کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۵۴۰۳
تاریخ خبر:

طرح جنجالی برای حذف زبان انگلیسی از مدارس

روزنامه هفت صبح| مخالفان می‌گویند واگذاری آموزش زبان انگلیسی به آموزشگاه‌های آزاد مغایر با قانون رایگان بودن آموزش همگانی است. ۵۷ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌طرحی را به قید یک فوریت به هیات رئیسه مجلس ارائه کرده‌اند که اگر تصویب شود آموزش زبان انگلیسی در مدارس کلا حذف می‌شود. یعنی اگر این طرح تصویب شود دیگر ما چیزی به اسم آموزش زبان انگلیسی در هیچ کدام از مقاطع تحصیلی نخواهیم داشت و آموزش زبان‌های خارجه فقط در آموزشگاه‌های آزاد و تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش انجام خواهد شد.

اول این نکته را یادآوری کنیم که از دی ماه ۹۶ تدریس زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی ممنوع شده بود و این طرح جدید عملا زبان انگلیسی را از برنامه درسی همه مقاطع تحصیلی خارج می‌کند. قضیه فعلا در حد طرح است و مسئولان آموزش و پرورش هم از جزئیات آن اظهار بی‌اطلاعی کردند اما خب ارائه چنین پیشنهادی بحث و گفت و گوهایی به دنبال داشته و عده‌ای به شدت از آن انتقاد دارند.

*** طرح نمایندگان مجلس چه می‌گوید؟
* یک: برای شروع جزئیات این طرح که شرح کامل آن حالا منتشر شده را بررسی کنیم ببینیم دقیقا چه می‌گوید. مقدمه طرح با ارجاع به سخنان مقام معظم رهبری در سال ۹۵ شروع می‌شود در انتقاد از ترویج زبان انگلیسی در مدارس. البته آنجا نکته رهبری این بود که در کنار زبان انگلیسی زبان‌های دیگری مثل آلمانی و فرانسوی و … هم زبان علم است و می‌توان آموزش داد. طرح نمایندگان مجلس اما به سمت و سوی دیگری می‌رود که حالا جلوتر توضیح می‌دهیم. نکته دومی‌که در مقدمه می‌بینیم اشاره به غیرضروری بودن آموزش زبان انگلیسی برای دانش‌آموزانی است که قصد ورود به دانشگاه ندارند.

* دو: در ماده یک این طرح آمده که از تاریخ تصویب این قانون آموزش زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور جنبه اختیاری خواهد داشت و وزارت آموزش و پرورش مکلف است امکان آموزش سایر زبان‌های مهم بین‌المللی و منطقه‌ای را به صورت اختیاری فراهم کند. بعد در ماده ۲ هم آمده که دانشگاه‌ها می‌توانند با هماهنگی دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی خارجی دوره‌های مشترک برگزار کنند. در ماده ۳ اما از ایده اصلی رونمایی می‌شود.

جایی که آمده: «از تاریخ تصویب این قانون آموزش‌وپرورش مکلف خواهد بود آموزش زبان‌های موضوع این قانون و زبـان انگلیسـی را صـرفاً از طریـق آموزشگاه‌های آزاد تحـت نظـارت آن وزارت و حـداکثر معـادل سه سال تحصیلی منحصراً برای دانش‌آموزان مقطع دبیرستان ارائه کند.» البته آموزشگاه‌های آزاد در مورد روش آزمون و نمرات و مدت زمان تحصیل و …آزاد هستند و آموزش و پرورش فقط می‌تواند یک آزمون نهایی در پایان دوره آموزشی بگیرد.

* سه: در مورد مناطق دور افتاده و محروم که آموزشگاه‌های آزاد وجود ندارند آموزش و پرورش باید از دانشگاه‌ها کمک بگیرد و برگزاری دوره آموزشی را به آن‌ها بسپارد. در ماده ۴ هم تاکید شده از تاریخ تصویب این قانون استخدام معلم زبان انگلیسی در آموزش و پرورش ممنوع می‌شود. بنابراین تکلیف معلم‌های فعلی زبان انگلیسی چه می‌شود؟ نمایندگان مجلس برای آن‌ها برنامه ریزی کردند که ادامه خدمت‌شان را در آموزشگاه‌های آزاد سپری کنند و ساعات کار آن‌ها به عنوان موظفی مورد قبول آموزش و پرورش قرار بگیرد.

البته می‌توانند از آموزشگاه‌ها دستمزد جداگانه بگیرند. اگر هم خواستند زبان‌های غیرانگلیسی تدریس کنند می‌توانند به صورت بورسیه اول زبان جدید را یاد بگیرند و بعد همان را آموزش بدهند. آن دسته از معلمان زبان انگلیسی هم که بالای ۱۰ سال سابقه داشته باشند می‌توانند در پست‌های مدیریت و معاونت مدارس یا پست‌های اداری به کار گرفته شوند.

*** مخالفان چه می‌گویند؟
مخالفان این طرح اعتقاد دارند که این طرح عملا منجر به خصوصی‌سازی آموزش همگانی در کشور می‌شود که در تضاد با اصل ۳۰ قانون اساسی است. حالا جدا از اینکه با تصویب این طرح عدالت آموزشی زیر سوال می‌رود و قانون رایگان بودن آموزش در کشور تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد یک نگرانی هم وجود دارد بابت رشد مافیایی آموزشگاه‌های آزاد. ۱۴ میلیون دانش آموز بازار وسوسه انگیزی برای کسب و کار آموزشگاه‌های آزاد زبان خارجه است که هیچ بعید نیست دقیقا مشکلاتی که امروز با موسسه‌های کنکور و ناشران کتاب‌های کمک آموزشی وجود دارد تکرار شود.

یک نکته بامزه در مورد این طرح این است که اگرچه اکثر امضا کنندگان از چهره‌های اصولگرای مجلس و نزدیک به جبهه پایداری مثل نقوی حسینی و کریمی‌قدوسی و ذوالنوری و محمد جواد ابطحی هستند اما ناگهان بین آن‌ها با اسم احمد مازنی نماینده اصلاح طلب و عضو فراکسیون امید هم بر می‌خوریم!

کدخبر: ۲۸۵۴۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر