کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۱۱۷۲
تاریخ خبر:

شوک به غول‌ شیر ‌و ‌بستنی در اسلامشهر

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | سه‌شنبه حوالی غروب اول شبکه‌های اجتماعی و بعد خبرگزاری‌ها خبر آتش‌سوزی در کارخانه میهن را منتشر کردند. در تصاویری که همراه این خبر دست به دست می‌شد وسعت آتش‌سوزی بسیار بزرگ به نظر می‌رسید به همین دلیل هم خیلی‌ها فکر کردند که «کارخانه میهن» سوخته است اما کم کم معلوم شد که این آتش به جان انبار مواد اولیه میهن آن هم در اسلامشهر افتاده؛ آتشی که آنقدر بزرگ بوده که به گفته حسین طلا، شهردار اسلامشهر برای خاموش کردنش ۶۰ ماشین آتش‌نشانی راهی محل حادثه شده‌اند و بعد از ساعت‌ها توانسته‌اند آن را خاموش کنند.

سرهنگ مهدوی پناه، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی‌تهران بزرگ هم در مورد این حادثه گفت: «حوالی ساعت ۱۸ دیروز دو سوله که انبار نگهداری از مواد اولیه نظیر روغن و … بوده در کارخانه میهن دچار حریق شد که بلافاصله عوامل انتظامی ‌برای تأمین امنیت و نظم در محل حاضر شده و عوامل آتش‌نشانی از سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اسلامشهر و ایستگاه‌های کمکی از تهران و چند شهر دیگر در محل حاضر شده و عملیات اطفای حریق را آغاز کردند. آتش پس از ساعاتی مهار و اطفا شد و طبق گزارش‌های اولیه دریافتی این حادثه مورد خسارت جانی نداشته اما خسارت مالی در پی حریق به این کارخانه واردشده که باید ارزیابی نهایی شود.»

*** تقصیر چه کسی بود؟
ممکن است در نگاه اول اینطور به نظر برسد که خب یک کارخانه آتش گرفته همانطور که چنین حادثه‌ای هرجایی که مواد اشتعال پذیر وجود دارد، ممکن است اتفاق بیفتد اما به چند دلیل گمانه‌زنی‌های دیگری هم شنیده می‌شود، سال گذشته هم کارخانه کاله در کشور عراق آتش گرفت که خسارت بسیار بالایی به این کارخانه وارد کرد. این دو اتفاق در کنار هم شائبه خرابکاری را دور از ذهن نمی آورد.

حتی یک عده در شبکه‌های اجتماعی و بعضی از سایت‌های رسمی ‌اعلام می‌کنند که ممکن است پای دشمن خارجی هم در میان باشد. مثلا سایت فرارو نوشته که اصلا بعید نیست کشورهایی مانند آمریکا و اسرائیل بخواهند به زیرساخت‌های اقتصادی ایران به این شکل صدمه بزنند.

این دسته برای این گمانشان یک دلیل هم دارند، آنها به حرف و حدیث‌های اخیر درباره تولید کره اشاره می‌کنند و می‌گویند چون تولیدکننده‌هایی مانند همین میهن اعلام کردند که هیچ نگرانی از بابت تولید کره وجود ندارد و خودمان در تولید آن خودکفا شده‌ایم، عده‌ای تصمیم گرفته‌اند که با آتش زدن میهن به التهاب بازار مواد لبنی اضافه کنند؛ بازاری که همین حالا هم با نوسان‌های شدید قیمت ماست، پنیر، شیر و… به اندازه کافی ملتهب است.

از آن طرف هم عده‌ای پای مسائل دیگر را وسط می‌کشند. آنها می‌گویند میهن در سال‌های اخیر آنقدر بزرگ شده بود که توانسته بود با اغلب برندهای هم صنف فاصله مطمئنی درست کند و سعی کرده بازار را قبضه کند با فعالیت هایی مانند تعیین کردن جایزه یک دستگاه بی‌ام و برای برنده خوش شانس قرعه‌کشی بستنی پریما!

*** مشکل جدی نیست، بر می‌گردیم
ایوب پایداری، مدیرعامل کارخانه میهن در مورد گمانه‌زنی‌هایی که در مورد این حادثه وجود دارد به هفت‌صبح می‌گوید: «به هیچ وجه نمی‌توانیم در این موردنظر بدهیم، ما کارشناس آتش‌سوزی نیستیم و ترجیح می‌دهیم منتظر نظر کارشناس‌ها بمانیم. ضمن اینکه حادثه اگرچه بزرگ بوده اما آسیب فلج‌کننده‌ای به میهن وارد نشده و از دو روز دیگر کارمان را ادامه می‌دهیم.»او می‌گوید که موجودی انباری که سوخته به طور تقریبی ۵درصد کل موجودی انبارهای میهن بوده و انبار و کارخانه به طور کامل بیمه هستند.

*** مرور یک حادثه مشابه
اوایل خردادسال گذشته اتفاقی شبیه همین آتش‌سوزی انبار کارخانه میهن برای رقیب قدیمی ‌این برند یعنی کاله افتاد با این تفاوت که کارخانه کاله که آتش گرفت در کربلا قرار داشت و از قضا بیمه هم نبود چون گویا در موقعیت امنیتی قرار داشت که شرکت‌های بیمه، بیمه‌گذاری آن را قبول نمی‌کردند.

حجم بالای سرمایه‌گذاری در این پروژه و ارزش آن هم ریسک بیمه‌گذاری کارخانه کاله را بیشتر می‌کرد به همین دلیل هم وقتی این کارخانه دقیقا در غروب روز سه‌شنبه آتش گرفت و ۸۰میلیون دلار به کاله خسارت زد، جنجال بزرگی به راه افتاد. غلامعلی سلیمانی، مدیر‌عامل شرکت محصولات لبنی کاله همان موقع اعلام کرد که به نظرشان این آتش‌سوزی صددرصد عمدی بوده است.

او انگشت اتهام را به سمت رقبای ترکیه‌ای و حتی خود عراقی‌ها گرفت و گفت: «عراقی‌ها دوست دارند خودشان تولید کنند و کارگر بیشتری از عراق استخدام شود؛ این بخشی از خواست آن‌هاست. ما هم اگر کارگر آلمانی یا آمریکایی در کشور داشته باشیم، مشکلاتی برایشان ایجاد خواهیم کرد. این مشکلات طبیعی است.

بالاخره ایران و عراق فرهنگ و سیستم متفاوتی دارند که کار را دشوار می‌کند.»با همه این گمانه‌زنی‌ها، یک سال از حادثه گذشته و هنوز معلوم نیست که چه اتفاقی برای کارخانه کاله در عراق رخ داد، معلوم نیست که همین ماجرا در مورد میهن هم تکرار می‌شود یا نه اما فعلا می‌توان گفت که دو رقیب دیرینه تا اینجای کار یک داغ نسبتا مشترک دارند.

کدخبر: ۳۵۱۱۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر