کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۷۳۰۳
تاریخ خبر:

ضدحال در روز ‌اول جشنواره ‌فیلم فجر

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | جشنواره سی و هشتم فجر با سه کام حبس شروع شد؛‌ فیلمی‌ ضعیف که اعتراض غالب اهالی رسانه را به همراه داشت. به این مناسبت نگاهی داریم به اولین سانس جشنواره سه سال اخیر که با قرعه‌کشی انتخاب شده‌اند . از سه سال پیش مسئولان برگزاری جشنواره فجر به یک راهکار رسیدند تا جلوی شائبه‌ها و اعتراض‌ها را بگیرند. حالا فیلم‌های سینمای رسانه بر اساس قرعه‌کشی نمایش داده می‌شوند.

این تصمیم با استقبال اهالی رسانه و سینما همراه بوده اما یک ریسک هم داشته است. در برخی روزها چند فیلم خوب و در بعضی روزها چند فیلم بد پشت سر هم قرار می‌گیرند. ماجرا وقتی بدتر می‌شود که جشنواره با یک فیلم بد کلید بخورد. امسال این اتفاق رخ داد و اکران سه کام حبس در سانس اول سینمای رسانه با استقبال سرد مواجه شد. به این بهانه وضعیت سانس اول جشنواره در سه سال اخیر را مرور کرده‌ایم.

*** جشنواره سی و ششم |شروع خنده با کامیون
سال ۹۶ اولین دوره‌ای است که سانس فیلم‌های سینمای رسانه با قرعه‌کشی مشخص شد. جمعه ۱۳ بهمن ۹۶ فیلم کامیون در جدول قرار گرفت و اهالی رسانه به تماشای آن نشستند. جاده قدیم و فیلشاه فیلم‌های دیگر روز اول بودند. هنگام نمایش کامیون در پردیس ملت شاهد چند واکنش توام با خنده بودیم که خب این یعنی برخی از سکانس‌ها از نظر بچه‌های رسانه نچسب است!

واکنش‌ها مربوط به بازی نیکی کریمی ‌بود. حالا فرض کنیم جشنواره با فیلمی‌ مثل مغزهای کوچک زنگ زده شروع می‌شد طبعا حجم واکنش‌ها و تحسین‌ها فجر را در روز اول تبدیل به یک اتفاق می‌کرد. کامیون در نهایت در شش رشته نامزد شد و سیمرغ بهترین فیلمنامه را به‌دست آورد. فیلم کامبوزیا پرتوی هنوز اکران عمومی‌ نشده است.

*** جشنواره سی و هفتم| شروع با حاشیه
چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷ قرار بود فیلم غلامرضا تختی آغازگر جشنواره باشد. البته ساعتی پیش از آن، خانه‌ای برای تو در سانس فیلم‌های مستند به نمایش درآمد که خب مدنظر این گزارش صرفا فیلم‌های داستانی است. غلامرضا تختی به دلیل مشکلات فنی نرسید و بعد از ساعتی معطلی، معکوس از سانس چهارم به سانس اول منتقل شد. این تصمیم اعتراض سازندگان معکوس را به همراه داشت و پولاد کیمیایی در نشست خبری فیلم اظهارنظری تند علیه سازندگان غلامرضا تختی و مسئولان جشنواره به زبان آورد.

معکوس در جشنواره توفیقی به‌دست نیاورد با این حال برخی از منتقدان و اهالی رسانه آن را به عنوان یک فیلم اول ‌قابل تحسین می‌دانند. معکوس از ۶ آذر اکران عمومی ‌شد و با ۱۵۳میلیون فروش در گیشه شکست خورد. سال گذشته علاوه بر معکوس و غلامرضا تختی ، فیلم سال دوم دانشکده من هم در روز اول به نمایش درآمد. شبی که ماه کامل شد، متری شیش و نیم،‌قصر شیرین و سرخپوست فیلم‌های محبوب و موفق جشنواره سال گذشته بودند.

*** جشنواره سی و هشتم| شروع با ملغمه
شنبه ۱۲ بهمن سه کام حبس ساخته سامان سالور در سانس اول پردیس ملت به نمایش درآمد. این فیلم بدون تاخیر به جشنواره رسید تا از این منظر شاهد بی نظمی‌در روز اول نباشیم. استقبال از فیلم بالا بود اما در حین نمایش فیلم اعتراض‌ها شروع شد. شکل اعتراض‌ها امسال در قالب خنده و سوت نیست؛ پچ پچ‌ها از دقیقه ۳۰ به گوش رسید و تا پایان ادامه یافت. دیروز فصل مشترک صحبت‌های بچه‌های رسانه بعد از سانس اول ملغمه‌ای به نام سه کام حبس بود.

درباره کیفیت فیلم در باکس پایین صفحه نوشته‌ایم. عجالتا همین قدر اشاره کافی است که شانس سه کام حبس برای نامزدی در رشته‌های مختلف پایین است. حتی از ظرفیت محسن تنابنده و پریناز ایزدیار به‌خوبی استفاده نشده و بازی‌شان مخاطب را به تحسین وا نمی‌دارد. دیروز در سانس دوم و سوم سینمای رسانه فیلم‌های قصیده گاو سفید ساخته بهتاش صناعی‌ها و عامه‌پسند سهیل بیرقی به نمایش درآمدند.

سانس آخر هم به نمایش فیلم‌های کوتاه و مستند اختصاص داشت. در شماره بعد به کیفیت فیلم‌های این سه سانس خواهیم پرداخت…. فعلا در سه سالی که فیلم‌های سینمای رسانه با قرعه‌کشی مشخص می‌شود، نام یکی از بهترین فیلم‌ها به عنوان شروع کننده جشنواره از گوی بیرون نیامده است.

*** جشنواره‌های بعدی | مشکل ادامه خواهد داشت؟
در این‌که قرعه‌کشی برای زمان بندی نمایش فیلم‌های سالن رسانه ابتکاری قابل تحسین است شکی نیست. سال‌های گذشته فصل مشترک دلخوری برخی از صاحبان فیلم ها سانس بد نمایش در سالن اصحاب رسانه بود. مشکل حالا با قرعه کشی برطرف شده اما مشکل افتتاحیه و نیز زمان بندی روزهای دیگر پابرجاست. طبعا وقتی قاعده بازی این است که فیلم‌ها بر اساس قرعه نمایش داشته باشند،‌مشکل هم حل نمی شود. مگر به شانس و اقبال. با این حال اگر دبیر جشنواره بتواند این طرح را جا بیندازد که فیلم افتتاحیه را خودش انتخاب می‌کند،‌می توان به رفع مشکل امیدوار بود.

کدخبر: ۳۰۷۳۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر