کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۰۷۱۲
تاریخ خبر:

شکستن قفل کنسرت‌ها توسط خواننده‌ «‌مثلا روم زوم کنی»

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری| راستش را بخواهید چند ماهی است از بس موزیک جدید به بازار نمی‌آید و کلا مارکت خوابیده از نوشتن درباره موسیقی احساس شرمندگی می‌کنم. البته که به من ربطی ندارد و واقعا در مارکت مجاز خبر و حاشیه‌ای نیست که اصلا بشود به آن پرداخت. این هفته هم ترک‌های جدید کم بودند و اغلب آنهایی هم که به بازار آمدند کار خواننده‌های تازه کار و گمنام است‌. در سه چهار ماه اخیر شاید برجسته‌ترین آثار مربوط به علیرضا قربانی، سالار عقیلی و تک ترک امین بانی بود که روی پیشخوان سایت‌ها قرارگرفت.

البته که یک خواننده پاپ نسل جدید هم یکی دو ماه اخیر فعالیت‌هایی داشت و قطعاتی هم تولید و پخش کرد. صحبت از زانکو است. همان خواننده قطعه معروف «مثلا روم زوم کنی» که همه ما حداقل دیگر یک بار آن را شنیده‌ایم. در ماه‌های اخیر او یکی از معدود خوانندگانی بود که در این شرایط پر ریسک آهنگ جدید بیرون داد و حالا هم خبر رسیده ششم بهمن ماه در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی کنسرت دارد. این اولین اجرایی است که بعد از شرایط سخت کرونا و ناآرامی‌های اخیر کشور به روی صحنه می‌رود.

تاریخ بلیت فروشی‌اش از سوم بهمن ماه آغاز شده و این یعنی تهیه کنندگانش پیش‌بینی می‌کنند او در سه روز بتواند بلیت‌های دو سانس اجرایش را سلد اوت کند که البته پیش‌بینی بعیدی هم نیست. گویا قرار است قیمت بلیت‌ها هم چیزی بین 250 تا 450 هزارتومان به فروش برسد.

البته که افزایش قیمت بلیت‌های کنسرت هم خودش به معضلی تبدیل شده و در شرایط اقتصادی کنونی بعید است همه خواننده‌ها بتوانند این شانس را داشته باشند که با چنین قیمت‌هایی سالن‌هایشان را پر از مخاطب کنند. اما با این حال شنیده‌های در گوشی حاکی از آن است که تا پایان بهمن ماه قرار است استارت دوبار کنسرت‌ها در ایران کلید بخورد و تعدادی از خوانندگان پاپ معروف هم در صف آغاز کنسرت‌ها هستند.

حجت اشرف‌زاده یکی از خوانندگانی است که این هفته قفل مارکت را شکسته و قطعه جدیدش با نام «رفته از دست» را تولید و پخش کرده. او که چندی پیش هم در یک پست نسبت به پخش قطعاتش از تلویزیون اعتراض کرده بود در توضیحات آهنگ جدیدش در اینستاگرامش نوشته:« پیشکش به نگاه مادران داغدار سرزمینمان و لالایی‌های ماندگارشان در پهنه تاریخ» قطعه جدید اشرف‌زاده به آهنگسازی و تنظیم کمال صداقت و بر روی شعری از مرتضی ساعتچی تهیه و تولید شده.

بگذارید در آخر از نتیجه جالب یک تحقیق که اخیرا انجام شده بگوییم. اخیراً تحقیقات زیادی در مورد تأثیرات مثبت و منفی آهنگ غمگین روی انسان‌‌ها صورت گرفته است. گاهی حالتی برای ما پیش می‌آید که ناراحتی و افسردگی ما را در پی خواهد داشت. در این‌جور مواقع آهنگ دپ به کمک ما می‌آید.

شاید این موضوع باورپذیر نباشد، اما موسیقی غمگین غم و اندوهی را در ما زنده می‌کند که کاربرد مؤثری دارد. گوش دادن به آهنگ غمگین یا دپ امروزی البته به صورت متعادل می‌تواند احساسات ما را کنترل و تنظیم کند.
برخلاف تصور عموم که فکر می‌کنند آهنگ غمگین اثرات منفی بر زندگی افراد دارد، باید بگوییم که این‌گونه نیست و در زیر چند اثر مفید را معرفی می‌کنیم.

موسیقی غمگین لذت بخش است.آهنگ دپ اگر دارای اين سه ویژگی باشد لذت بخش است؛ باعث ایجاد ترس و اضطراب در ما نشود.ما را به یاد گذشته بیاندازد و دلپذیر و آرامش‌بخش باشد.گوش دادن به آهنگ غمگین باعث افزایش هورمونی به نام پرولاکتین که برای مقابله با غم و ناراحتی است می‌شود. یعنی در اصل با گوش دادن آهنگ دپ بدن خود را برای مقابله با اتفاق بد و ناگوار آماده می‌کند.همچنین افزایش هورمون دوپامین که برای مقابله با افسردگی مفید است، یکی دیگر از مزایای گوش دادن آهنگ غمگین می‌تواند باشد.

همه‌ ما در زندگی تجربه‌ تلخ و ناخوشایند از دست دادن را بارها و بارها تجربه کرده و خواهیم کرد. یکی از اتفاق‌های ناخوشایندی که ممکن است رخ دهد، از دست دادن شریک عاطفی ماست که از او جدا شده‌ایم و یا خدایی ناکرده بدتر از آن عزیز فوت شده باشد،با گوش دادن آهنگ غمگین می‌توانیم دل سیر گریه کنیم و هیجانات خود را تخلیه کنیم. این تخلیه‌ روانی سبب می‌شود که بعد از آن حال بهتری داشته باشیم و احساس سبکی بکنیم. البته موارد بیشتری از مزایای گوش دادن به آهنگ غمگین در نتیجه تحقیقات آمده مهم‌ترین‌هایش را گفتیم.

کدخبر: ۵۰۰۷۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر