کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۲۳۹۵
تاریخ خبر:

ضرر بزرگ سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال نسبت به بورس

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌ارزهای دیجیتال زمانی که به اوج قیمت می‌رسند حسابی خبرساز می‌شوند.اغلب سرمایه‌گذاران ایرانی تازه زمانی که یک رمزارز به بالاترین قیمت‌ رسیده دست به خرید ارز دیجیتال می‌زنند و همین موضوع باعث می‌شود تا در مدت کوتاهی ضرر بزرگی نصیب سرمایه‌شان شود.بررسی ۱۲ارز دیجیتال پرطرفدار در ایران نشان می‌دهد انواع رمزارزها نسبت به نقطه اوج خود ۴۲ تا ۶۶درصد سقوط کرده‌اند.تازه اگر قرار بود درگاه بانکی صرافی‌های ارز دیجیتال مسدود شود،طبیعتا قیمت‌ها در بازار رمزارزهای ایران ریزش بیشتری داشت و بخش بزرگ‌تری از سرمایه ایرانی‌ها در این بازار از بین می‌رفت.

خیلی از سرمایه‌گذاران ایرانی از ریزش بورس به ارزهای دیجیتال پناه برده‌اند و نتیجه این پناهندگی چیزی جز از چاله به چاه افتادن نبوده.ضرری که در یکی دو ماه اخیر در بازار ارزهای دیجیتال نصیب سرمایه‌گذاران شده،بیشتر از ضرر سهامداران بورس نسبت به نقطه اوج مردادماه است.در ۹ماهی که از ۲۱مرداد گذشته،شاخص بورس تهران از دو میلیون و ۷۸هزار واحد به یک میلیون و ۱۰۵هزار واحد رسیده و ۴۷درصد ریزش داشته.

این رقم کمتر از بازدهی منفی خیلی از ارزهای دیجیتال نسبت به نقطه اوجشان است.در این مدت خیلی از سرمایه‌گذاران بورس پولشان را از بازار خارج کرده‌اند و از ریزش ۴۷درصدی در امان مانده‌اند اما ارزهای دیجیتال با سقوط ناگهانی‌شان فرصت چندانی برای خروج به سرمایه‌گذاران ندادند.تنها کسانی توانستند از ریزش ارزهای دیجیتال در امان بمانند که دائم معاملات را پیگیری کرده و آنقدر حرفه‌ای بوده‌اند که بتوانند در زمان درست ارز دیجیتال خود را بفروشند.مردم عادی و سرمایه‌گذارهای تازه‌کار بعید است چنین توانایی داشته باشند.

*** ایاس؛ ریزش ۶۶درصدی
ایاس یا ای‌او‌اس بیشترین ریزش را نسبت به نقطه اوج خود داشته.با وجود اینکه ایاس دیروز حدود ۱۱درصد از ضرر سرمایه‌گذارانش را جبران کرده اما کسانی که ۲۲اردیبهشت‌ماه ایاس را به قیمت ۳۷۱هزار تومان خریده بودند، درحال حاضر بیش از دو سوم سرمایه خود را از دست داده و ۶۶درصد ضرر کرده‌اند.همه این اتفاق‌ها در کمتر از دو هفته افتاده است.قیمت ایاس با وجود رشد اخیر تا ۱۲۵هزار و ۹۰۰تومان کاهش پیدا کرده است.روزانه حدود ۲۴میلیارد تومان ایاس در یکی از صرافی‌های ایرانی معامله می‌شود و از بین ۱۲رمزارز مورد بررسی،ایاس در رتبه هشتم پرمعامله‌ترین ارز دیجیتال قرار دارد.

*** ترون؛ ریزش ۶۱درصدی
رمزارز چینی ترون هفته آخر فروردین حسابی خبرساز شده بود. این ارز دیجیتال در ۲۸فروردین‌ماه به نقطه اوج خود رسید و حدود چهار هزار و ۴۹۳تومان در صرافی‌های ایرانی قیمت خورد. اگر کسی در آن روز ترون خریده باشد،احتمالا تا اینجای کار حدود ۶۱درصد ضرر کرده است چراکه قیمت ترون تا بعدازظهر دیروز با وجود روند صعودی که از اول هفته داشته، به حدود هزار و ۷۴۳تومان رسید.ترون چهارمین ارز دیجیتال با بیشترین معامله در صرافی‌های ایرانی است.طوری که روزانه حدود ۵۸میلیارد تومان ترون بین سرمایه‌گذارهای ایرانی ارز دیجیتال معامله می‌شود.

*** لایت‌کوین؛ ریزش ۶۰درصدی
روزانه حدود ۱۳میلیارد تومان لایت‌کوین در صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال معامله می‌شود.این رقم در مقایسه با ارزش معاملات دیگر ارزهای دیجیتال چندان بالا نیست و نشان می‌دهد لایت‌کوین طرفداران زیادی ندارد اما همان تعداد محدود سرمایه‌گذاران ایرانی لایت‌کوین نسبت به نقطه اوج قیمت در ۲۰ اردیبهشت‌ماه حدود ۶۰درصد سرمایه خود را از دست داده‌اند.حدود دو هفته پیش قیمت لایت‌کوین به ۱۰میلیون و ۳۰۷هزار تومان رسیده بود و حالا بعد از ریزش ۶۰درصدی تا چهار میلیون و ۹۳هزار تومان عقب‌نشینی کرده است.ریزش ۶۰درصدی در حالی اتفاق افتاده که اخیرا لایت‌کوین با روند صعودی خود بخش کوچکی از ضررها را جبران کرده است.

*** بیت‌کوین‌کش؛ ریزش ۵۹درصدی
کمترین ارزش معاملات روزانه در صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال مربوط به بیت‌کوین‌کش است. روزانه حدود ۱۱میلیارد تومان بیت‌کوین‌کش در بازار ایران معامله می‌شود که شاید در مقایسه با دیگر رمزارزها عدد کمی به نظر برسد اما نشان می‌دهد بیت‌کوین‌کش طرفداران خاص خودش را دارد.به خصوص که دو هفته پیش همزمان با رشد قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین‌کش به اوج قیمت خود یعنی ۴۰میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسید و خبرساز شد. کسانی که ۲۲ اردیبهشت‌ماه بیت‌کوین‌کش خریده بودند، در این مدت کوتاه حدود ۵۹درصد ارزش سرمایه خود را از دست داده‌اند چراکه قیمت بیت‌کوین‌کش تا ۱۰میلیون و ۹۴۹هزار تومان سقوط کرده است.

*** اتریوم کلاسیک؛ ریزش ۵۸درصدی
دومین ارز دیجیتال پرطرفدار در ایران، اتریوم کلاسیک است.روزانه رقمی حدود ۱۰۸میلیارد تومان اتریوم کلاسیک در صرافی‌های ایرانی معامله شده است.این ارز دیجیتال دیروز بیشترین بازدهی را داشت و حدود ۳۰درصد افزایش قیمت پیدا کرد اما همچنان نسبت به نقطه اوج خود فاصله زیادی دارد. قیمت اتریوم کلاسیک ۱۶اردیبهشت‌ماه حدود چهار میلیون و ۳۶۱هزار تومان بود و بعد از کاهش قیمت تا محدوده یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان دیروز به حدود یک میلیون و ۸۲۰هزار تومان رسید که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران اتریوم کلاسیک نسبت به نقطه اوج حدود ۵۸درصد سرمایه خود را از دست داده‌اند.

*** دوج‌کوین؛ ریزش ۵۷درصدی
بازار داغ دوج‌کوین همچنان پررونق است.با وجود اینکه دوج‌کوین نسبت به نقطه اوج خود حدود ۵۷درصد کاهش قیمت پیدا کرده اما همچنان سرمایه‌گذارانی ایرانی بازار ارز دیجیتال روزانه بیش از ۲۷۵میلیارد تومان دوج‌کوین خرید و فروش می‌کنند. ۱۸اردیبهشت‌ماه یعنی حدود دو هفته پیش دوج‌کوین رکورد شکست و به قیمت ۱۸هزار و ۴۸۴تومان رسید. حالا که قیمت دوج‌کوین تا هفت هزار و ۹۱۰تومان کاهش پیدا کرده،می‌توان نتیجه گرفت که سرمایه‌گذاران این ارز دیجیتال بیش از نصف سرمایه‌ خود را نسبت به نقطه اوج از دست داده‌اند.سرمایه‌گذاران خارجی دوج‌کوین کمتر از ایرانی‌ها ضرر کرده‌اند چراکه علاوه بر کاهش قیمت دوج، دلار هم کمی ارزان شده است.

*** بایننس کوین؛ ریزش ۵۷درصدی
بالاترین قیمتی که بایننس کوین داشته مربوط به ۲۰اردیبهشت‌ماه است که قیمت هر واحد این ارز دیجیتال به ۱۷میلیون و ۳۰۲هزار تومان رسیده بود.از آن روز تا حالا و در عرض دو هفته، قیمت این رمزارز تا هفت میلیون و ۵۱۴هزار تومان کاهش پیدا کرده و سقوط ۵۷درصدی را پشت سر گذاشته است. بایننس‌کوین رمزارز منتشر شده توسط صرافی بایننس است که بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال دنیا به حساب می‌آید.روزانه رقمی حدود ۵۵میلیارد تومان از این ارز دیجیتال در صرافی‌های ایرانی جابه‌جا می‌شود و در رتبه ششم بیشترین معاملات روزانه قرار دارد.

*** ریپل؛ ریزش ۵۵درصدی
ریپل بعد از بیت‌کوین معروف‌ترین ارز دیجیتال در ایران محسوب می‌شود.قیمت هر ریپل این روزها به حدود ۲۲هزار تومان رسیده که نسبت به نقطه اوج خود حدود ۵۵درصد کاهش پیدا کرده است.هفته آخر فروردین‌ماه ریپل حسابی خبرساز شده بود. قیمت هر ریپل در ۲۵فروردین تا ۴۹هزار و ۵۴تومان پیشروی کرد و از آن روز تا حالا سرمایه‌گذاران ایرانی ریپل بیش از نصف سرمایه‌شان را در جریان ریزش ۵۵درصدی از دست داده‌اند. روزانه رقمی حدود ۵۷میلیارد تومان ارز دیجیتال ریپل در صرافی‌های ایرانی معامله می‌شود که نشان می‌دهد این رمزارز در رتبه پنجم بیشترین آمار معاملات روزانه قرار دارد.

*** استلار؛ ریزش ۴۹درصدی
ارز دیجیتال استلار همین یک هفته پیش درحال رکوردشکنی بود.قیمت هر واحد استلار ۲۶اردیبهشت‌ماه به پول ما تا ۲۰هزار و ۲۲تومان افزایش پیدا کرد و به نقطه اوج خود رسید اما کسانی که در آن روز استلار خریده بودند، شاید به عاقبت کارشان فکر نکردند چراکه از آن روز تا حالا قیمت استلار تقریبا نصف شده و با کاهش ۴۹درصدی به ۱۰هزار و ۱۲۲تومان رسیده است. با این وجود همچنان سرمایه‌گذاران ایرانی بازار رمزارزها، روزانه حدود ۳۸میلیارد تومان استلار می‌خرند.موردی که نشان می‌دهد اشتباه یک هفته اخیر کریپتوبازها همچنان ادامه دارد.

*** اتریوم؛ ریزش ۴۶درصدی
دومین ارز دیجیتال بزرگ دنیا که مادر خیلی از رمزارزهای دیگر به حساب می‌آید، در بازار ایران هم طرفداران زیادی دارد.روزانه حدود ۸۰میلیارد تومان اتریوم در صرافی‌های ایرانی جابه‌جا می‌شود. اتریوم بعد از دوج و اتریوم کلاسیک در رتبه سوم بیشترین معاملات روزانه بازار ارزهای دیجیتال ایران قرار دارد. این درحالی است که قیمت اتریوم نسبت به نقطه اوج خود حدود ۴۶درصد ریزش داشته. دیروز هر اتریوم در صرافی‌های ایرانی با قیمت ۵۸میلیون و ۷۰۰هزار تومان معامله شد. همین دو هفته پیش اتریوم در ۲۲اردیبهشت‌ماه تا ۱۰۹میلیون و ۵۷۵هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده بود.

*** بیت‌کوین؛ ریزش ۴۵درصدی
سلطان ارزهای دیجیتال دیگر ابهت گذشته را ندارد.زمانی قیمت هر بیت‌کوین به پول ما حدود یک میلیارد و ۶۲۸میلیون تومان بود. این رقم مربوط به ۲۵فروردین‌ماه است و از آن روز تا حالا سرمایه‌گذاران ایرانی بیت‌کوین روز خوش ندیده‌اند.در همین مدت کوتاه یک و نیم ماهه،قیمت بیت‌کوین به پول ما ریزش ۴۶درصدی را پشت سر گذاشته و به ۸۸۷میلیون تومان رسیده است. موردی که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران ایرانی بیت‌کوین در جریان ریزش ارزهای دیجیتال حدود ۴۵درصد سرمایه خود را از دست داده‌اند.با این وجود همچنان سرمایه‌گذاران ایرانی بازار رمزارزها روزانه حدود ۲۴میلیارد تومان بیت‌کوین می‌خرند.

*** کاردانو؛ ریزش ۴۲درصدی
خیلی از صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال هنوز امکان معامله کاردانو را فراهم نکرده‌اند اما بعضا خرید و فروش آن با قیمت‌ها مشخص در بعضی صرافی‌ها ممکن است اما آماری از معاملات روزانه آن در بازار ارزهای دیجیتال ایران وجود ندارد.معدود کسانی که از طریق صرافی‌های بین‌المللی سراغ سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال کاردانو رفته‌اند،کمترین ضرر را نسبت به دیگر رمزارزها متحمل شده‌اند.با این وجود آنها باز هم حدود ۴۲درصد سرمایه‌شان را از دست داده‌اند.کاردانو ۲۶اردیبهشت به اوج ۶۱هزار و ۷۳۶تومان رسید و حالا با قیمت ۳۵هزار و ۷۱۲تومان در برخی صرافی‌ها خرید و فروش می‌شود.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۹۲۳۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر