کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۰۱۷۹
تاریخ خبر:

شیوع ویروس کرونا‌ برای چه کسانی مفید بود؟

روزنامه هفت صبح، شهروز چرکچی | طی مدتی که ویروس کرونا در دنیا همه‌گیر شده و کسب‌وکارهای بسیاری را با مشکلات بزرگ اقتصادی مواجه کرده، برخی از کمپانی‌ها و سهامداران آنها به‌واسطه این پاندمی توفیق اقتصادی بیشتری هم داشته‌اند. در این مطلب چند کسب‌وکاری که در این مدت رشد اقتصادی داشته‌اند را برایتان معرفی می‌کنم.

*** آمازون و آقای جف بزوس
تعطیلی بسیاری از فروشگاه‌ها در کشورهای اروپایی و آمریکا باعث شده که درآمد فروشگاه آنلاین آمازون در سال ۲۰۲۰، در مقایسه با سال‌های قبل رشد چشمگیری داشته باشد. همین رشد در سال ۲۰۲۰ باعث صعود بنیانگذار این فروشگاه؛ یعنی آقای جف بزوس به صدر جدول ثروتمندترین افراد دنیا شد که البته در ادامه، نفر دیگری جایگاه اول را از او گرفت.

این شخص، ایلان ماسک، مالک کمپانی تسلا بود. در پی افزایش سهام کمپانی تسلا در سال ۲۰۲۰ در بازارهای بورس جهانی، مالک این کمپانی با عبور از آقای بزوس به رتبه اول سرمایه‌داران جهان رسید. میزان سرمایه آقای ماسک نسبت به سال قبل، رشدی ۳۲ میلیارددلاری داشته و به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده که از دارایی هر فرد دیگری در دنیا بیشتر است.

کسب‌وکار دیگری که در دوران همه‌گیری کرونا رونق بسیاری کسب کرد، نرم‌افزار زوم است که در زمینه برگزاری کنفرانس‌های آنلاین و جلسات کوچک و بزرگ از طریق تماس تصویری فعال است. تعداد کاربران روزانه زوم از حدود ۱۰ میلیون نفر در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۹، به بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در اواسط سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا کرد تا بنیانگذار این کسب‌وکار اینترنتی؛ آقای اریک یوآن در همین مدت کوتاه به بیش از ۱۸ میلیارد دلار برسد و ایشان را در رده ۱۰۷ ثروتمندان جهان قرار دهد.

اما باشگاه‌های بدنسازی و تناسب اندام هم از تعطیلی در امان نبودند و علاقه‌مندان به این رشته‌های ورزشی، در سال ۲۰۲۰ در اکثر کشورها مجبور به چشم‌پوشی از فعالیت‌های ورزشی شدند، اما در همین حال شرکت پلوتون که توسط آقای جان فولی بنیانگذاری شده، به‌سرعت در میان طرفداران این رشته‌ها جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد.

این شرکت به کاربران خود این امکان را می‌دهد که با استفاده از دستگاه‌ها و برنامه‌های ویژه این شرکت، فعالیت ورزشی موردنظرشان را در منزل انجام دهند. شیوع کرونا برای این شرکت که از سال ۲۰۱۳ تاسیس شده و هنوز نامش بر سر زبان‌ها نیفتاده بود، نقش یک شتاب‌دهنده را ایفا کرد تا کاربران این خدمت تنها در یک سال رشدی غیرقابل باور داشته باشند.

استارتاپ شاپیفای هم که توسط توبیاس لوتکه آلمانی تاسیس شده و امکان ساخت یک فروشگاه آنلاین با تنها چند کلیک را برای کاربران فراهم می‌کند، در سال ۲۰۲۰ مورد توفیق بسیاری قرار گرفت تا ره صدساله را تنها در یک سال بپیماید. این شرکت که در کانادا تاسیس شده، اکنون ارزشمندترین شرکت این کشور است.

در نهایت، شرکت آلمانی بایون‌تک که یکی از واکسن‌های کرونا را تولید و راهی بازار کرده، در این مدت با رشد بی‌سابقه سهام روبه‌رو و موفق شده با همه کشورهای دنیا برای تولید و فروش واکسن کرونا قراردادهای بزرگی را امضا کند.

سال ۲۰۲۰ برای اغلب کسب‌وکارهای اینترنتی و سنتی، سال کابوس‌واری بود که منجر به ضررهای جبران‌ناپذیری به اقتصاد کشورها در سطح کلان هم شد،‌ اما برای کسب‌وکارهای فراوانی هم رشد اقتصادی غیرمنتظره‌ای به همراه داشت که با تعدادی از آنها در این مطلب آشنا شدیم.

کدخبر: ۳۷۰۱۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر