کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۷۲۸۳
تاریخ خبر:

عراق، واردات کالا از ایران را محدود کرد!

دنیای اقتصاد نوشت: به دنبال اعمال سیاست‌های ممنوع‌کننده وارداتی از سوی عراق، دامنه فروش کالاهای ایرانی به این کشور محدود شده است.

در این راستا دولت عراق، در جدیدترین تصمیم خود واردات گروهی از محصولات را به داخل مرزهای خود متوقف کرده است. بررسی کالاهایی که واردات‌شان به عراق ممنوع شده، نشان می‌دهد که فعالان اقتصادی و صادرکنندگان ایرانی در برخی گروه‌های کالایی اعلام شده، از بازار مناسب و گسترده‌ای در این کشور برخوردارند.

از سوی دیگر بخشی از ممنوعیت‌های وارداتی عراق برای ایران تعریف شده است اما بخش بزرگ‌تری از لیست ممنوعه‌های عراق مربوط به تمامی کشورها می‌شود که البته اثرات آن بر تجارت با ایران نیز نمایان خواهد شد. از این زاویه، فعالان اقتصادی معتقدند که چنین روندی می‌تواند هدف‌گذاری دو کشور درخصوص تحقق تجارت ۲۰ میلیارد دلاری و روند رو به رشد مبادلات تجاری دوجانبه در سال‌های اخیر را تحت تاثیر قرار دهد.

در این راستا جدیدترین آمارهای گمرک ایران از تجارت خارجی فروردین ماه امسال، نشان می‌دهد صادرات ایران به عراق به لحاظ ارزشی نسبت به اسفند ۹۷ افت قابل توجهی داشته است. در اسفند ماه سال گذشته ۷۲۲ میلیون دلار صادرات به عراق صورت گرفته بود اما این رقم در فروردین امسال به ۳۸۹ میلیون دلار کاهش یافته است.

به‌طور کلی بازار عراق درسال‌های اخیر به‌عنوان بازاری مهم و استراتژیک برای بخش‌خصوصی و بخش دولتی ایران مطرح بوده و تجار ایرانی حساب ویژه‌ای روی این بازار منطقه‌ای باز کرده‌اند. در این راستا مقامات دو کشور در دیدارهای دوجانبه خود همواره بر توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری تاکید کرده‌اند اما در این میان اعمال برخی سیاست‌ها از سوی دولت عراق مانند افزایش تعرفه‌های وارداتی یا ممنوعیت‌های تجاری، هدف‌گذاری‌های تعیین‌شده میان دو کشور را با دست‌اندازهایی مواجه کرده است.

کدخبر: ۲۵۷۲۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • masina

    باز ملت برای بازسازی عراق، پول بفرستند ک ه بازیکنان فوتبال مان رو کتک بزنند و در اقتصاد، برامون شاخ بشن. خیلی هم خوبه. عل ی برکت الله

  • fantom19

    ای کشور دوست و برادر

  • sos0921m

    تبریک به همه برادران عراقی

  • abolfazltwin

    خاک بر سر