کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۵۷۲۴
تاریخ خبر:

صلح با طالبان برای‌ افغانستان امنیت می‌آورد؟

روزنامه هفت صبح | شنبه شب یک انفجار در غرب کابل باعث کشته شدن ۶۳ نفر و زخمی شدن ۱۸۲ نفر دیگر شد. این انفجار در یک هتل و در حالی اتفاق افتاد که یک مجلس عروسی در آن در حال برگزاری بود. در همان ساعات اولیه طالبان دست داشتن در این اتفاق را رد کرد و داعش را مسئول آن دانست.

تروریست‌های داعش هم با انتشار خبرنامه‌ای مسئولیت این حمله را به عهده گرفته و گفتند که شیعیان را هدف قرار داده بودند. داعش همچنین عکس مهاجم انتحاری را منتشر کرد و نوشت اسم او ابو عاصم و از پاکستان بوده است.

این حمله حوالی ساعت ۱۰ و نیم شب گذشته (۲۷ اسد/مرداد) در حوزه ششم امنیتی کابل در داخل هتل «شهر دوبی» رخ داد. مراسم جنازه و خاکسپاری بسیاری از قربانیان دیروز در غرب کابل برگزار شد. آنطور که گزارش شده بمب‌گذار انتحاری پس از ورود به بخش آقایان در سالن هتل خود را منفجر کرده است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در صفحه رسمی توئیترش ضمن محکوم کردن این حمله نوشته:‌ «اولویت من در حال حاضر رسیدگی به خانواده‌های قربانیان این حمله وحشیانه است.» غنی همچنین گفته طالبان نمی‌توانند از این انفجار خود را تبرئه کنند زیرا ‌ «آنها بستری برای تروریست‌ها فراهم کرده‌اند.» اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در صفحه توئیترش ضمن محکوم نمودن این حمله گفته: «اینگونه قتل‌های عمدی و وحشیانه و هدف قرار دادن زنان و اطفال هیچ توجیه و جواز ندارد.»

این انفجارها که امنیت در پایتخت افغانستان را یک بار دیگر با سوالات جدی روبه‌رو کرده ‌ در حالی روی داده که گفت‌وگوها میان آمریکا و طالبان همچنان در جریان است و طی روزهای گذشته اخبار «امیدوارکننده‌ای» از آن منتشر شده است. این انفجار تنها یک روز پس از کشته شدن برادر رهبر گروه طالبان در شهر کویته روی داد. دور روز قبل (جمعه ۲۵ اسد/مرداد) حافظ احمدالله برادر ملا هیبت‌الله، رهبر گروه طالبان در انفجاری در هنگام ادای نماز جمعه در نزدیکی شهر کویته پاکستان همراه با سه نفر دیگر کشته شد.

طالبان و ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کنند تا به صلح با یکدیگر دست پیدا کنند. موافقتنامه‌ای هم تهیه شده اما هنوز مفاد آن چندان روشن نیست. خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در برابر تعهد طالبان به کمک به امنیت و مذاکرات صلح مستقیم با حکومت افغانستان مفاد این توافقنامه هستند. حکومت در این مذاکرات تاکنون نقشی نداشته و طالبان گفت‌وگو با اداره حکومتی افغانستان را رد کرده و آن را دست نشانده آمریکا می‌خوانند.

ولی انتظار می‌رود ‌ شورشیان با گفت‌وگوهای مستقیم با حکومت برای تقسیم قدرت و آتش بس موافقت کنند. حکومت واضح ساخته که آتش‌بس باید بخشی از هرگونه توافق احتمالی باشد. اما بسیاری از مردم این کشور نسبت به این اتفاقات خوشبین نیستند. طالبان نه‌تنها در این مدت مذاکرات از حملاتش کم نکرده که کابل سخت‌ترین و نا امن‌ترین روزهای خودش در سال‌های اخیر را می‌گذراند. به نظر می‌رسد که حتی ایالات متحده هم در مورد شرطی که برای این گروه گذاشته چندان جدی نیست.

از سوی دیگر برخی می‌گویند ‌ بالا گرفتن حملات در افغانستان به این دلیل است که طالبان می‌خواهد دست بالا را در مذاکرات داشته باشد. اما هنوز مشخص نیست در صورتی که موافقتنامه‌ای امضا شود، این گروه به حملاتش پایان دهد ‌ یا دوباره برای گرفتن امتیازات تازه یا به دست گرفتن دولت این کشور دست به خشونت بزند.

از سوی دیگر بسیاری می‌پرسند بعد از امضای موافقتنامه با طالبان تکلیف داعش چه می‌شود؟ بسیاری از کارشناسان می‌گویند در صورتی که طالبان با دولت کنار بیاید، بسیاری از طرفدارانش که حالا تحت کنترل فرامین رهبر این گروه هستند ممکن است به عضویت داعش در بیایند و امنیت افغانستان را خدشه‌دار کنند. با اتفاقی که شنبه شب افتاد و داعش آن را به گردن گرفت، طرفداران این تفکر بیش از گذشته این سوال را مطرح می‌کنند که اگر با طالبان صلح کردیم، چطور می‌توانیم از پس داعشی‌ها بر بیاییم؟

کدخبر: ۲۷۵۷۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر