کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۱۷۸
تاریخ خبر:

شکست سخت سه خودروی اروپایی در ایران

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | یکی از فرانسه، دیگری از آلمان و سومی هم از انگلیس است و یکی هاچ‌بک و دو گزینه دیگر سدان هستند. البته طراحی همه‌ آنها اگر جزئیات ریز مد طراحی روز صنعت خودرو را زیرسبیلی رد کنیم دقیق و چشم‌نواز است و می‌توان اصالت اروپایی را در آنها تشخیص داد؛ اصالتی که چین بعید است در کوتاه‌مدت بتواند به آن برسد. این شما و این سه خودروی روز اروپایی که در خیابان‌های تهران روزهای غربت خود را می‌گذرانند و مگر در پارکینگ‌ پاساژ بزرگ یا خیابان‌های آرام شمال شهر بتوانید با آنها ملاقات داشته باشید. ما این ملاقات را تجربه کردیم و حال وضعیت هر کدام را برای‌تان روایت خواهیم کرد.

*** دی اس ۵ LS
خوشبخت‌ترین عضو این مثلث دی اس ۵ ال اس است که نسبت به دو خودروی دیگر فراوانی بیشتری دارد. اما چه سود وقتی که سدانی معمولی‌تر از آن در خارج از کشور یعنی رنو تلیسمان این‌گونه دل ایرانیان را ربوده و دی اس ۵ ال اس نتوانسته آن گونه که باید ظاهر شود. شاید بتوان مهم‌ترین دلیل شکست این خودرو را طراحی ساده آن دانست که شما را به یاد سدان‌های کیا می‌اندازد! دی اس بر خلاف دیگر محصولاتش ترجیح داد این خودرو به عنوان محصولی ارزان‌قیمت و با قیمتی زیر ۲۰ هزار یورو به بازار عرضه شود از این رو چندان روی طراحی آن کار نکرد.

البته حاصل خودرویی زشت نیست اما هر کسی با جلوپنجره مشبک تیره، قطعات کرومی بزرگ در جلوی خودرو و چراغ‌های مستطیلی‌شکل که شبیه نسخه بهبودیافته نمای عقب کیا ریو است ارتباط برقرار نمی‌کند. این خودرو که در کارخانه دانگ‌فنگ چین مونتاژ می‌شود، از پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۶۵ اسبی بهره می‌برد و از نقاط قوتش می‌توان به کیفیت ساخت بالا و سواری نرم اشاره کرد.

*** مینی کانتری‌من
مینی برای کسانی که مدل کوپر را هاچ‌بکی کوچک با ارتفاع پایین می‌دانستند اما همچنان مینی می‌خواستند مدل کانتری‌من را در سال ۲۰۱۰ معرفی کرد. این خودرو که یکی از قدبلندترین هاچ‌بک‌های حاضر در کشور است پتانسیل زیادی برای کری‌خواندن در برابر کراس‌اوورهایی که می‌خواستند ادای شاسی‌بلندها را دربیاورند داشت. پرشیاخودرو تعداد محدودی کانتری‌من نسل دوم را به بازار ایران آورد اما از کانتری‌‎من نسل اول تنها یک دستگاه در کشور تردد دارد که در تصویر می‌بینید.

در قیاس با کانتری‌من نسل دوم که در ۲۰۱۷ معرفی شد، این خودرو طراحی به مراتب ساده‌تری دارد. این خودرو که می‌توانست رقیبی جدی برای تویوتا CH-R باشد در نسخه پایه از پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۲۲ اسبی بهره می‌برد اما در نسخه S شاهد پیشرانه قدرتمند ۲ لیتری توربوی بی ام و با ۱۸۴ اسب بخار نیرو و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور زیر کاپوت این زیبای آلمانی هستیم. نسخه هیبریدی کانتری‌من هم در بازارهای جهانی بسیار پرطرفدار است که البته هیچ وقت به ایران نیامد.

*** اوپل اینسیگنیا
جانشین مدل پرطرفدار وکترا به تعداد بسیار محدود در سال ۹۵ توسط توان خودروی جی وارد ایران شد. علاوه بر ظاهر شکیل، این خودرو از مزیت مجهزبودن به سیستم چهارچرخ متحرک بهره می‌برد که معدود سدان‌های حاضر در ایران همچون سوبارو لگاسی نسل پنجم از آن بهره‌مندند. مهم‌ترین نقطعه ضعیف این خودرو مصرف بالای آن است که در شهر به ۱۲ لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر هم می‌رسد.

اما پیشرانه قدرتمند ۲ لیتری توربوی آن ۲۵۰ اسب بخار نیرو و ۴۰۰نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند، کابین بسیار راحتی دارد و با صندوق بزرگ ۵۰۰ لیتری‌اش برای مسافرت ایده‌آل به نظر می‌رسد. اینسیگنیا اگر به تعداد زیاد وارد کشور می‌شد و مجوز واردکننده‌اش لغو نمی‌شد می‌توانست تهدیدی جدی برای فولکس واگن پاسات باشد.

کدخبر: ۳۸۷۱۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر