کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۷۶۸۳
تاریخ خبر:

ظریف در آمریکای لاتین به دنبال چیست؟

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | وزیرخارجه کشورمان آخر هفته در سفری به آمریکای لاتین از ونزوئلا و کوبا دیدار کرد. او در ونزوئلا مورد استقبال گرم مادورو قرار گرفت و بعد از یک روز آنجا را به قصد هاوانا ترک کرد. در یک‌سال‌ونیم گذشته روابط ایران و ونزوئلا گسترش چشمگیری داشته است. بعد از انتخابات این کشور که باعث اختلافات داخلی شد، تهران با حمایت از نیکولاس مادورو، نزدیک‌تر از هر زمان دیگری به این کشور قرار گرفت.

هر دو کشور که توسط تحریم‌های آمریکا محصور شده‌اند، در ماه‌های اخیر همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور گسترش یافته. ایران با فرستادن محصولات نفتی خود به کاراکاس باعث شده تا حساسیت‌های دولت ترامپ به روابط دو کشور افزایش یابد اما آنها نتوانستند مانع ادامه روابط شوند و حتی مادورو و دولتش بارها از گسترش روابط حتی در حوزه‌های نظامی حرف زدند.

برای تهران آمریکای لاتین در قلب آمریکا فرصت خوبی برای حضور بیخ گوش ایالات متحده است. برای واشنگتن محبوبیت ایران در میان کشورهایی که سال‌هاست با آمریکا سر ناسازگاری دارند، خطرساز به حساب می‌آید.

*** رضایت عمیق مادورو از سفر ظریف
رئیس‌جمهور ونزوئلا در توئیتی روابط راهبردی میان ایران و ونزوئلا را تزلزل‌ناپذیر خواند.
نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا پس از دیدارش با ظریف در توئیتی نوشت: امروز (۵ نوامبر) لذت پذیرایی از بازدید محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را داشتم.

این بازدید روحیه تزلزل‌ناپذیر روابط راهبردی همکاری و همبستگی میان ایران و ونزوئلا را به تصویب رساند.
وزیر خارجه ونزوئلا هم در توئیتی نوشت: ملت ونزوئلا بیش از آنکه قدردان دولت و ملت ایران باشند به آنها عشق می‌ورزند.

خورخه آریزا، وزیر امور خارجه ونزوئلا در توئیتی با اشاره به دیدارش با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود نوشت: ملت ونزوئلا بیش از آنکه قدردان همبستگی و شجاعت ملت و دولت ایران باشند که در لحظات دشوار به ما کمک کرده‌اند، به آنها عشق می‌ورزند.وزیر امور خارجه کشورمان از دیدارها و سخنرانی‌اش در ونزوئلا گزارشی توئیتری منتشر کرد.

محمد جواد ظریف در صفحه توئیترش نوشت: در ونزوئلا با رئیس‌جمهور نیکولاس مادورو، معاون رئیس‌جمهور رودریگز، وزیر خارجه آریزا و دیگر وزرای ونزوئلایی در خصوص گسترش روابط دوجانبه ملاقات داشتم. همچنین در موسسه ساموئل رابینسون در ارتباط با تاکتیک‌های ایجاد رعب‌ آمریکا و غرب در راستای تلاش برای متوقف کردن مسیر تاریخ به سوی یک جهان پسا غربی سخنرانی کردم.

کدخبر: ۳۵۷۶۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر