کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۱۹۰۶
تاریخ خبر:

۱۰۰روز تا برگزاری انتخابات آمریکا؛‌ چه خواهد شد؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | هرچند که رقابت‌های درون‌حزبی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا با شور و حرارت عجیبی شروع شد اما شاید این دوره از رقابت‌ها‌ به‌دلیل تغییرات و اتفاقات بی‌بدیلی که در روند مرسوم آن رخ داد، شبیه هیچ دوره‌ دیگری نباشد. این انتخابات یک مهمان ناخوانده به نام ویروس کرونا داشت که تمام قواعد بازی را برهم زد و درنتیجه آن، رقابت‌ها از حالت میدانی به حالت مجازی تغییر رویه داد. اگر انتخابات بی‌هیچ حرف و حدیثی در روز مقرر خود برگزار شود، کمتر از ۱۰۰روز تا روز رای‌گیری زمان باقی‌مانده است و به این بهانه قصد داریم آنچه را که تا امروز رخ داده است، مرور کنیم.

*** نامزدهای چه احزابی در این انتخابات شرکت خواهند کرد؟
برخلاف دیگر کشورهای دموکراتیک، در آمریکا تنها دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه قدرت کسب رای از جانب مردم را دارند و پیروزی در انتخابات، در انحصار این دو حزب قرار دارد اما همیشه در کنار نامزدهای این دو حزب نامزدهای احزاب کوچک مانند حزب آزادی، حزب سبز و احزاب مستقل که موسوم به جریان سوم هستند، در انتخابات شرکت می‌کنند.

*** نامزدهای شرکت‌کننده در انتخابات چه کسانی هستند؟
در حزب جمهوری‌خواه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا توانست با اقتدار بر رقبای هم‌حزبی خود چیره شود. ترامپ توانست از ۲۳۶۸دلیگیت موجود ۲۳۶۷دلیگیت کسب کند و تنها یک دلیگیت نصیب بیل ولد شد و دو رقیب دیگر آن‌ها یعنی جو والش و روکو دلافوئنته هم بدون کسب دلیگیت، ناکام‌های دیگر رقابت‌ها بودند.

در حزب دموکرات رقابت‌های درون‌حزبی در ابتدا بسیار تنگاتنگ و با شور و حرارت ویژه‌ای شروع شد و در ابتدا یک شگفتی به نام پت بوتجج نیز داشت که نامزد جوان و گمنام و البته همجنسگرا بود و در ابتدا توانست در کنار جو بایدن و برنی سندرز در صدر رقابت‌ها بایستد. با پیشرفت رقابت‌ها برنی سندرز با اختلاف مطمئنی در صدر ایستاد و این سبب شد نامزدها در ادامه مسیر یکی‌یکی بادبان‌ها را جمع کنند و لنگرهایشان را به آب بیندازند.

در ابتدا مایکل بلومبرگ و تام استیر، دو میلیاردر معروف از ادامه رقابت‌ها انصراف دادند و به‌دنبال آن‌ها پت بوتجج و ایمی ‌کلوبوچار نیز به جمع نامزدهای انصرافی پیوستند. حمایت این چهارنامزد مستعفی از بایدن سبب شد بایدن جانی دوباره بگیرد و از سندرز پیش بیفتد. در نهایت الیزابت وارن با اعلام انصراف از ادامه مسیر و همچنین به‌رغم تمام پیش‌بینی‌ها عدم حمایتش از سندرز سبب شد که برنی سندرز نیز انصراف دهد و به این صورت بایدن تنها نامزد باقی‌مانده حزب برای انتخابات باشد.به‌علاوه تا کنون حضور ژوانی یورگنسن از حزب آزادی در این انتخابات مسجل شده است.

*** نقاط ضعف و قوت بایدن و ترامپ چیست؟
در ظاهر بایدن توانسته است اتحاد بیشتری در میان هم‌حزبی‌هایش در مقایسه با ترامپ برای حمایت از خود ایجاد کند. بایدن از ابتدا از حمایت کامل باراک اوباما و خانواده کلینتون که به معنای حمایت بال راست، افراد معتدل و میانه‌رو، اعضای سفیدپوست و نیز اعضای سیاه‌پوست حزب برخوردار بود. او تجربه تلخ هیلاری کلینتون را سرمشق خود قرار داد و پیش از آن که دیر شود، با سران بال چپ حزب یعنی برنی سندرز و الیزابت وارن بر سر نحوه حمایت از او در انتخابات به توافق رسید.

وارن قرار است در ازای معاونت یا وزارت خزانه‌داری از بایدن حمایت کند و سندرز نیز بر سر اجرای شش‌طرح مهم خود توسط بایدن که در یک سند ۱۱۰صفحه‌ای تنظیم شده است، از او حمایت خواهد کرد. بایدن حتی با جوامع اقلیت‌های نژادی و دینی نیز تعامل کرده است و حمایت و نظر آن‌ها را به خود جلب کرده است. نقاط ضعف بایدن محدود به دو موضوع مهم حمایت از حمله نظامی ‌آمریکا به عراق و کهولت سن او می‌شود.

دونالد ترامپ وضعیت شکننده‌ای در میان هم‌حزبی‌های خود دارد. برخی از سران حزب مانند جورج بوش، میت رامنی، کالین پاول و خانواده مک‌کین از مخالفان جدی او هستند. دو گروه موسوم به گروه «لینکلن» و گروه «بازنشستگان ۴۳ برای بایدن» گروه‌هایی از اعضای رسمی ‌و نامدار حزب جمهوری‌خواه هستند که بر علیه ترامپ و به نفع بایدن فعالیت می‌کنند.

به‌علاوه عدم وفاق ترامپ در مدیریت بحران کرونا و سقوط و رکود اقتصاد در آمریکا از اتفاقات شوم و گریبان‌گیر برای او به‌شمار می‌رود اما به‌هر‌حال او رئیس‌جمهور مستقر است و حضور مستمر و روزانه او در مقابل مردم درست در زمانی که کمپین بایدن به درون خانه‌ها رفته است و نمودی خارجی ندارد، یک امتیاز مهم و ویژه به‌شمار می‌رود.

به‌علاوه ترامپ در روزهای اخیر با تغییر رفتار خود مانند رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌منظور جلوگیری از کرونا و پذیرش ضمنی شکست در مدیریت بحران کرونا، سعی در جلب نظر هم‌حزبی‌های ناراضی خود دارد. همچنین میزان تمکن مالی کمپین ترامپ نسبت به بایدن نیز از امتیازات مهم ترامپ به‌شمار می‌رود.

*** نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟
رقابت این دو نامزد در نظرسنجی‌ها تا ژانویه سال جاری بسیار نزدیک و تنگاتنگ بود. ترامپ در ایالت‌های سنتی جمهوری‌خواهان با اختلاف چنددرصدی پیش بود و بایدن هم در ایالت‌های دیگر با همین اختلاف اندک پیش بود. اما بحران کرونا و عدم رضایت از مدیریت بحران توسط ترامپ به عدم رضایت از او بدل شد و رفته‌رفته اختلاف آرا در نظرسنجی‌ها بیشتر و بیشتر شد و اکنون این اختلاف به حدی رسیده است که بایدن در ایالت‌های سنتی جمهوری‌خواهان هم با یک‌درصد اختلاف پیش است و در سایر ایالت‌ها این اختلاف دورقمی‌ شده است و در برخی از ایالت‌ها نیز تا ۱۵درصد پیش رفته است.

اما سوالی که پیش می‌آید، این است که تا چه حد می‌توان به این نظرسنجی‌ها اتکا کرد؟ باید گفت نتایج این نظرسنجی‌ها هیچ قطعیتی ندارد. برای مثال بیش از ۵۰درصد از شرکت‌کنندگان در یکی از همین نظرسنجی‌‌ها اعلام کرده‌اند، برای عدم شماتت از جانب دیگران نامزد محبوب خود را که به او رای خواهند داد، در دل‌هایشان پنهان نگاه می‌دارند. میت رامنی هم که از مخالفان جدی ترامپ است این پدیده را تایید کرده و پیش‌بینی می‌کند که ترامپ دوباره پیروز خواهد شد. به‌علاوه متد و روشی از پیش‌بینی نتایج انتخابات که از سال ۱۹۱۲ تا کنون تنها دوبار اشتباه داشته است، می‌گوید ترامپ با شانس ۹۱درصدی پیروز خواهد شد!

کدخبر: ۳۴۱۹۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر