کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۱۲۹۳
تاریخ خبر:

صدرنشینی مهران و نسیم در غیاب عادل

روزنامه هفت صبح | روزگار برای شبکه ۳ و مدیریت جوانش سخت شده است. نظرسنجی انجام شده توسط صداوسیما در مورد مخاطبان برنامه‌های این سازمان غریب و شگفت‌انگیز است. این که دو برنامه مستند در شبکه مستند بالاتر از تمام برنامه‌های شبکه ۳ قرار گیرند! این آمار موثق است ‌؟ نمی‌دانیم. به هرحال همه در جریان مناقشات داخلی تلویزیون به‌خصوص بر سر شبکه ۳ هستند اما دیگر این فرضیه را ادامه نمی‌دهیم و به همین داده‌های رسمی تلویزیون بسنده می‌کنیم؛ داده‌هایی که طبق آنها شبکه ۳ از صدر جدول فرو افتاده است.

آنها در اردیبهشت جنگ سریال‌های پربیننده را به شبکه یک واگذار کرده بودند و حالا در جنگ برنامه‌ها به نسیم باخته‌اند. برنامه موردنظرشان یعنی اتفاق به رغم همه هزینه‌ها به نتیجه نرسید و حالا دیگر یک برنامه نسبتا شکست خورده محسوب می‌شود. از آن سو کرونا و تعطیلی فوتبال،حرارت فوتبال برتر را نیز زایل کرده است تا گل سرسبد برنامه‌های شبکه ۳ به جایگاه هشتم سقوط کند.

میثاقی که مستعدترین چهره جدید تلویزیون است باز هم در نبرد محبوبیت و خبرسازی به پای عادل نرسیده است. به شکل عادی برنامه نود در این روزهای بدون فوتبال پخش نمی‌شد اما هرچه هست حضور یک عادل آماده می‌توانست مهمات شبکه ۳ در جنگ قدرت سنگین جام جم را تقویت کند. در نبود عادل و نزول رشیدپور و مرخصی رامبد، این مهران مدیری است که در روزهای خوب خودش مرد محبوب تلویزیون شده است. گزارش را بخوانید.

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی سیما در مورد پربیننده‌ترین برنامه‌های اردیبهشت‌ماه امسال منتشر شده است. اینطور که مرکز تحقیقات رسانه ملی اعلام کرده، از بین افرادی که مورد سنجش قرار گرفته‌اند، ۸۶درصد، بیننده برنامه‌های مختلف تلویزیون هستند و به «دورهمی» ‌بیشتر از بقیه برنامه‌ها علاقه دارند، به همین‌دلیل هم شوی مهران مدیری توانسته با کسب۵/۵۶درصد آرا در راس پربیننده‌ترین برنامه‌های سیما قرار بگیرد. به‌طور کلی شبکه نسیم با سه برنامه و شبکه مستند با دوبرنامه بیشترین سهم را از جدول پرمخاطب‌های سیما دارند. بعد از آنها هم به ترتیب شبکه پنج، یک، سه، دو و آموزش هرکدام با یک برنامه در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند.

ترتیب پربیننده‌ترین برنامه‌ها
۱- دورهمی‌/ نسیم ۵۶.۵درصد
۲- کودک‌شو/ نسیم‌ ۳۶.۴درصد
۳- مستند حیات‌وحش/ مستند‌ ۳۵.۲درصد
۴- ایرانگرد/ مستند ۲۵.۸درصد
۵- به خانه برمی‌گردیم/ پنج ۲۵.۳درصد
۶- ویتامین خ/ نسیم ۲۰درصد
۷- سیمای خانواده/ یک ۱۹.۹درصد
۸- فوتبال برتر/ سه ۱۸.۲درصد
۹- بچه‌محل عموپورنگ/ دو ۱۷.۴درصد
۱۰- مدرسه تلویزیونی ایران/ آموزش ۱۶.۴درصد

*** شکست شبکه سه
یکی از نکات جالب گزارش تازه مرکز نظرسنجی صداوسیما، ازدست‌رفتن جایگاه شبکه سه است. تا قبل از این شبکه سوم سیما اغلب با حداقل سه‌برنامه در فهرست ۱۰برنامه پربیننده، یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های تلویزیون بود و این جایگاه را تقریبا تثبیت کرده بود اما اینطور که به‌نظر می‌رسد جایگاه شبکه سه در معرض خطر قرار گرفته. در گزارش دی‌ماه سال گذشته که شبکه سوم سیما با داشتن چهاربرنامه در فهرست ۱۰تایی‌ها بیشترین مخاطب تلویزیون را به خودش اختصاص داده بود، این جایگاه در گزارش اسفندماه مرکز نظرسنجی صداوسیما متزلزل شد و شبکه سه، سه‌برنامه از ۱۰برنامه پرمخاطب را به خودش اختصاص داد و حالا در گزارش جدید، فقط یک برنامه در فهرست ۱۰برنامه پربیننده دارد، آن هم در جایگاه هشتم.

*** پرچمدار جنجالی شبکه سه
جالب اینکه برنامه فوتبال برتر که توانسته با نشستن در رتبه هشتم جدول، حداقلی‌ترین جایگاه را برای شبکه سه حفظ کند، برای خودش حاشیه‌های زیادی دارد چون به‌نوعی جایگزین برنامه نود شده اما نتوانسته به رتبه برنامه فوتبالی نود که همیشه از پربیننده‌ترین برنامه های تلویزیون بوده نزدیک شود. البته عده‌ای می‌گویند تعطیل‌بودن فوتبال کاری کرده که برنامه‌های فوتبالی جایگاهشان را از دست بدهند اما مرور جدول پربیننده‌های تلویزیون از زمانی که برنامه نود پخش نمی‌شود، نشان می‌دهد که قبلا هم فوتبال برتر نتوانسته جایگاهی را که احتمالا مدنظر مدیران شبکه بوده است، به‌دست بیاورد؛ مثلا در آخرین نظرسنجی صداوسیما در روزهایی که از کرونا خبری نبود و فوتبال سرجای خودش قرار داشت، برنامه فوتبال برتر جایگاه ششم را به دست آورده بود.

*** ایرانی‌های خانواده‌دوست و مستندپسند
حضور همیشگی مجلات تصویری خانوادگی مثل «به خانه برمی‌گردیم» و «سیمای خانواده» در جدول پربیننده‌های تلویزیون نشان می‌دهد که خانواده‌های ایرانی به برنامه‌های ترکیبی این‌چنینی علاقه‌ای از‌‌دست‌نرفتنی دارند. البته تک‌جنسیتی‌بودن مخاطبان این برنامه‌ها و همچنین ساعت پخششان کاری کرده که هیچ‌وقت نتوانند صدر جدول را از آن خود کنند . البته این‌بار خالی‌بودن کنداکتور شبکه‌های تلویزیون از سریال‌های خیابان‌خلوت‌کن، کاری کرده که این دوبرنامه بتوانند جایگاهشان را نسبت به قبل ارتقا بدهند.

حضور دو مستند «حیات وحش» و «ایرانگرد» در رتبه‌های سوم و چهارم جدول پربیننده‌ها هم یکی از موضوعاتی است که توجه کسانی که این جدول را می‌بینند به خود جلب می‌کند. البته مستند حیات وحش در دوگزارش قبلی مرکز نظرسنجی صداوسیما هم جایگاه خوبی داشت، حتی در اوج روزهای کرونایی یعنی اسفندماه پارسال توانست رتبه دوم جدول را از آن خود کند. ورود پرقدرت مستند «ایرانگرد» به جایگاه چهارم جدول پربیننده‌ها هم نشان داده که فقط مستند‌های خارجی نیستند که می‌توانند توجه مخاطب ایرانی را جلب کنند، بلکه یک مستند خوش‌ساخت ایرانی که در آن طبیعت بکر و شهرها و روستاهای مختلف ایران و شیوه زندگی مردم عشایر و روستاهای مختلف نمایش داده می‌شود، می‌تواند جایگاه خودش را پیدا کند.

*** ادامه درخشش نسیم بدون خندوانه
شبکه تلویزیونی نسیم بدون آن‌که یکی از برندهای اصلی خود را روی آنتن داشته باشد، موفق‌ترین شبکه تلویزیون در اردیبهشت‌ماه بوده است. این شبکه در غیاب «خندوانه»، پنج‌برنامه «دورهمی»، «کودک‌شو»، «ویتامین خ»، «کتاب‌باز» و «خونه‌مونی» را در فهرست برنامه‌های بالای ۱۰درصد مخاطب دارد که دو برنامه اول با اجرای مهران مدیری و پژمان بازغی، صدرنشینان فهرست پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون هستند. این درحالی است که شبکه‌های یک و سه، رقبای اصلی نسیم، هرکدام یک برنامه در فهرست اصلی و سه‌برنامه با بیش از ۱۰درصد مخاطب دارند.

*** سریال‌های بی‌رمق
سریال‌های درجه الف صداوسیما معمولا می‌توانند جایگاه خوبی در جدول پربیننده‌های صداوسیما پیدا کنند مثلا سریال «پایتخت» معمولا در زمان پخش توانسته صدرنشین باشد اما سریال‌های «زیرخاکی»، «سرباز»، «بچه مهندس» و … هیچ‌کدام نتوانستند به جدول پربیننده‌های تلویزیون در اردیبهشت‌ماه راه پیدا کنند. البته زیرخاکی عنوان پربیننده‌ترین سریال ماه رمضان را به‌دست آورد، با این وجود از جدول ۱۰‌تایی‌ها جا ماند.

*** غیبت «اتفاق» رشیدپور
شاید مهم‌ترین اتفاق این فهرست، غیبت برنامه «اتفاق» با اجرای رضا رشیدپور باشد. او که در ماه‌های گذشته درگیر حواشی مربوط به دستمزد اجراهای تلویزیونی‌اش بوده، تا اینجای کار در تازه‌ترین برنامه خود توفیق چندانی نداشته و با وجود برخورداری از ساعت پخش مناسب و شبکه پربیننده سه، نتوانسته «اتفاق» را به فهرست ۱۰برنامه پربیننده تلویزیون برساند. عجیب اینکه «اتفاق» حتی در جدول برنامه‌هایی که بالاتر از ۱۰درصد مخاطب دارند هم جایی ندارد. «فوتبال برتر»، گفت‌وگوی پزشکی «طبیب» و مسابقه کارآفرینی «میدون» سه برنامه شبکه سه هستند که بالای ۱۰درصد مخاطب دارند ولی خبری از «اتفاق» رشیدپور بین آنها نیست.

*** کرونا و نجات آموزش
درست از زمانی که شیوع کرونا مدارس را به تعطیلی کشاند، شبکه آموزش موفق شد وارد جمع شبکه‌هایی شود که در فهرست پرمخاطب‌های سیما، برنامه دارند. «مدرسه تلویزیونی ایران» برنامه‌ای است که مطابق جدول زمان‌بندی‌شده، به آموزش درس‌های مقاطع مختلف تحصیلی می‌پردازد.

*** بقیه کجا هستند؟
در فهرست پربیننده‌ترین برنامه‌های سیما، از چندین شبکه تلویزیونی هیچ خبری نیست. عجیب اینکه شبکه‌های چهار، افق، پویا، امید و شما حتی در بین برنامه‌هایی که ۱۰درصد مخاطبان تلویزیون آنها را می‌بینند هم برنامه‌ای ندارند.

کدخبر: ۳۳۱۲۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر