کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۵۱۳۶
تاریخ خبر:

صاحبخانه درشرایط کرونا می‌تواند شما را بیرون کند؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این هفته در ستون پارکه به دو سوال مطرح‌شده از سوی مخاطبان پاسخ می‌دهیم:

* یک: شهروندی با ارسال پیام برای ما پرسیدند: بنده از فردی طلب داشتم. پس از شکایت و اخذ حکم جلب وی، به دنبال او می‌گشتم، اما به محض آمدن پلیس برای دستگیر کردن او متواری می‌شد. به‌ناچار بنده به همراه سه نفر دیگر (برادرانم) در خیابان، فرد بدهکار را به زور سوار ماشین کردیم و به کلانتری تحویل دادیم و حکم جلب او را که دادگاه صادر کرده بود ارائه دادیم.

اما الان از ما به جرم آدم‌ربایی، هتک حرمت و ضرب‌وشتم شکایت کرده است. آیا اقدام ما مستوجب کیفر می‌شود؟ چاره‌ای نداشتیم، چون هربار تا رسیدن پلیس از دست ما فرار می‌کرد. الان هم شاهدانی دارد که با توسل به زور و درگیری وی را سوار ماشین خودمان کرده‌ایم و به کلانتری برده‌ایم. چه حکم و حبسی در انتظار ماست؟ آیا هر چهار نفرمان محکوم می‌شویم؟ آیا راه دفاعی در دادگاه برای ما وجود دارد؟

* پاسخ: اگرچه شما برای دریافت پول خود حق داشتید؛ اما نمی‌توانستید این کار را به صورت سرخود و بدون حضور مامور قانون انجام دهید. متاسفانه شکایت فرد بحق است و به احتمال قریب به یقین در دادگاه نیز محکوم خواهید شد. باید دانست که حتی در صورت ضعف مامور اجرای قانون نیز نمی‌توان، خود رأسا اقدام به تنبیه یا بازداشت یک فرد کرد.

این موضوع در مورد همه جرائم وجود دارد و یکی از موارد دیگری که مردم با آن مواجه هستند، مسئله سرقت است. در برخی سرقت‌ها مالک یا حتی یکی از همسایگان موفق به بازداشت سارق می‌شوند، اما تا رسیدن پلیس اقدام به ضرب‌وشتم او می‌کنند که این اقدام نیز در دادگاه قابل شکایت است. در نهایت به نظر نمی‌رسد راه دفاعی برای شما وجود داشته باشد، اما با توجه به طلبی که از آن فرد دارید، احتمال توافق خارج از دادگاه در این زمینه وجود دارد.

* دو: من خانم هستم و دوتا بچه کوچک دارم‌. در این اوضاع کرونایی صاحبخانه‌ام می‌خواهد من را بیرون بیندازد. لطفا کمکم کنید. چه کنم؟

* پاسخ: صاحبخانه شما در این شرایط کرونایی، فقط در سه صورت می‌تواند از شما بخواهد که خانه را تخلیه کنید:
اولا خانه را به صورت واقعی به فردی فروخته باشد یا ثانیا شما اجاره را به درستی پرداخت نکرده باشید یا به سایر تعهدات خودتان درخصوص نگهداری ملک عمل نکرده باشید. یا ثالثا افزایش حداکثر ۲۵ درصدی اجاره در تهران و ۲۰ درصدی در شهرهای بزرگ و ۱۵ درصدی در شهرهای کوچک را نپذیرید.

اگر هیچ‌کدام از این شروط را ندارید، یعنی خانه فروخته نشده و شما تعهد سابق خود را اجرا کرده‌اید و حداکثر افزایش اجاره را نیز قبول دارید؛ وی حق تخلیه ملک را ندارد و شورای حل اختلاف نیز به عنوان مرجع صدور حکم تخلیه به وی، حکم تخلیه نخواهد داد.

*** ‌ هر هفته در روزهای دوشنبه ‌ آخرین تحولات حقوقی که شهروندان به آن نیاز دارند را گزارش می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. شما هم می‌توانید سوالات خود را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید.

کدخبر: ۳۷۵۱۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر