کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۳۸۱۱
تاریخ خبر:

علت توقف ۲۶۰نماد بورسی در هفته نیمه‌تعطیل

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی| یک‌سوم کل شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه هفته گذشته متوقف شدند و احتمالا بخشی از آنها در هفته پیش رو همچنان متوقف باقی بمانند. ماجرا از این قرار است که پنجشنبه ۳۱تیرماه مهلت چهارماهه شرکت‌ها برای برگزاری مجمع عمومی به پایان رسید و آنهایی که کار را به دقیقه ۹۰ واگذار کرده بودند، همه و به‌طور هماهنگ متوقف شدند تا بالاخره مجمع عمومی سالانه را برگزار و سود عملکرد خود در سال ۹۹ را بین سهامدارانشان تقسیم کنند. از همه عجیب‌تر توقف نماد شرکت سپید ماکیان است که حتی یک روز هم از ورود آن به بازار سرمایه نگذشته بود که به علت برگزاری مجمع عمومی متوقف شد تا در این هفته شاهد اولین معاملات عرضه اولیه هفته گذشته باشیم.

فرآیند برگزاری مجمع و توقف نمادها
یکی از قوانین برگزاری مجامع عمومی مربوط به نحوه اطلاع‌رسانی آنهاست. شرکت‌ها حداقل ۱۰روز و حداکثر ۴۰روز قبل از برگزاری مجمع عمومی آگهی دعوت به جلسه را در سامانه کدال منتشر می‌کنند. همچنین یک روز کاری قبل از برگزاری مجمع نماد شرکت در بورس متوقف می‌شود. کسانی که سهام شرکت را در اختیار داشته باشند، در روز آخر معاملات قبل از برگزاری مجمع پیامی از طرف ناظر بازار دریافت می‌کنند که می‌گوید نماد مورد نظر در پایان معاملات امروز جهت برگزاری مجمع عمومی متوقف خواهد شد. زمان بازگشایی حداقل دو روز بعد از برگزاری جلسه است و در بعضی موارد که افزایش سرمایه قابل توجهی در جلسه مجمع عمومی تصویب شود، ممکن است بازگشایی نماد حتی بیش از یک ماه طول بکشد.

چه مواردی در مجمع عمومی سالانه تصمیم‌گیری می‌شود؟
مجمع عمومی عادی سالانه برای رسیدگی به صورت‌های مالی شرکت، رسیدگی به گزارش مدیران و بازرسان شرکت و تقسیم سود و اندوخته بین صاحبان سهام و… سالی یک‌بار در زمانی که در اساسنامه پیش‌بینی‌ شده، تشکیل می‌شود. مهمترین دستورجلسه در مجمع عمومی سالانه مربوط به تقسیم سود است و در آن مشخص می‌شود سهم هرکدام از سهامداران از عملکرد شرکت در سال گذشته چقدر خواهد بود. در این جلسات همچنین اعضای هیات مدیره برای سال مالی آینده تعیین می‌شوند.

آنطور که در قانون تجارت آمده، شرکت‌ها حداکثر چهار ماه برای برگزاری مجمع عمومی سالانه فرصت دارند. از آنجا که اغلب شرکت‌های بورسی پایان سال مالی خود را همان پایان سال تقویم در نظر گرفته‌اند، باید نهایتا تا ۳۱تیرماه مجمع عمومی برگزار کنند و به همین خاطر در هفته گذشته شاهد برگزاری هماهنگ مجمع عمومی تعداد زیادی از شرکت‌ها بودیم. البته سال مالی همه شرکت‌ها تقویمی نیست و ممکن است یک شرکتی مبدا سال مالی را پایان تابستان در نظر گرفته باشد.

چه مواردی در مجمع عمومی فوق‌العاده تصمیم‌گیری می‌شود؟
تصمیم برای افزایش سرمایه شرکت صرفا در مجمع عمومی فوق‌العاده قابل بررسی است. البته بعضی شرکت‌ها می‌توانند برای کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در وقت، مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده را به‌صورت همزمان و در یک روز برگزار کنند. علاوه بر افزایش سرمایه، ممکن است مجمع عمومی فوق‌العاده درباره انحلال یا تغییر در اساسنامه شرکت و… باشد اما عموما مجامع فوق‌العاده که در بورس شاهد آنها هستیم مربوط به افزایش سرمایه هستند. توجه داشته باشید که در برخی مواقع به‌غیر از مجمع عمومی فوق‌العاده، جلسه‌ای به‌عنوان مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده هم برگزار می‌شود که در آن اعضای هیات مدیره را انتخاب می‌کنند.

سهامداران عمده؛ تعیین‌کننده اصلی تصمیمات مجمع عمومی
‌مجمع عمومی عادی با حضور حداقل نیمی از سهامداران به نسبت تعداد سهام رسمیت پیدا می‌کند و به همین خاطر صرفا با حضور سهامداران عمده به شرطی که بیش از نصف سهام شرکت را در اختیار داشته باشند برگزاری می‌شود. البته سهامداران خرد هم امکان حضور دارند ولی در شرکت‌های بزرگ نتیجه جلسه با تصمیم سهامداران عمده است. چراکه شناوری سهام خیلی از شرکت‌ها کمتر از نصف کل سهام است و حتی اگر کل سهامی که در اختیار سرمایه‌گذاران بورس است را بخرید، باز هم به سختی می‌توانید حق رای قابل توجهی در جلسات مجمع عمومی داشته باشید. به همین خاطر سهامداران خرد حق رای چندان تاثیرگذاری ندارند و صرفا می‌توانند حق حضور داشته باشند. در جلسات مجمع عمومی عادی تصمیمات با نصف آرا و در جلسات مجمع عمومی فوق‌العاده تصمیمات با دو سوم آرا نهایی می‌شود.

فرآیند تقسیم سود در مجمع عمومی
شرکت‌ها بعد از پایان سال مالی صورت‌های مالی و گزارش فعالیت هیات مدیره را منتشر می‌کنند که در آن مشخص می‌شود عملکرد شرکت در سال مورد نظر چقدر سود یا زیان داشته. اگر این رقم مثبت باشد و نشان دهد شرکت توانسته سود محقق کند، احتمال تقسیم آن در جلسه مجمع عمومی وجود دارد. قبل از برگزاری جلسه می‌توان با بررسی صورت‌های مالی متوجه شد که به ازای هر سهم چقدر سود محقق شده. حالا اینکه چه میزان از سود محقق شده بین سهامداران تقسیم شود، در جلسه مجمع عمومی مشخص خواهد شد. برای اینکه بفهمید این رقم دقیقا چقدر است، گزارش تصمیمات مجمع عمومی را باید بررسی کنید که در آن یک جدول تحت عنوان میزان سود قابل تخصیص وجود دارد.

ردیف سود انباشته پایان دوره نشان می‌دهد در مجموع عملکرد شرکت چقدر سود داشته، سود خالص هر سهم حاصل تقسیم آن مبلغ بر تعداد کل سهام شرکت است که اصطلاحا به آن EPS می‌گویند. ردیف سود نقدی هر سهم همان DPS یا سود تقسیم شده است. باید توجه داشته باشید که عموما مدتی طول می‌کشد تا سود شرکت به حساب سهامداران واریز شود. این مدت می‌تواند بین یک تا سه ماه متغیر باشد. همچنین برخی شرکت‌ها که از سامانه سجام برای تقسیم سود استفاده نمی‌کنند، بعد از برگزاری مجمع یک جدول زمانبندی منتشر می‌کنند که بر اساس آن مشخص می‌شود هر سهامدار در چه تاریخی باید برای دریافت سود نقدی خود به شعبه بانک مراجعه کند.

کدخبر: ۴۰۳۸۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر