کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۰۲۲۲
تاریخ خبر:

عقوبت سخت برای برادران‌ کیا

روزنامه هفت صبح| ساعت 7 و 7 دقیقه سوم مهرماه بود که پلیس امنیت سوئد وارد خانه‌ای در هفتاد کیلومتری استکهلم شد. آن روز صبح آنها حکم بازداشت را نشان دادند و پیمان، مرد ایرانی را که آن زمان 41 سال داشت، بازداشت کردند. به‌دنبال بازداشت او، آبان‌ماه همان سال پیام، برادر کوچکتر پیمان هم بازداشت شد.

پیام آن زمان 34 سال داشت و مانند برادرش با امضای دادستان کل سوئد راهی زندان شده بود. بعد از بیشتر از یک سال روز پنجشنبه سرانجام با حکم دادگاه برادر بزرگتر حبس ابد گرفت و برادر کوچک‌تر به 9 سال و 10 ماه محکوم شده است. آنها به چه جرمی متهم شده بودند؟ این سوالی بود که در ماه‌های گذشته رسانه‌های سوئدی تلاش داشتند از جلسات محرمانه دادگاهشان سردر بیاورند.

داستان از جایی شروع شد که نیروهای امنیتی سوئد سال 2017 متوجه نشت اطلاعاتی در واحد ارتش خود شدند. اهمیت این نشت اطلاعات آنقدر زیاد بود که تحقیقات خود را از همان موقع شروع کردند. چهار سال بعد با بازداشت پیمان در مهر ماه سال 2021 مشخص شد ریشه آن ماجرا به این مرد 42 ساله ایرانی برمی‌گشت که به مدت یک دهه از ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱، در بخش‌های امنیتی سوئد کار می‌کرد.بر اساس کیفرخواست دادگاه استکهلم، این دو برادر اطلاعات مهم ارتش سوئد را در اختیار روسیه قرار می‌دادند.

پیمان کیا مدتی که در سرویس امنیتی سوئد و واحد اطلاعاتی ارتش این کشور فعالیت می‌کرد اطلاعات محرمانه و طبقه‌بندی شده این مراکز امنیتى را به سرویس اطلاعاتی روسیه منتقل می‌کرد. اطلاعاتی که دادگاه استکهلم تشخیص داده موضوعات فوق‌العاده حساسی بودند که افشای آنها می‌توانست امنیت سوئد را به‌خطر بیاندازد.

از کل این 155 سندی که از سوی پیمان ارسال شده، پیام (برادر کوچکتر) در 65 مورد با او همدست بوده. تازه دادگاه می‌گوید احتمالا نیمی از اسناد ارسالى را نیز پاکسازى کرده‌اند. اهمیت این پرونده آنقدر زیاد بود که در این مدت حتی رسانه‌های محلی هم به آن می‌پرداختند. طوری که بسیاری از آنها نوشته بودند این پرونده جدی‌ترین پرونده جاسوسی این کشور در طول تاریخ بوده است. چرا؟

به این خاطر که پیمان دسترسی به اسامی افرادی داشت که در خارج از سوئد برای این کشور کار می‌کردند و او اسناد را در اختیار عوامل اطلاعاتی روسیه، به خصوص ارتش این کشور قرار داده است. وظیفه برادر کوچک‌تر هم این بوده که در قابل این ارسال اطلاعات پول دریافت کند. نکته مهم این است که حکم ابدی که پیمان گرفته در سوئد به معنی 20 سال زندان است. درباره زندگی شخصی و خانوادگی این دو برادر چه می‌دانیم؟

یک روزنامه سوئدی درباره آنها نوشته که خانواده کیا سال 1985 به سوئد مهاجرت کردند و شهروندی خودشان را از سال 1994 (1373) گرفته‌اند. روزنامه اکسپرس نوشته بود برادر بزرگتر «کار دولتی خود را از بازپرسی جرایم گمرکی آغاز کرد تا توانست در سمت‌های حساس‌تری در پلیس امنیت و سپس سرویس اطلاعاتی و امنیتی نظامی مشغول کار شود» اما بعد از مدتی کار در این حوزه حساس، در سال‌های اخیر در واحد امنیت اداره‌ای دیگر، مرتبط با صنایع غذایی، مشغول به کار شد.

برادر کوچکتر هم با اینکه در حوزه مواد غذایی کار می‌کرد، فارغ‌التحصیل آکادمی پلیس این کشور بوده‌. حکم اولیه بازداشت این دو نفر را سال پیش شخص خود دادستان امضا کرد. او ابتدا اتهام جاسوسی در نظر گرفت اما به خاطر مسائل فنی-حقوقی، از جمله توجیه راحت‌تر لزوم بازداشت او برای تحقیقات بیشتر، اتهام را به «نقض فاحش قوانین دسترسی به اطلاعات محرمانه» تقلیل دادند. در نهایت اما روز گذشته با همان اتهام جاسوسی حکم اولیه‌شان صادر شد.

کدخبر: ۵۰۰۲۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر