کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۳۶۰۳
تاریخ خبر:

شیشه‌‌ عمر مزدا در دستان‌CX۳۰

روزنامه هفت صبح | تا پیش از آن مزدا CX30 استاندارد شبیه اس‌یووی‌های معمول برندهایی همچون هوندا، نیسان و تویوتا بود اما برای مدل ۲۰۲۱ مزدا تصمیم گرفت تا با مجهز کردن آن به پیشرانه‌ای قدرتمندتر وارد جدال با برندهای اختصاصی لوکس ژاپنی شود. اینگونه بود که این شرکت ژاپنی سنت‌شکنی کرد و بدون تاسیس برند جدیدی CX30 را به مبارزه با شاسی‌بلندهای لوکس آکورا، اینفینیتی و لکسوس فرستاد.

به جز افزودن مدل توربو، در CX30 2021 شاهد تغییرات زیادی نیستیم. این مدل از مزدا کماکان وظیفه دارد نقش خودرویی را بازی کند که از CX3 بزرگ‌تر و از CX5 کوچک‌تر است. پیشرانه استاندارد ۲٫۵ لیتری آن همچنان ۱۸۶ اسب بخار نیرو و ۱۸۶ پوند فوت گشتاور دارد که از طریق جعبه دنده شش سرعته اتومات به چرخ‌های جلو یا به چهارچرخ (بسته به مدل خریداری‌شده) منتقل می‌شود.

مزدا CX30 توربو نیز فقط با قابلیت چهارچرخ متحرک و جعبه دنده شش سرعته اتومات به بازار عرضه می‌شود که با موتور ۲٫۵ لیتری توربوی خود قادر به تولید ۲۵۰ اسب بخار نیرو و ۳۱۰ پوند فوت گشتاور است. مزدا برای بهبود عملکرد این مدل، دیفرانسیل عقب را عوض کرد؛ نسبت دنده‌های اتوماتیک را تغییر داد و سیستم تعلیق را برای کنترل گشتاور، قدرت و وزن اضافی جدید مدل توربو دوباره تنظیم کرد.

CX30 توربو پیشرفت محسوسی نسبت به CX30 استاندارد به حساب می‌آید و این یکی از عوامل موفقیت آن در بازار بوده است. در نسخه تنفس طبیعی پیشرانه و جعبه دنده هماهنگی لازم را نداشتند و بیشتر خریداران از کندی و تاخیر در تعویض دنده گلایه داشتند. این مشکلات تاحد زیادی در CX30 توربو برطرف شده است.

مزدا کاری کرده که حداکثر گشتاور را در دور ۲۰۰۰ موتور داشته باشید و شتاب به شدت بهتری را تجربه کنید. با این حال هنوز هم عملکرد جعبه دنده شش سرعته مزدا به نهایت مطلوبیت خود نرسیده و در مدل توربو نیز مشکل تاخیر در تعویض دنده، حتی در حالت اسپورت یا دستی، محسوس است.طراحی داخلی مزدا تقریباً بی‌نقص است.

با این حال، تنظیم صندلی سرنشین جلو به خوبی صورت نمی‌پذیرد و صندلی‌های ردیف عقب نیز به خاطر شیب زیاد سقف تنگ هستند. فضای بار این اس‌یووی ساب‌کامپکت در برابر رقبایی مانند کیا سلتوس و سوبارو کراس‌ترک ناامیدکننده و البته از مرسدس بنز GLA و لکسوس UX بهتر است. سه تیپ از مزدا CX30 توربو قابل خریداری هستند:

نسخه استاندارد ۳۱ هزار و ۲۲۲ دلاری، نسخه پریمیوم ۳۳ هزار و ۶۲۵ دلاری با تریم چرمی صندلی‌ها و سیستم صوتی ۱۲ بلندگوی BOSE و نسخه پریمیوم پلاس ۳۵ هزار و ۲۲۵ دلاری با دوربین ۳۶۰ درجه و سیستم کمکی رانندگی در ترافیک. مزدا برای ادامه‌ موفقیت این خودرو راه سختی را پیش رو دارد.

در نمونه توربو با بازه قیمتی ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار بسیاری از خریداران اصلاً به مزدا به چشم برندی لوکس نگاه نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند با بودجه‌شان از ب.‌ام.‌و X1 یا ولوو XC40 لذت ببرند. البته احتمال موفقیت CX30 توربو در برابر سوبارو کراس‌ترک یا کیا سلتوس بالاتر است.

کدخبر: ۳۷۳۶۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر