کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۱۸۰۹
تاریخ خبر:

صدور رای پرونده فوت فوتبالیست‌های یزدی‌

روزنامه هفت صبح | حکم پرونده فوت دو نوجوان فوتبالیست در گرجستان در محاکم تجدیدنظر استان یزد تایید شد. در مردادماه سال ۹۷ مدرسه فوتبالی به نام آرمان کویر یزد، بازیکنان خود را در دو گروه ۲۰‌و ۱۲‌نفره به گرجستان می‌برد؛ سفری که عنوان می‌شود توریستی است. چندی قبل یکی از مسئولان این مدرسه فوتبال تصمیم می‌گیرد بازیکنان را به این سفر تفریحی ببرد. به خانواده آن‌ها اعلام می‌کند با پرداخت ۱۴۰ هزار تومان، اجازه دهند بازیکنان را به سفر ببرند.

خانواده‌ها به گفته مسئولان هیات فوتبال یزد رضایت می‌دهند، هر چند بعضی از آن‌ها رقمی بالای ۵۰۰‌هزار تومان هم پرداخت می‌کنند. حتی بعضی خانواده‌ها می‌گویند دوست دارند در این سفر کنار فرزندان خود باشند. بچه‌ها عازم گرجستان می‌شوند تا چند روزی را به صورت تفریحی و توریستی در آنجا بگذرانند. در یکی از روزها، بازیکنان برای بازی روی چمن کنار یک دریاچه دور هم جمع می‌شوند. در اواسط بازی توپ داخل دریاچه می‌افتد.

دو نفر از بچه‌ها به نام‌های امیرحسین ورمرزیار و امیرمحمد کاربخش برای آوردن توپ داخل دریاچه می‌شوند. دریغ از اینکه به دلیل گل و لای زیاد، تبدیل به یک باتلاق شده است. باتلاق آن‌ها را می‌بلعد و نفر سومی هم به داخل می‌رود و در این باتلاق گیر می‌کند. او به هر شکلی شده خودش را بیرون می‌کشد. دوستانش به او کمک می‌کنند ولی وقتی بیرون می‌آید، دیگر نفس نمی‌کشد. او سریعاً به بیمارستان منتقل می‌شود تا شاید آنجا احیا شود و دوباره برگردد اما نجات می‌یابد.

بدین ترتیب، دو بازیکن مدرسه فوتبال به خاطر یک توپ، از دنیا می‌روند. اگرچه در آن زمان والدین ورمزیار و کاربخش گفتند برای موافقت با سفر فرزندانشان به گرجستان تحت فشار بوده‌اند. پدر امیرمحمد کاربخش در صحبت‌های خود اعلام کرده بود من اصلاً راضی به سفر پسرم به خارج از کشور نبودم.

وقتی که امیرمحمد به من گفت قصد دارند او و دیگر بازیکنان تیم را به مالزی ببرند، من مخالفت خودم را اعلام کردم و گفتم ما پول نداریم. مهدی محمدی، مدیر آکادمی او با من تماس گرفت و گفت شما هزینه سفر به مالزی را ندهید؛ فقط برای پسرتان پاسپورت بگیرید. به هر زحمتی بود، پاسپورت را گرفتم. بعد از آن گفتند هزینه خروجی را هم باید خودتان بدهید. به پسرم گفتم بهتر است این سفر را نرود. پسرم که مشتاق بود از خاله‌اش پول خروجی را گرفت.

برای سفر به تهران پول خواستند که باز هم من گفتم دست‌مان تنگ است و نهایتاً قرار شد پسرم با اتومبیل پدر یکی از بچه‌ها برود. قبل از سفر گفتند: برای هزینه آژانس و خط واحد و کرایه تاکسی و این جور کارها باید ۳۰ دلار پرداخت کنید. به محمدی، مدیر آکادمی امیرمحمد گفتم ما از این سفر منصرف شدیم. پول خروجی‌مان را پس بدهید. به ما گفتند اگر انصراف دهید باید پنج میلیون تومان جریمه بدهید. برای همین از روی اجبار رضایت دادم و ۳۰۰ هزار تومان دادم و ۳۰ دلار را تهیه کردم. اگرچه بچه‌ها به جای مالزی به گرجستان برده شده بودند.

این ماجرا با حواشی فراوانی همراه بود چرا که انجام تشریفات بین‌المللی و اعزام تیم کارشناسی به کشور گرجستان و برخی دیگر از مسائل قانونی باعث شد تا روند صدور رأی با توجه به اهمیت موضوع بیش از یک سال به درازا بینجامد. اما سرانجام روز هشتم آبان ماه امسال رئیس کل دادگستری استان یزد از صدور حکم دادگاه بدوی پرونده مرگ فوتبالیست‌های یزدی در گرجستان خبر داد. حکمی که با اعتراض مواجه شده بود. اما سرانجام روز گذشته حکم عاملان جان باختن فوتبالیست‌های یزدی قطعی شد.

غلامعلی دهشیری‌، رئیس کل دادگستری استان یزد از تأیید و قطعیت حکم دادگاه بدوی فوت فوتبالیست‌های یزدی در گرجستان در محاکم تجدید نظر استان خبر داد و گفت: در موضوع رسیدگی به پرونده فوت دانش‌آموزان فوتبالیست یزدی در کشور گرجستان و شکایت اولیای دم از متهمین این پرونده، پس از تحقیق و بررسی در دادسرا و صدور کیفرخواست، پرونده برای رسیدگی در شعبه ۱۰۷ جزایی ارجاع و منجر به صدور حکم شد.

او با اشاره به درخواست تجدید نظر خواهی متهمان این پرونده و رسیدگی در شعبه ۱۲ محاکم تجدید نظر استان، گفت: با بررسی دقیق ابعاد این ماجرا و با توجه به این‌که از ناحیه تجدید نظر خواهان و وکلای آنان ایراد و دلیل موجه و مدللی که موجب نقص اساس دادنامه را فراهم آورد، ارائه نشد، رأی دادگاه تجدید نظر طبق قانون با رعایت تشریفات دادرسی صادر شد.

دهشیری ادامه داد: مدیر باشگاه ورزشی به دلیل اعزام تعداد ۱۲‌نفر از نوجوانان عضو باشگاه به خارج از کشور بدون همراهی مربی و یا مسئولی که بتواند از نوجوانان مراقبت کند به اتهام رعایت نکردن مقررات و موازین قانونی منجر به قتل غیر عمدی دو نفر مرد مسلمان به میزان ۵۰ درصد مقصر شناخته و به پرداخت دو فقره ۵۰ درصد دیه کامل مرد مسلمان به علاوه یک سوم دیه کامل به واسطه ماه حرام در حق اولیا دم محکوم شد.

او به تأیید ۲۰‌درصد قصور مؤسس باشگاه و قصور ۳۰‌درصدی نفر سوم از متهمان این پرونده از سوی دادگاه تجدید نظر اشاره و ابراز کرد: مؤسس باشگاه به لحاظ نظارت ناکافی بر عملکرد و نحوه فعالیت مدیریت باشگاه و فرد سوم که مسئولیت نقل و انتقال نوجوانان به کشور گرجستان را بر عهده داشته است به ترتیب به پرداخت ۲۰ درصد دیه کامل دو مرد مسلمان و ۳۰ درصد دیه کامل مرد مسلمان به علاوه یک سوم دیه کامل ایام ماه حرام محکوم شدند.

رئیس کل دادگستری استان یزد در مورد جنبه عمومی بزه ارتکابی متهمین، اظهار کرد: ۱۸‌ماه حبس تعزیری برای مدیر باشگاه، ۱۲‌ماه حبس تعزیری برای مؤسس باشگاه و ۱۴‌ماه حبس تعزیری برای فرد همراه تیم در کشور گرجستان، محکومیت صادر شده دادگاه بدوی، تأیید شده، اما به لحاظ فقدان سابقه کیفری متهمان، به استناد مواد ۴۶ الی ۵۴ ناظر به مواد ۴۰و ۴۱ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ قرار تعلیق نیمی از مجازات حبس برای مدت ۵ سال نیز صادر شد.دهشیری تصریح‌کرد: رأی صادر شده، قطعی و قابل اجرا است.

کدخبر: ۳۱۱۸۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر