کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۹۳۵۶
تاریخ خبر:

تمرکز مجلس روی طرح‌هایی برای تصویب نشدن

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | شاه کلید سخنان رهبر انقلاب در دیدار مجازی با نمایندگان مجلس، دوری از حاشیه‌ها بود. این توصیه را پیش از این، فعالان سیاسی در هر دو جناح نیز به نمایندگان مجلس یازدهم کرده بودند اما حالا و با توجه به جایگاه دینی و سیاسی رهبری امید است که بیش از این‌ها، این سخن مورد توجه قرار گیرد.

این حواشی را البته بسیاری در خصوص مسایلی مثل بررسی اعتبارنامه‌ها یا برخی اظهارنظرها در خصوص فضای مجازی می‌بینند ولی واقعیت این است که در برخی از طرح‌هایی هم که به ذهن نمایندگان می‌رسد؛ همین ایراد پرداختن به حاشیه وجود دارد. مثلا:

* یک: دو روز پیش جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه قشرهای مختلف مردم با مشکلات اقتصادی و معیشتی روبه‌رو بوده و تنگناهای ‌‌زیادی را متحمل شده‌اند، گفته: قصد داریم طرحی را در مجلس تدوین کنیم که با استفاده از آن نحوه توزیع کالاهای اساسی بین مردم تغییر پیدا کند. بستر توزیع کالاهای اساسی به وسیله کالابرگ، کارت الکترونیکی و یا سایر روش‌های مشابه در کشور فراهم می‌شود.

* دو: علی خضریان، نماینده مردم تهران در مجلس هم در همان روز به سایت عصر ایران گفت: در حال حاضر نمایندگان در حال امضای طرحی هستند که دولت را ملزم به خروج از پروتکل الحاقی کنیم.
حالا مشکل این طرح‌ها چیست؟ مسئله این است که اگرچه نمایندگان حق دارند در کلیه امور کشور اقدام به قانون‌گذاری کنند ولی در شرایط فعلی برخی از امور، مسئولان خاص خود را دارد.

به طور مثال در خصوص نحوه هزینه کرد ارز تخصیص یافته برای کالاهای اساسی و اینکه این ارز چگونه به جامعه برسد؛ بحث‌های مختلفی در سه سال گذشته نیز صورت گرفته و مشخص شده است که در این زمینه، نظر دولت صائب است و مسیر تصمیم‌گیری در این زمینه نیز در حال حاضر شورای عالی هماهنگی سران قوا است و نه مجلس.

در خصوص مسئله پروتکل الحاقی هم مشخص است که مسیر تصمیم‌گیری، شورای عالی امنیت ملی است و نه مجلس شورای اسلامی. البته مناسب است که تصمیمات در روندهای مشخص و عادی قانون اساسی باشد ولی واقعیت سیاست ایران چیز دیگری است و این یکی از همان مواردی است که پیش از این هم توسط نمایندگان مجلس دهم به عنوان یکی از دلایل ناکارآمدی آن مجلس بیان شده بود.

به هر حال، خوب است که نمایندگان که احتمالا دارای قدرت قانونی و سیاسی برای تغییر این مسائل کلان در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد نیستند، در سخنان خود نیز این موارد را مطرح نکنند تا به اقتصاد کشور، بیش از این شوک وارد نشود و مردم نیز دچار تنش خبری نشوند.

کدخبر: ۳۳۹۳۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر