کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۵۲۲۰
تاریخ خبر:

‌ضد فیلتر شدن تلگرام حقیقت دارد؟

روزنامه هفت صبح | روز گذشته خبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه تلگرام به منظور جلوگیری از فیلترینگ پیام‌رسانش، اقدام به راه‌اندازی قابلیتی کرده که دیگر نیازی به پروکسی و سایر ابزارهای مربوطه ندارد! این خبر به این دلیل داغ شد که روش‌هایی برای استفاده از این قابلیت در کشورمان نیز قابل اجرا بوده و موفقیت‌هایی نیز در پی داشته است.

ضد فیلتر شدن تلگرام

به گزارش آی‌تی‌رسان، صفحات فضای مجازی در ۲۴ساعت گذشته خبرهای زیادی مبنی بر فیلترناپذیری تلگرام منتشر کرده‌اند و مانور زیادی روی قابلیت جدید تلگرام داشته‌اند.در این روش، کاربر به یک آی‌پی از کشور روسیه متصل شده و پس از شناسایی وی به عنوان کاربر روسی، قابلیت جدید تلگرام فعال می‌شود و دیگر نیازی به اپلیکیشن فیلترشکن یا پروکسی‌های داخل تلگرام وجود نخواهد داشت. سوال اینجاست که این ویژگی چیست و آیا امکان فیلتر کردن آن وجود ندارد؟ آیا این قابلیت با راه‌اندازی آزمایشی ارز دیجیتال تلگرام، بلاک چین و TON ارتباط دارد؟

*** ویژگی جدید یا قدیمی؟

فعلا بین اهالی فن این اختلاف به وجود آمده که چنین روشی ( ضد فیلتر شدن تلگرام ) قدیمی است یا جدید؟ برخی‌ها ادعا می‌کنند که از حدود یک‌سال قبل این قابلیت برای کاربران روسی تلگرام فراهم بوده و ایرانی‌ها حالا متوجه آن شده‌اند (که مقداری غیرمنطقی است!).مخالفان این ادعا می‌گویند قابلیت جدید، فقط روی آپدیت جدید تلگرام کار می‌کند و بنابراین امکان ندارد که قبلا نیز بتوان چنین کاری کرد. در این میان، نظریه سومی نیز وجود دارد که می‌گوید این امکان در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت و به صورت آزمایشی وجود داشته اما حالا به صورت قطعی در روسیه به کار افتاده است. این دسته از افراد احتمال می‌دهند با توجه به گستردگی کاربران تلگرام در ایران، به زودی نوبت ایران نیز می‌رسد که تلگرام بدون فیلتر برایشان فراهم شود.

*** روش جدید امنیت دارد؟

این روش ضد فیلتر شدن تلگرام که در اکثریت موارد پاسخگو بوده، دارای یک اشکال بزرگ است که عملا امنیتش را زیر سوال می‌برد. برای بررسی بیشتر این موضوع، اقدامات مختلفی را انجام دادیم و در اکثر موارد پاسخ همان چیزی بود که احتمالا می‌دانید اما هنگام ری استارت کردن موبایل عملا این قابلیت کارا نبوده و باید دوباره همه مراحل قبلی را تکرار کنید. این موضوع از جهتی قابل توجه است که با ری استارت کردن دستگاه، عملا آی‌پی (داخلی) جدیدی از سوی بخشی از مودم که همان کار DHCP را انجام می‌دهد، به دستگاه داده شده و بدین ترتیب قابلیت تلگرام از کار می‌افتد.

اما مدعیان راه‌اندازی این قابلیت در تلگرام می‌گویند که پس از برقراری ارتباط بین آی‌پی جدید روسی شما با سرورهای تلگرام، دستگاه شما به عنوان یک دستگاه روسی شناخته شده و از آن به بعد می‌توانید بدون پروکسی وارد تلگرام شوید. بدیهی است که با ری استارت شدن دستگاه، تغییراتی در آی‌پی اصلی ارتباط اینترنتی شما رخ نمی‌دهد (همانطور که در زمان قطع پروکسی خارجی بعد از اتصال به تلگرام، آی‌پی شما به آی‌پی ایران باز می‌گردد) و از سوی دیگر مک آدرس و سایر موارد نیز ثابت بوده و هیچ اتفاق جدیدی در دستگاه شما رخ نمی‌دهد.

*** امکان مسدودسازی آن وجود دارد؟

سوال اساسی اینجاست که آیا امکان مسدودسازی این قابلیت وجود دارد؟ برخی‌ کاربران و کارشناسان می‌گویند: «اگر هدف و تلاش‌شان استقرار بر بستر بلاک‌چین باشد معنایش این است که حتی در قطعی اینترنت هم کار خواهد کرد.» برخی‌ها هم نظری مخالف با آن را دارند. مثلا سایت آتی‌رسان نوشته:«عدم توانایی وزارت ارتباطات در فیلترینگ قابلیت جدید تلگرام یک فکر اشتباه است. این قابلیت در حالی قابل استفاده است که شما بتوانید به سرورهای تلگرام متصل شوید و بدیهی است که سرورهای این پیام‌رسان در خارج از کشور قرار دارند و با راه‌اندازی احتمالی شبکه ملی اطلاعات یا تکرار قطعی اینترنت به راحتی این ارتباط قطع خواهد شد! بدیهی است که با قطع ارتباط شما از سرورهای این پیام‌رسان، هیچ قابلیت جدیدی امکان اتصال‌تان را برقرار نخواهد کرد.»

*** آیا با بلاک چین ارتباط دارد؟

برخی کارشناسان می‌گویند تلگرام در آخرین پست وبلاگ خود که دو هفته قبل منتشر شده بود، بعد مدت‌ها انتظار و شایعات به معرفی TON Blockchain پرداخت ولی اشاره‌ای به تغییرات اعمال شده نکرد و صرفاً مفاهیم و ضرورت‌ها را شرح داده است. به زبان ساده اگر پیاده‌‌سازی نسخه‌ بلاک‌چین به مرحله‌ عرضه عمومی رسیده باشد با تلگرامی مواجه خواهیم بود که مثل تاکس(و البته با پروتکل‌های پیشرفته‌تر) قادر است در هر شرایطی کار کند و البته ویژگی‌های خود تلگرام را هم داشته باشد.

البته تلگرام در پست وبلاگ‌اش اشاره کرده که TON Blockchain در مرحله‌ بتا و تست است. لینکی که برای تست گذاشته نشان می‌دهد TON مطابق آنچه قبلا گفته شده بود یک اپ مجزاست و با تلگرام ادغام نمی‌شود. یعنی احتمال اینکه خود تلگرام روی بلاک‌چین قرار بگیرد بسیار اندک است. حالا باید دید به لحاظ فنی چه کرده‌اند و قرار است چه اتفاقی رخ دهد. به نظر می‌رسد که تا زمان اعلام رسمی سایت تلگرام و تایید این موضوع باید صبر کنیم تا برای استفاده از این قابلیت، اطمینان و اعتماد بیشتری داشته باشیم.

*** بلاک چین TON چیست؟

تُن (TON)، یک پلتفرم بلاکچین توسعه‌یافته توسط سرویس پیام‌رسان تلگرام است که به عنوان یکی از ابزارهای اصلی برقراری ارتباط بین بلاک‌چین و جامعه ارز دیجیتال شناخته می‌شود. براساس گزارش کوین‌تلگراف، این شبکه بلاک‌چین قصد دارد با وجود جامعه تلگرام، کاربرد گسترده‌ای داشته باشد. بر اساس این گزارش، TON در کنار سایر خدمات، پرداخت‌های داخلی را تسهیل خواهد کرد، میزبان برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (DApp) خواهد بود و خدمات کیف پول ارائه خواهد داد. مهرماه امسال بود که برنامه پیام‌رسان تلگرام پس از جذب سرمایه ۱.۷میلیارد دلاری در سال گذشته و سکوت خبری بالاخره به طوری عمومی حضور خود را در شبکه متن باز تلگرام (TON) اعلام کرد. در واقع خرید و فروش ارز دیجیتال تلگرام که از طریق بلاک‌چین TON انجام خواهد شد، قرار است خیلی زود به طور رسمی شروع کار آن کلید بخورد.

کدخبر: ۳۰۵۲۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر