کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۹۸۰
تاریخ خبر:

استارتاپ‌های شهرستانی‌ محبوب را بشناسید

روزنامه هفت صبح| خانه بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین شناخته‌شده ایران، تهران است. فراوانی نیروی انسانی آشنا با حوزه کسب‌وکارهای آی‌تی، تعدد سرمایه‌گذارهای آشنا با ادبیات این کسب‌وکارها و بازار بزرگ مشتریان شهر تهران مهم‌ترین دلایلی است که باعث شده در ۱۰ سال گذشته تعداد زیادی از استارتاپ‌ها و سایت‌های فروش محصولات و خدمات در پایتخت شکل بگیرند.

اما بعد از شروع موج کارآفرینی آنلاین در کشور و موفقیت‌هایی که در این حوزه در شهر تهران رقم خورد، جریان راه‌اندازی کسب‌وکار به شهرستان‌های مختلف کشور رسید. در ابتدا تقلید موبه‌مو از روی دست استارتاپ‌ها و سایت‌های تهرانی باعث راه افتادن تعداد بی‌شماری از سایت‌هایی شد که بسیاری از آن‌ها حتی قالب و طراحی گرافیکی نمونه‌های موفق تهرانی را نیز کپی کرده بودند.

اما تسلط استارتاپ‌ها تهرانی در برخی حوزه‌ها باعث شد تا بسیاری از نمونه‌های کپی‌شده شهرستانی طی یکی دو سال به شکست بیانجامند و صاحبان آن‌ها و نسل بعدی کسب‌وکارهای آی‌تی محور شهرستان‌ها به فکر راه‌های جدید و خلاقانه‌تری بیفتند.

خلاقیت‌هایی که بیشترین نمود آن در حوزه‌های تخصصی و مزیت‌های رقابتی شهرهای مختلف خود را نشان داد و منجر به تولد تعداد قابل‌ملاحظه‌ای کسب وکار موفق آنلاین در برخی شهرستان‌های کشور شد. کسب‌وکارهایی که برخلاف انتظار توانسته‌اند از استارتاپ‌های بزرگی چون دیجی‌کالا و تخفیفان و… سهم بازار بگیرند.

*** زاگرس، کسب‌وکاری آنلاین از جلفا
یکی از سایت‌هایی که پیش از آمدن کرونا هم در بین بسیاری از کاربران تهرانی شناخته‌شده بود یک سایت تخصصی فروش محصولات بهداشتی به نام زاگرس است. زاگرس در جلفا در آذربایجان شرقی متولد شده و از پودر ماشین لباسشویی تا محصولات مختلف آرایشی را در سبد کالاهای خود دارد.
قیمت‌های ارزان‌تر و سبد متنوع کالاهای زاگرس برگ برنده این سایت برای رقابت با رقبای قدرتمندی چون دیجی‌کالا و خانومی در تهران بوده است.

شاید کسی فکرش را هم نمی‌کرد که با وجود سرمایه‌گذاری‌های هنگفت تبلیغاتی سایت‌های شناخته‌شده‌ای چون دیجی‌کالا یک سایت در شهرستانی مرزی بتواند اینچنین سهم بازار بگیرد. اما رشد کم‌سابقه زاگرس نشان می‌دهد که ورود به بازارهای تخصصی و قیمت‌های رقابتی هنوز می‌تواند منجر به شکل‌گیری کسب‌وکارهای موفق آنلاین شود.

*** بانه و رقابت آنلاین در بازار کالاهای الکترونیک
بانه شهری در استان کردستان است که از دیرباز بازارهای سنتی‌اش برای فروش محصولات و لوازم خانگی و الکترونیک شناخته‌شده بوده‌اند. با راه افتادن موج کسب‌وکارهای آنلاین یکی از سایت‌هایی که در زمینه فروش محصولات برقی به یکباره گل کرد سایت «بانه کالا» بود. سایتی که با کپی‌برداری جز به جز از دیجی‌کالا کار خودش را شروع کرد اما با رونق و اقبالی که پیدا کرد در ادامه هویتی مستقل برای خودش دست و پا کرد.

بانه کالا که می‌توان آن را یک دیجی کالای شهرستانی نامید به شدت در بین کاربران سراسر کشور شناخته‌شده است و تقریبا هر آنچه را از کالای دیجیتال و برقی نیاز داشته باشید می‌توانید به آن سفارش بدهید و تقریبا با یک بازه زمانی دو هفته‌ای آن را تحویل بگیرید.درست مانند زاگرس، بانه‌کالا هم روی تخفیف‌ها و قیمت‌های رقابتی‌اش و دسترسی به بازار سنتی شهر بانه مانور می‌دهد.

بازاری که چالشی به نام «موجود بودن کالا» را برای این سایت بانه‌ای برطرف کرده است.البته بانه‌کالا در این شهر بی‌رقیب نیست و چند سایت دیگر فروش آنلاین محصولات خانگی هم در این شهر فعالیت می‌کنند اما هنوز نتوانسته‌اند محبوبیت و معروفیت بانه‌کالا را به دست بیاورند.

*** سهم گرفتن یک بندری از اسنپ‌مارکت و دیجی‌کالا
ماهی دریا یکی از استارتاپ‌های موفق جنوبی است که در حوزه فروش آنلاین ماهی و میگو فعالیت می‌کند. اگرچه موفقیت یک کسب‌وکار بندرعباسی در حوزه فروش ماهی و میگو نباید تعجب‌برانگیز باشد اما وقتی بدانیم این وب‌سایت با رقبایی چون دیجی‌کالا و اسنپ‌مارکت و حتی پینکت که بخش فروش محصولات پروتئینی خود را با قدرت زیادی راه‌اندازی کرده‌اند رقابت می‌کند دیگر جای تعجبی باقی نمی‌ماند. نکته اصلی وجه تمایز و برتری ماهی دریا هم در جایی نهفته شده که عملا امکان رقابت غول‌های بزرگ اینترنتی را گرفته.

یعنی ارسال ماهی و میگوی تازه به همه‌جای ایران با یک فاصله زمانی بسیار کوتاه دو تا سه روزه! شاید بتوان گفت بندرعباس در حال تبدیل شدن به قطب کسب‌وکارهای آنلاین فروش ماهی و میگوست. شهری که سه-چهار سایت شناخته‌شده دیگر هم در این زمینه دارد و توانسته بخش قابل‌توجهی از فروش این محصولات دریایی را آنلاین کند. کسب‌وکارهایی که ماهی تازه را بدون دردسر پاک کردن و … و در بسته‌بندی‌های مناسب و با کمک حمل‌و‌نقل هوایی به دست مصرف‌کنندگان شهرهای مختلف می‌رسانند.

*** باسلام، استارتاپی از قم
باسلام یک فروشگاه اینترنتی بزرگ برای فروش محصولات خانگی و محلی در حوزه‌های مختلف است. از لباس گرفته تا خوراکی‌های ارگانیک را می‌توانید در این کسب‌وکار آنلاین پیدا کنید. کسب وکاری که نمونه‌های مشابه زیادی داشته و دارد اما توانست به عنوان یک کسب‌وکار شهرستانی خیلی زود به بازیگر اصلی این بازار بدل شود.

باسلام در پارک علم و فناوری قم متولد شد و با برندی خوبی که در اکوسیستم استارتاپی برای خودش ساخت خیلی زود توجه سرمایه‌گذاران خطرپذیر این فضا را به خود جلب کرد. این استارتاپ قمی که حالا با جذب سرمایه از شرکت برکت توسعه و رشد بیشتری را هم تجربه کرده در بازار محصولات ارگانیک و روستایی و کسب‌وکارهای موسوم به اجتماعی با فاصله زیادی از رقبایش در حال پیش‌تازی است.

*** پول‌تیکت استارتاپی از مشهد
پول تیکت یکی از استارتاپ‌های روبه‌رشد و تخصصی اکوسیستم استارتاپی است که با وجود استارتاپ‌هایی چون تخفیفان و نت برگ و بسیاری دیگر از وب‌سایت‌های تخفیف گروهی پا در یکی از بازارهای پررقیب گذاشت. بازار فروش بلیت استخر و پارک‌های آبی. پول‌ تیکت از جمله استارتاپ‌های شهرستانی است که توانست سهم بازار قابل توجهی از آن خود کند و حالا خود را مدعی اول بازار ورزش‌های آبی کشور می‌داند.

استارتاپی که تا اینجای کار بوت استرپ (متکی به سرمایه‌های بنیان‌گذاران و درآمدزایی خود کسب و کار) رشد کرده است. بازار استخرها و پارک‌های آبی در کشور حدود ۲ هزار بازیگر مختلف دارد و اگر از این روزهای کرونایی صرف‌نظر کنیم در شرایط عادی یک بازار چندهزار میلیاردتومانی در سال را شکل می‌دهد.

کدخبر: ۳۴۷۹۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر