کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۰۳۳۲
تاریخ خبر:

عراق، ارزان‌ترین مقصد خارجی ایرانی‌ها

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | تجربه‌نگاری‌های سفر به نجف و کربلا ( قسمت اول) وقتی حرف از یک سفر خارجی می‌زنیم، قاعدتا فکر می‌کنیم که با آدم‌های بسیار پولدار و لابد دارای کلاس اقتصادی بالا طرف حساب هستیم. ذهن‌مان می‌رود به فرودگاه امام خمینی (ره) و افرادی که با چمدان‌های میلیونی از پروازهای اروپایی پیاده می‌شوند و تاکسی‌های لوکس دربست آن‌ها را تا در خانه‌شان می‌رساند ولی کافی است یک بار به مرز مهران بروید تا دیدگاه‌تان به طور کلی در این زمینه عوض شود. چرا؟ چون سفر به عتبات، ارزان‌ترین سفر خارجی این روزها در ایران است.

برای سفر به کربلا سه راه زمینی، دریایی و هوایی پیش پای شماست. از راه زمینی شروع کنیم. باید خودتان را به یکی از چهار مرز رسمی مسافری با عراق برسانید یعنی خسروی در استان کرمانشاه، مهران در استان ایلام و چذابه و شلمچه در استان خوزستان. بسته به اینکه کجای ایران ساکن باشید، این سفر برایتان هزینه‌های متفاوتی خواهد داشت.

من در سفری که در ایام عاشورا داشتم برای رسیدن به کرمانشاه با اتوبوس، ۵۵ هزار تومان و از آنجا برای رسیدن به مرز ۶۵ هزار تومان خرج کردم ولی در سفر برگشت که خواستم سریع‌تر به تهران برسم، از ایلام با ۵۰۰ هزار تومان (البته در ایام پیک بازگشت مسافرات عتبات) بلیت هواپیما به مقصد تهران گرفتم و برای رسیدن از مرز به ایلام هم ۱۰۰ هزار تومان خرج کردم.

برای رسیدن به عراق می‌توانید به صورت دریایی هم اقدام کنید. هر دوشنبه، یک کشتی شما را از بندر خرمشهر به بندر بصره می‌رساند که این کشتی ۸۱ هزار تومان برایتان خرج دارد. البته این سفر، برای عتبات چندان معقول نیست مگر اینکه خودتان اهل خوزستان باشید چرا که تازه بعد از رسیدن به بصره باید حدود هفت تا هشت ساعت با تاکسی طی کنید تا به یکی از شهرهای نجف یا کربلا برسید.

راه‌حل بعدی، سفر هوایی است که البته سفر شما را بسیار گران می‌کند. در ایام پیک مسافر مثل اربعین یا عاشورا، قیمت بلیت تا مرز ۴ میلیون تومان (رفت و برگشت) هم متغیر است و البته اگر بخواهید در ایام غیرپیک سفر کنید باید حدودا ۲ و نیم تا ۳ میلیون تومان خرج کنید.
حالا به عراق رسیدید.

هزینه‌ها در این کشور برای شما شامل سه بخش اقامت، تردد بین شهرهای مختلف و غذا است. هزینه اقامت باز هم مربوط به این است که در چه زمانی به آنجا سفر می‌کنید اما در وقت خلوتی می‌توانید در اغلب شهرهای زیارتی یک اتاق دو تخته خوب را با قیمت ۳۰ هزار دینار کرایه کنید یعنی ۳۰۰ هزار تومان خودمان.

البته داریم از یک هتل متوسط صحبت می‌کنیم وگرنه در همین شهر کربلا مثل هتل روتانا را هم داریم که برای یک شب اقامت در ایام پیک حدود ۶۰۰ دلار هم از شما مطالبه می‌کند (هزینه اقامت در شهری مثل بغداد با شهرهای زیارتی کاملا متفاوت است. در این شهر دست کم برای یک مسافرخانه درجه سه باید نزدیک به ۳۰دلار خرج کنید).

تردد بین شهرهای مختلف هم بستگی به مسافت دارد. از مرز تا نجف یا کربلا در ایام خلوتی و به طور عادی، با ون ۷هزار دینار است (۷۰هزار تومان) و با تاکسی حدود ۱۰هزار دینار (۱۰۰هزار تومان). از نجف تا کربلا هم در ایام عادی بین ۳ تا ۵هزار دینار باید هزینه هر نفر مسافر را بدهید. اما برای شما پیشنهاد بهتری هم داریم. عتبه یا همان تولیت آستان مقدس امام حسین و حضرت عباس، هر یک شرکت‌های اتوبوسرانی دارند که با قیمت کم و البته اتوبوس‌های با کیفیت، زائران را در سطح کشور عراق جابه‌جا می‌کنند.

این دو عتبه همچنین تورهایی را هم دارند که مثلا با قیمت ۱۰هزار دینار شما را از کربلا به نجف، مسجد کوفه و مسجد سهله می‌برند و شب هم باز می‌گردانند (یادتان باشد که هزینه تاکسی‌های داخل شهری در عراق بالاست مخصوصا با توجه به اینکه همه آن‌ها به شکل دربستی اقدام به حمل و نقل می‌کنند. تاحد امکان از تاکسی استفاده نکنید یا اگر مجبور شدید، قبل از هر چیز بر سر کرایه به توافق برسید. نگران هم نباشید. عراقی‌ها فارسی و حتی انگلیسی را بهتر از ما بلد هستند!).

قیمت غذا در عراق هم طبیعتا بستگی به کیفیت غذا و رستوران دارد. می‌توانید فلافل را با قیمت ۷۵۰دینار یعنی ۷۵۰۰ تومان نوش جان کنید و از طعم پپسی اصل با ۵۰۰دینار لذت ببرید. یک پیتزا در یک رستوران نسبتا خوب در کربلا هم برای ما ۱۳هزار دینار درآمد یعنی ۱۳۰هزار تومان که البته می‌شد آن را بین دو نفر هم تقسیم کرد.

می‌دانید که هزینه ویزا برای سفر به کربلا کاملا حذف شده است و برای سفر در دو ماه محرم و صفر لازم است که فقط در سامانه سماح ثبت نام کنید و ۲۲هزار تومان هزینه بیمه خدمات درمانی هلال احمر و بیمه مسئولیت مدنی ایران بدهید (با استفاده از این بیمه، هزینه درمان شما در بیمارستان‌های ایرانی هلال احمر مستقر در کربلا و نجف به شدت کمتر از بیمارستان‌های عراقی خواهد بود).

بعد از این ایام هم می‌توانید فقط ۱۲هزار تومان بدهید به یکی از دفاتر کارگزاری و ویزا را دریافت کنید. عوارض خروج از کشور هم برای سفر زمینی ۱۲هزار و ۵۰۰ تومان و برای سفر هوایی ۳۷هزار و ۵۰۰ تومان است. در نظر داشته باشید که برای سفر اربعین بسیاری از این هزینه‌ها خود به خود حذف می‌شود. هزینه هتل وجود ندارد چراکه زائران در موکب‌های بین راهی یا مبیت‌هایی که مردم عراق در خانه خود برپا کردند اقامت می‌کنند.

هزینه خورد و خوراک هم وجود ندارد چون ایستگاه‌های صلواتی کل اغذیه و آشامیدنی‌ها را تایید می‌کنند و هزینه رفت و آمد هم حذف می‌شود چراکه زائران یا به صورت پیاده یا از طریق کامیون‌ها و اتوبوس‌های مربوط به عتبه جابه‌جا می‌شوند. و البته یک نکته دیگر. اگر اهل سفر انفرادی نیستند می‌توانید از تورهای رایج برای سفر کربلا استفاده کنید. در حال حاضر هزینه سفر به صورت هوایی برای ۷ شب و ۸ روز، ۳میلیون و ۹۶۵هزار تومان و به صورت زمینی بین یک میلیون و ۷۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان متغیر است.

کدخبر: ۲۸۰۳۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر