کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۵۷۳۶
تاریخ خبر:

طالب‌ها در ایران چه می‌کنند؟

روزنامه هفت صبح | یک: ‌ امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، شامگاه شنبه ۱۸ دی در راس یک هیات اقتصادی و سیاسی با یک هواپیمای شرکت ماهان به تهران سفر کرد.

دو: روایت طالبان از این سفر این است که: این هیات که سرپرستان وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت، تجارت افغانستان و معاونین چندین وزارتخانه اقتصادی نیز در آن حضور دارند مسایل سیاسی، اقتصادی، ترانزیت و مهاجران بین دو کشور را مورد بحث قرار خواهند داد.

سه: وزارت خارجه ایران در توضیح سفر امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان به ایران گفته که هدف از این سفر حفظ روابط اقتصادی و تجاری با افغانستان است. به گفته وزارت خارجه قرار است در این سفر در موضوعات مختلف اقتصادی و تجاری همچون همکاری‌های بانکی، بازارچه‌های مرزی، معدن، تجارت و همکاری‌های ورزشی توافقاتی حاصل شود. ایران می‌گوید که این سفر در راستای منافع مردم کشور همسایه خصوصا در شرایط کنونی است.

چهار: حساب توئیتر وزارت خارجه در پاسخ به شایعاتی مبنی بر تحویل دادن سفارت افغانستان در تهران به طالبان بدون رد کردن این موضوع نوشت: فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت افغانستان در تهران همانند تمامی سفارتخانه‌های خارجی در چارچوب اصول و قواعد تعریف شده کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در خصوص روابط دیپلماتیک قرار دارد و هیچگونه تغییر و تحولی خارج از آن ممکن نیست.

پنج: شماری از رسانه‌های آنلاین افغانستان گزارش دادند که مقامات ایرانی قصد دارند نشست محرمانه نمایندگان طالبان با رهبران نیروهای ضد طالبان در مشهد - اسماعیل خان والی سابق هرات، حزب وحدت اسلامی، محمد محقق رهبر حزب هزاره، تشکیل دهند و حتی مدعی جلسه بین احمد مسعود و طالبان شدند.

شش: جبهه مقاومت ملی افغانستان گزارش‌های مربوط به نشست آتی احمد مسعود رهبر و نمایندگان طالبان در ایران را تکذیب کرد. سبقت‌الله احمدی سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان، روز یکشنبه گفت: هیچ مذاکره‌ای بین احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی و رهبری طالبان برنامه‌ریزی نشده است.

هفت: در پایان این سفر، وزیر خارجه دولت موقت طالبان به رادیو تلویزیون ملی افغانستان گفت: «دیدار‌های مثبتی با طرف ایرانی در زمینه تجارت، نفت، ترانزیت، سیاسی و امنیتی داشتیم. هدف ما برقراری روابط خوب با منطقه و به ویژه با کشور‌های همسایه است.»

کدخبر: ۴۳۵۷۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر