کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۸۳۷۶
تاریخ خبر:

عربستان و اردن ‌برای‌ ارتباط با اسرائیل شرط گذاشتند

روزنامه هفت صبح | پادشاه عربستان که روز یکشنبه به صورت تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفت‌وگو می‌کرد گفت که کشورش مشتاق دستیابی به یک راه‌حل عادلانه و پایدار برای مسئله فلسطین است که به‌زعم وی نقطه آغاز آن می‌تواند طرح صلح عربی باشد که ریاض در سال ۲۰۰۲ پیشنهاد کرد.

ملک سلمان،‌ پادشاه عربستان می‌گوید که روابط کشورش با اسرائیل تنها زمانی عادی خواهد شد که فلسطین به عنوان یک کشور مستقل موجودیت یابد و به رسمیت شناخته شود.تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی و خروج کامل اسرائیل از سرزمین‌های فلسطینی که در جریان جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ به اشغال درآمد عمده شروط مطرح شده در این طرح صلح برای عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل است.

رهبران عربستان و ایالات متحده در حالی بر سر عادی سازی روابط با اسرائیل تلفنی گفت‌وگو کردند که امارات عربی متحده ماه گذشته میلادی از حصول یک توافق تاریخی با اسرائیل خبر داد و به عنوان سومین کشور عربی پس از مصر و اردن اقدام با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار کرد.ملک سلمان در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن استقبال از تلاش‌های ایالات متحده برای حمایت از صلح در منطقه اعلام کرده که عربستان سعودی همچنان خواستار به اجرا گذاشته شدن طرح صلح عربی پیشنهاد شده از سوی ریاض است که به زعم وی ضامن دستیابی به یک راه‌حل عادلانه و پایدار برای مسئله فلسطین خواهد بود.

عربستان هنوز به صورت رسمی اسرائیل را به رسمیت نشناخته است. این در حالی است که ریاض پس از عادی‌سازی روابط میان امارات عربی و اسرائیل برای نخستین بار به خطوط هوایی اسرائیل اجازه داد تا از آسمانش برای انجام پرواز به مقصد امارات استفاده کند. جرد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ که از مبتکران طرح صلح آمریکا برای خاورمیانه قلمداد می‌شود پیش‌تر گفته بود که پس از امارات عربی متحده، تا یک ماه آینده یک کشور دیگر عربی نیز روابط خود را با اسرائیل عادی خواهد کرد.

کوشنر ماه گذشته در جریان سفر به عربستان با محمد بن سلمان،‌ فرزند پادشاه عربستان و ولیعهد این کشور گفت‌وگو کرده بود. دو طرف در جریان این سفر بر ضرورت از سرگیری گفت‌وگوها میان اسرائیل و فلسطینیان و نیز دستیابی به صلحی پایدار در منطقه تاکید کرده بودند. ایران و ترکیه اقدام امارات عربی متحده در عادی سازی روابط با اسرائیل را محکوم کرده و آن را «خیانت به فلسطینیان» خوانده‌اند.

وزیر خارجه اردن: راهکار دو کشوری، کلید برقراری صلح پایدار در منطقه است وزیر خارجه اردن با دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف)، درباره تحولات مسئله فلسطین بحث و تبادل نظر کرد.وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایمن الصفدی، وزیر خارجه این کشور با صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین که طی یک سفر رسمی وارد اردن شده، برای بررسی تحولات اخیر مسئله فلسطین و تلاش‌های صورت گرفته برای حل درگیری میان فلسطین و رژیم صهیونیستی دیدار کرد.

وی در این دیدار تاکید کرد: راهکار دو کشوری، راه برقراری صلح پایدار است که تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ پایتختی قدس شرقی را تضمین می‌کند. دو طرف بر لزوم توقف تمامی اقدامات غیر قانونی رژیم صهیونیستی به ویژه طرح الحاق و ساخت و گسترش شهرک سازی تاکید کردند که راهکار تشکیل دو کشوری و تمامی فرصت‌های برقراری صلح پایدار را تضعیف می‌کند.

عریقات نیز از مواضع ثابت اردن و نقشش در حمایت از ملت فلسطین و حقوق مشروع آن به ویژه حق آزادی و داشتن کشور مستقل و دارای حاکمیت در خاک خود قدردانی کرد. وی گفت: قیمومیت اردن بر مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس اشغالی و حفاظت از هویت آنها بسیار مهم است.

کدخبر: ۳۴۸۳۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر