کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۵۴۶۳
تاریخ خبر:

شوک ‌بانکی‌‌ ‌‌برای ایرانیان خارج از کشور

روزنامه هفت صبح | اول هفته یک خبر مهم منتشر شد که بانک مرکزی ارائه خدمات به اتباع خارجی را ممنوع کرده ولی روز گذشته مشخص شد که نه فقط اتباع، بلکه دسترسی ایرانیان خارج از کشور هم به تمامی بانک‌ها غیرممکن شده.ممنوعیت فعالیت در بانک‌های خارج از کشور به این معنی است که افراد نمی‌توانند خارج از مرزهای ایران و بدون آی پی این کشور از اپلیکیشن‌های بانکی یا سایت‌های اینترنتی استفاده کنند یا فعالیت بانکی داشته باشند.

پیگیری‌های روزنامه هفت صبح نشان داد که روابط عمومی بانک‌های کشور از این موضوع بی‌خبر هستند. روابط عمومی بانک سینا به هفت‌صبح گفت اگر بانک پاسارگاد چنین خبری داده، پس حتما هم صحت دارد. او ولی به طور مستقیم این موضوع را تایید نکرد. روابط عمومی بانک مرکزی نیز اظهار کرد که از این موضوع بی خبر است.

اگر در سایت‌های خبری دنبال منبع این خبر باشید، آن را پیدا نمی‌کنید. این موضوع، خبری بوده که آن را حساب رسمی بانک پاسارگاد در توئیتر اطلاع‌رسانی کرده. بانک پاسارگاد در جواب یکی از کاربران به نام ارغوان خبر داده که بانک مرکزی ارائه خدمات به ایرانیان خارج کشور را موقتا ممنوع کرده است.

حالا اینکه چرا این خبر مهم باید اینطور منتقل شود خودش جای سوال دارد ولی اگر این سوال را کنار بگذاریم، بانک پاسارگاد برای اینکه از وجهه خود دفاع کند در توئیتر نوشته که فیلتر کردن آی پی خارج از کشور فقط کار آنها نیست و همه بانک‌ها به دستور بانک مرکزی ملزم به این کار شده‌اند.

به گفته ایرانیان خارج از کشور قبلا موبایل بانک پاسارگاد خارج از ایران عملکرد بهتری در مقایسه با بقیه بانک‌ها داشت و حالا عملا آنها به حساب‌های بانکی خود در داخل کشور دسترسی ندارند.

هم موبایل بانک، هم افتتاح حساب
کاربران روایت می‌کنند که توقف فعالیت بانک‌ها از پنجشنبه هفته پیش شروع شده. با اینکه پاسارگاد نوشته بود که این ممنوعیت قرار است موقتی باشد اما هنوز برداشته نشده. علاوه بر این، حتی صفحه افتتاح حساب ایرانیان خارج از کشور سایت این بانک هم فعلا متوقف شده و ایرانیان ساکن کشورهای دیگر حتی موفق به افتتاح حساب هم نشده‌اند.مشاهدات و بررسی اظهار نظرات روزنامه هفت صبح در توئیتر نشان می‌دهد که با این مشکل گروهی از ایرانیان به دنبال خرید وی پی ان آی پی ایران هستند تا با پروکسی کشور وارد حساب‌های بانکی خود بشوند.

چرا این اتفاق افتاد؟
کاربران توئیتر حدس‌های مختلفی درباره این موضوع داشتند و نظراتشان را با نقل قول کردن این توئیت بانک پاسارگاد منتشر کردند. مثلا برخی اعتقاد داشتند که بانک مرکزی این کار را برای جلوگیری از هک شدن سیستم بانکی کشور گرفته. حمله به سیستم‌های آنلاین شهرداری، کارخانجات فولاد و وب سایت‌های دیگر در ماه اخیر احتمالا باعث شده که این بانک دست پیش را بگیرد تا اتفاقی شبکه بانکی را درگیر نکند.

تحلیل کاربر دیگری هم این بود که این بخشی از پروژه بانکی برای جلوگیری از پولشویی باشد. وزارت کشور و بانک مرکزی همین دلیل را برای ممنوعیت دسترسی اتباع به فعالیت‌های بانکی آورده‌اند. همچنین پیش از این بانک مرکزی اعلام کرده بود که به دلیل مبارزه با پولشویی محدودیت‌هایی برای حساب بانکی افراد بازنشسته و بیکار ایجاد خواهد کرد.

کدخبر: ۴۶۵۴۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر