بین آذربایجان و ارمنستان بدون مشارکت دادن جمهوری خودخوانده قره‌باغ که مورد حمایت ایروان است.

او با بیان این‌که وقوع انقلاب دیگر در ارمنستان به نفع باکو نخواهد بود، ادامه داد: باکو با توجه به تزلزل دولت پاشینیان از ایروان در مذاکرات مسکو برای تسلیم شدن کامل وتعیین جدول زمانی نهایی برای خروج نیروهای ارمنی از قره‌باغ مطالبه‌ای نکرد.

علی‌اف اضافه کرد: از این رو ما بر زمان‌های نهایی در چارچوب بیانیه تنظیم شده اصرار نکردیم اما بدون شک این بیانیه به خروج هماهنگ شده نیروهای اشغالگر ارمنستان از اراضی ما می‌انجامد.

رئیس‌جمهوری آذربایجان بر آمادگی کشورش برای مذاکره فوری بر سر مساله قره‌باغ اعلام آمادگی کرد و افزود: ما به حل و فصل در اسرع وقت توجه داریم زیرا زمینه بازگشت شهروندان‌مان و آوارگان را به دیارشان فراهم می‌کند.

علی‌اف تاکید کرد: مدت زمان اجرای آتش‌بس به میزان تعهد طرف ارمنی به آن بستگی دارد و باید ایروان حسن نیت خود را پای میز مذاکره نشان دهد و قبول کند که دیگر نمی‌خواهد شاهد اراضی مورد مناقشه باشد.

رئیس‌جمهوری آذربایجان به اهمیت جنبه نظامی درخصوص حل مساله قره‌باغ اشاره کرد و گفت، اگر حمله اخیر کشورش نبود مذاکرات در این مساله ۳۰ سال دیگر ادامه پیدا می‌کرد.

علی‌اف تصریح کرد: ما به پایان خواهیم رسید و متوقف نخواهیم شد. اگر طرف ارمنی به آتش‌بس متعهد بماند ما وارد مرحله حل سیاسی می‌شویم و مرحله اجبار به مذاکره تمام خواهد شد و ما به هر حال به پایان خط می‌رسیم و هدف ما یعنی بازگرداندن اراضی آذربایجان که مورد قبول جهانی است و بازگشت آذربایجانی‌ها به مناطق اصلی خودهمیشه ثابت بوده و هست.

کدخبر: ۳۵۳۸۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر