کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۲۵۷۵
تاریخ خبر:

عقبگرد ‌وارش در فاز دوم

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | با پایان فاز دوم سریال «وارش» به کارگردانی احمد کاوری، هفت صبح با کمک گرفتن از نظرات مخاطبان، ابعاد مختلف آن را بررسی می‌کند . فاز دوم سریال «وارش» دوشنبه شب به پایان رسید و از دیشب وارد فاز سوم شد. درباره سریال «وارش» بارها در این صفحه نوشته‌ایم و به موارد مختلفی درباره نقاط قوت و ضعف آن اشاره کرده‌ایم اما در پایان فاز دوم قصد داریم عملکرد کارگردان را در این فاز بررسی کنیم. برای بررسی فاز دوم، از نظرات مخاطبان در صفحه اینستاگرام این سریال هم استفاده کرده‌ایم. البته روی نظراتی دست گذاشته‌ایم که نسبت به سایرین منطقی‌ترند و می‌توان رویشان تامل کرد.

*** اعتراض به تغییر بازیگر وارش
فاز سوم به لحاظ زمانی، فاصله خیلی زیادی با فاز دوم ندارد و به همین دلیل بازیگرها تغییری نکرده‌اند. فقط گریم آنها دچار تغییر شده است و نسبت به قبل میانسال‌تر یا پیرتر شده‌اند. درست برخلاف ابتدای فاز دوم که با تغییر و تحول‌های فراوان در بازیگران روبه‌رو بودیم. اکثر بازیگران تغییر کردند و شناسایی آنها در روزهای اول فاز دوم کار سختی بود.

این تغییرات، انتقادهای زیادی را هم در پی داشت. برخی به تغییر بازیگر نقش اصلی اعتراض داشتند و معتقد بودند الهام طهوری، بازی احساسی موفق‌تری از خودش به نمایش گذاشته بود و نسرین بابایی نتوانسته‌ است به اندازه او احساسات را تحت تاثیر قرار دهد. این درحالی است که چهره این دو بازیگر کاملا نزدیک به‌ هم از آب درآمده و گریم روی صورت نسرین بابایی هم کاملا قابل باور شده بود. با این حال خیلی‌ها معتقد بودند با تغییر بازیگر نقش اصلی، سریال دیگر جذابیتی برایشان ندارد.

*** انتخاب بازیگران جدید
تغییر بازیگران در فاز دوم مشکلات دیگری را هم در پی داشت. چند روز بعد از شروع پخش فاز دوم، انتقادها درباره ناهماهنگ بودن سن و سال و قد و قواره بازیگران جدید برخی نقش‌ها با بازیگران دوران جوانی شروع شد. مثلا برخی نوشته بودند که یوسف و جاوید با توجه به اطلاعاتی که در سریال آمده در فاز دوم باید جوان‌هایی ۲۰ تا ۲۴ساله باشند. در صورتی که امیررضا دلاوری و علیرضا جلالی تبار، سن و سال بالاتری دارند و زیاد به این نقش نمی‌خورند. برخی به انتخاب رامین راستاد برای نقش شاپور معترض بودند. دلیل اعتراض این بود که قد بازیگر دوران نوجوانی او بلندتر از قد راستاد بوده و الان به لحاظ قد و هیکل همخوانی ندارند.

*** تغییر محور داستان
دوپاره شدن داستان و تغییر دغدغه شخصیت‌ها از فاز اول به فاز دوم هم مورد دیگری بود که برخی مخاطبان به آن انتقاد داشتند. در ابتدای فاز دوم، ماجرای قتل تراب مشخص می‌شود و بعد از برگزاری دادگاه، وارش تبرئه می‌شود و برادر زن تراب به عنوان قاتل او به زندان می‌افتد. بعد از آن، زندگی در زمان حال جریان پیدا می‌کند و مسیر داستان به سمت جدیدی می‌رود. به همین دلیل هم خیلی‌ها پرسیده‌اند که چرا برخی سوال‌های فاز اول بی‌جواب می‌ماند و سرنوشت برخی شخصیت‌ها مشخص نمی‌شود؟

*** انتقاد به لهجه گیلانی بازیگران
در فاز دوم اعتراض‌های زیادی هم به ادای لهجه گیلانی توسط برخی بازیگران وجود داشت. مردم گیلان که ابتدای پخش فاز اول این سریال به نمایش تصویری تحریف شده از مردم این خطه در «وارش» اعتراض داشتند حالا از این مسئله فاصله گرفته‌اند و معتقدند بازیگران فاز دوم تبحری در صحبت کردن به این لهجه ندارند. خیلی‌ها در صفحه اینستاگرام سریال نوشته‌اند که کارگردان چه اصراری داشته از بازیگران معروف و شناخته شده برای بازی در این نقش‌ها استفاده کند؟ بازیگران گیلانی خیلی بهتر می‌توانسته‌اند از پس این نقش بربیایند.

*** بازنمایی مختصر انقلاب و جنگ
یکی دیگر از مشکلاتی که در فاز دوم وجود دارد بازنمایی دوران انقلاب و جنگ است. برخی معتقدند کارگردان به جای اینکه به طور گسترده به ماجرای جنگ و شرایط آن دوره و زمانه ورود کند، با نمایش چند سکانس خیلی محدود از آن گذشته است. به‌خصوص زمانی که قرار بود جاوید را در میدان جنگ ببینیم صرفا به حضور او در یک بیمارستان اکتفا شد و سایر مناطق جنگی به تصویر کشیده نشد. البته این انتقاد تا حد زیادی سختگیرانه است. شاید بتوانیم از منظر دیگری به این مسئله توجه کنیم. اینکه به‌هرحال کارگردان قصد بازنمایی دوران جنگ را نداشته و در همین اندازه هم توانسته است التهاب آن دوره را نشان دهد.

*** سوتی‌های فاز دوم
از همه موارد که بگذریم برخی مخاطبان هم طبق معمول در زمان پخش فاز دوم به دنبال سوتی‌ها بودند و چندتایی هم پیدا کردند. مثلا یک نفر در صفحه اینستاگرام سریال نوشته که در زمان جنگ، نیسانی را نزدیک بیمارستان دیده که پلاک جدید داشته. یک نفر دیگر از رد شدن یک ماشین پژو در خیابان‌های دهه ۶۰ تهران صحبت به میان آورده است.

کدخبر: ۳۰۲۵۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر