کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۱۷۱۱
تاریخ خبر:

عربستان روبروی آمریکا درآمد؟

روزنامه هفت صبح| یک: با وجود مخالفت‌های صریح آمریکا، کشورهای عضو سازمان اوپک‌‌پلاس در نشست روز چهارشنبه خود با کاهش روزانه دو میلیون بشکه در روز موافقت کردند. این تصمیم، به‌منظور مقابله با کاهش جهانی بهای نفت صورت می‌گیرد و از اول ماه نوامبر اجرا می‌شود.

دو: خبرگزاری بلومبرگ عصر روز چهارشنبه در گزارشی نوشت هرچند این بزرگ‌ترین کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش از سال ۲۰۲۰ به‌شمار می‌رود، اما به‌‌نظر نمی‌رسد تاثیر خیلی زیادی در بازارها داشته باشد. چرا که کاهش واقعی تولید، تنها ۸۸۰ هزار بشکه در روز است. واقعیت این است که چندین کشور عضو اوپک‌‌پلاس در حال حاضر بسیار پایین‌تر از سهمیه‌های تعیین‌شده تولید می‌کنند.

سه: پس از اینکه اوپک‌‌پلاس با اعلام کاهش تولید، پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده آمریکا، در کنار روسیه ایستاد، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه گفت تصمیم اوپک‌‌پلاس به کاهش تولید نفت نشانه ناامیدکننده‌ای از مشکلات در روابط ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی است. بایدن همچنین گفت که از سفر اخیرش به این کشور پادشاهی و دیدار دوستانه‌اش ‌با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، که حالا پرحاشیه شده است، پشیمان نیست، چون سفرش به آنجا صرفا برای متقاعد کردن رهبر بالفعل سعودی به کمک به کاهش قیمت نفت نبود که در جنگ روسیه علیه اوکراین افزایش یافته است.

او درست پیش از ترک کاخ سفید به مقصد نیویورک، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: «این سفر اساسا درباره نفت نبود. درباره خاورمیانه، اسرائیل و توجیه عقلانی مواضع بود، اما ناامیدکننده است و چنین برمی‌آید که مشکلاتی وجود دارد.» رئیس‌جمهوری آمریکا گفت دولت او «به‌دنبال گزینه‌هایی» از‌جمله کاهش تحریم‌هایی است که مانع دسترسی شرکت‌های نفتی ایالات متحده آمریکا به ذخایر نفتی ونزوئلا شده است، اما تاکید کرد که او و مشاورانش «هنوز به تصمیم قطعی نرسیده‌اند».

چهار: روز چهارشنبه، کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، در نشست خبری روزانه‌اش گفت کاهش تولید در زمانی‌که قدرت‌های اقتصادی جهان هنوز «با ادامه تاثیر منفی تهاجم پوتین به اوکراین دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند کوته‌فکرانه» بود. او هرچند نخواست این تصمیم را اقدامی خصمانه علیه ایالات متحده آمریکا یا غرب توصیف کند، افزود: «بدیهی است که اوپک‌‌پلاس امروز با اعلام این خبر، در کنار روسیه قرار می‌گیرد.»

پنج: قانون‌گذاران آمریکا نیز تصمیم کارتل کشورهای نفتی به اقدامی که موجب افزایش شدید قیمت نفت خواهد شد، به‌ویژه در زمانی‌که تنها چند هفته به حضور رای‌دهندگان در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا باقی مانده است، تقبیح کردند. شان کاستن و تام مالینوسکی، دو تن از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، گفتند به تلافی موافقت دولت سعودی با کاهش تولید نفت، قانونی را ارائه می‌کنند تا نیروی نظامی بزرگ آمریکا را از عربستان سعودی خارج کنند.

مالینوسکی گفت: «این اقدام خصمانه عربستان سعودی و امارات متحده عربی با وجود پیشنهادهای اولیه بایدن، رئیس‌جمهوری، برای صدمه به ایالات متحده آمریکا و متحدانش و کمک به روسیه طراحی شده است. اگر دیکتاتوری سعودی از کنترلش بر بازارهای نفتی برای ضربه به اقتصاد ما و کمک به دشمنانمان استفاده می‌کند، دلیلی نمی‌بینم که از میادین نفتی‌اش دفاع کنیم.» این نماینده دموکرات ایالت نیوجرسی ادامه داد که پیام ایالات متحده آمریکا به ریاض باید این باشد: «اگر می‌خواهید کنار پوتین بایستید، پس از پوتین بخواهید از شما دفاع کند. و موفق باشید.»

شش: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه پس از موافقت اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت، گفت که ایالات‌متحده در حال بررسی گزینه‌ها در روابط خود با عربستان سعودی است. رویترز به نقل از بلینکن که در لیما پایتخت پرو حضور داشت، گزارش داد: «درحالی که روابط ما با ریاض پیش‌ می‌رود، گزینه‌های متعددی را برای پاسخ بررسی می‌کنیم. درحال رایزنی با کنگره‌ایم.» البته بلینکن اشاره نکرد که چه گزینه‌هایی مورد نظر است.

کدخبر: ۴۸۱۷۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر