کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۱۰۴۳
تاریخ خبر:

ضد‌حمله‌ زیرکانه آقای دبیر

روزنامه هفت صبح، ساعد برقی | نوشته بودیم که به نظرمان نگاه آقای هاشمی گلپایگانی و حرف‌هایشان از نفوذ و برندگی فوق‌العاده‌ای برخوردار است چرا که در چند ماه گذشته بسیاری از سخنانی که ایشان بر زبان می‌آورند و خواسته‌هایشان به نوعی به قوانین سفت و سخت کشوری بدل می‌شوند.

در سال ۱۳۸۵ و ۸۶ سردار رادان چنین نقشی داشتند اما هاشمی گلپایگانی از مواضع تئوریک قوی‌تری برخوردار است و احتمالا با نفوذی که در دولت دارد ایده‌هایش به کرسی می‌نشینند. این‌ها مقدمه‌ای شد برای بررسی حرف‌های دیروز ایشان. یکی از نکات جالب حرف‌هایشان استفاده از نکته‌ای بود که مخالفان طرح‌های او و ستاد امر به معروف بر آن تاکید داشتند اما هاشمی گلپایگانی با یک شیوه استدلال خاص آن را به فرصتی برای خود و ایده‌هایش تبدیل کرده است:

«‌هاشمی گلپایگانی با اشاره به عزم جدی دشمن در دوقطبی کردن جامعه و شکستن حریم عفاف و حجاب به مسئولان هشدار داد که اگر به وظایف خود برای تأمین قانون و اجرای آن به منظور بازگشت عفاف و حجاب به روند قانونی و شرعی عمل نکنند کشور با مشکل مواجه خواهد شد و همیشه باید شاهد تنش‌های اجتماعی بین مردم باشیم.»

در واقع او هم در مورد تنش‌های اجتماعی هشدار می‌دهد. همان چیزی که منتقدان شیوه او بر آن تاکید دارند که این گونه عمل کردن سفت و سخت درباره قانونی که میلیون‌ها متخلف را در بطن خود دارد (البته نه در عرصه بی‌حجابی که منظور آن چیزی است که به آن بدحجابی و شل‌حجابی می‌‎گویند) موجب تنش‌های اجتماعی وسیعی خواهد شد که در شرایط کنونی باب طبع گروه‌های معارض حکومت و کشور در خارج از کشور برای نمایش تصویری زشت از تنش‌های داخلی در ایران است که مطمئنا بر توده‌های مردم منطقه نیز تاثیر تبلیغاتی خواهد داشت. در واقع هاشمی گلپایگانی از این ایده به شکل معکوس استفاده می‌کند و مسئولان را به انجام کامل وظایفشان فرا می‌خواند تا این مشکل برای همیشه برطرف شود و به‌زعم ایشان در چنین حالتی اعتراضات و تنش‌ها از بین خواهد رفت! این شیوه استدلال در ادامه پیچیده‌تر هم می‌شود:‌

«برنامه‌ها و طرح‌های ستاد برای جلوگیری از وقوع تنش‌های اجتماعی و تبدیل جرم به تخلف است؛ عده‌ای از مسئولان نباید سعی کنند با برون‌فکنی، حرف‌های تکراری ۳۰ سال قبل را مطرح کنند. امروز دشمن با تمام قوا در این عرصه به میدان آمده و بعضی از آقایان فقط مشغول رهنمود دادن و اول و دوم کردن هستند. اینان نباید در وقت حادثه، خود را تبری و ترک فعل‌ها را توجیه کنند که مقصر اصلی‌اند.»

او ایده‌های اصلی خود را در ادامه مطرح می‌کند: «باید از پلیس که یک تنه برای کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی وارد میدان شده تشکر کرد ولی گشت ارشاد زمانی ارتقا پیدا خواهد کرد که در بحث ترویج عفاف و حجاب به سراغ مجموعه‌های دولتی بروند و اگر فرزند بدحجاب مقامی را سوار گشت ارشاد کردند یا سلبریتی‌های بدحجاب مدعو وزارت ارشاد را در ون نشاندند، این یعنی ارتقا گشت ارشاد و اقتدار پلیس؛ در این‌صورت بدحجاب‌ها می‌فهمند مسئله جدی است و مراعات خواهند کرد.»

بنا به نگاه ایشان، هنوز بدحجاب‌ها مسئله گشت ارشاد را به اندازه کافی جدی نگرفته‌اند.‌ ‌مابقی صحبت‌های ایشان در حوزه‌هایی بوده که تنش و اختلاف عقیده درآن‌ها کمتر است. ایشان طبق مرسوم راهکارهای پیشنهادی قانونی خود را نیز مطرح کرده‌اند:
«در کشورهای غربی مانند استرالیا، قوانین سفت و سختی برای نگهداری و بیرون آوردن سگ وجود دارد؛ سگ شناسنامه دارد و مالیات برای نگهداری‌اش اخذ می‌شود ولی در این فرهنگ غلط غربی متاسفانه از همه کشورهای غربی، غرب‌زده‌تریم.

عده‌ای خیلی راحت حتی با سگ‌های خطرناک در سطح شهر تردد می‌کنند در حالی که هیچ حیوان درنده‌ای به اندازه سگ در جهان از انسان‌ها کشتار نکرده است. فقدان قانون درباره سگ گردانی موجب به خطر افتادن جان افراد به خصوص کودکان و تنش بین مردم است و کار به درگیری ساکنان مجتمع‌های مسکونی کشیده شده و این بی‌قانونی، نگرانی‌هایی را در جامعه به‌وجود آورده است.

در حالی که کشورهای غربی برای نگهداری سگ مالیات می‌گیرند؛ در ایران بنا به گزارش‌های واصله روزانه ۲ تن غذای رایگان توسط شهرداری تهران در ۵ مرکز نگهداری سگ‌ها توزیع و پول‌های کلانی خرج عقیم کردن سگ‌ها می‌شود. نباید در پروازهای داخلی اجازه جابه‌جایی سگ و گربه را بدهند و خروج سگ از کشور را فعلا آزاد و ورود آن را ممنوع اعلام کنند.»

به هرحال منتظر تبدیل این ایده‌ها به قانون باشید. بسیار زود. چراکه به نظر می‌رسد این نوه ۵۵ ساله آیت‌الله هاشمی گلپایگانی که دکتری فلسفه و کلام از دانشگاه امام صادق اخذ کرده و سال‌ها عضو هیات علمی این دانشگاه و مهم‌تر از آن مسئول گزینش این دانشگاه بوده، در چگونگی و سرنوشت رفتارها و شرایط اجتماعی ما در سال‌های آینده چهره‌ای بسیار موثر خواهد بود. شرایط اجتماعی چند سال آینده ما بسیار به دیدگاه‌های دکتر هاشمی گلپایگانی و همسر محترمشان خانم ثمینه وثوقی و ایده‌های خانم دکتر جمیله علم الهدی بستگی خواهند داشت. با این مسئله کنار بیایید. رئیس‌جمهور که کنار آمده است.

کدخبر: ۴۷۱۰۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر