کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۸۷۸۲
تاریخ خبر:

شمایل تیم ملی با ژنرال چگونه خواهد بود؟

روزنامه هفت صبح| بعد از یک جام‌جهانی غم‌انگیز و جنجالی با برانکو در سال 2006، تیم ملی جام ملت‌های آسیای 2007 را در پیش داشت و بهترین گزینه از نظر کمیته انتقالی امیر قلعه‌نویی بود. تاریخ حدود 15 سال بعد دوباره تکرار شد و پس از یک جام‌جهانی توام با ناکامی، حالا ایران باید در جام ملت‌های آسیای 2023 شرکت کند و باز هم قرعه به نام امیر قلعه‌نویی افتاده است. با به یادآوردن آنچه ‌ او 15 سال پیش در تیم ملی انجام داد، می‌شود پیش‌بینی کرد که چه تغییراتی برای تیم ملی فعلی در راه است.

آن تغییرات عجیب و غریب
قلعه‌نویی از تیمی که برانکو به جام‌جهانی برد، نفرات زیادی را خط زد و بازیکنان مورد علاقه خودش را به تیم ملی دعوت کرد. ابراهیم میرزاپور، یحیی گل‌محمدی، سهراب بختیاری‌زاده، محرم نویدکیا و علی دایی کنار گذاشته شدند و نفراتی مثل سیدمهدی رحمتی، سیدجلال حسینی، هادی عقیلی، ایمان مبعلی، مهدی رجب‌زاده و ابراهیم صادقی جایگزین آنها شدند.

ترکیب اصلی تیم ملی اما به شدت عجیب و غریب بود. در همان بازی اول مقابل ازبکستان، مهدوی‌کیا و زندی مدافعان چپ و راست تیم ملی بودند، وحید هاشمیان مهاجم نوک بود و رضا عنایتی و رسول خطیبی هم دو گوش چپ و راست تیم ملی بودند! در ادامه بازی‌ها، حسین کعبی و محمد نصرتی هم در پست مدافعان کناری بازی کردند و از همه عجیب‌تر اینکه دروازه‌بان اصلی تیم ملی در این تورنمنت حسن رودباریان بود، آن هم در شرایطی که رحمتی و طالب‌لو هم در تیم حضور داشتند.

و حذف زودهنگام
از نتایج و البته کیفیت نازل بازی‌های آن تیم باخبر هستید. در آن تورنمنت ایران به سختی ازبکستان را 2 بر یک شکست داد، با زدن دو گل از شکست 2 بر صفر مقابل چین گریخت و با پیروزی 2 بر صفر بر مالزی به عنوان صدرنشین گروهی که قلعه‌نویی آن را گروه مرگ می‌دانست! راهی مرحله بعد شد و پس از تساوی در 120 دقیقه، مقابل کره‌جنوبی در ضربات پنالتی مغلوب شد و از جام ملت‌ها کنار رفت و کار قلعه‌نویی هم با تیم ملی تمام شد.

حالا بعد از نزدیک به 15 سال، دوباره باید منتظر تغییراتی در شاکله و ترکیب اصلی تیم ملی باشیم. تعدادی از بازیکنان به دلیل شرایط سنی شانس کمی برای حضور در جام ملت‌ها دارند و تعدادی هم احتمالا قربانی سلیقه خاص قلعه‌نویی خواهند شد و این فرصت خوبی برای بازیکنان مورد علاقه اوست.

همان همیشگی‌ها در دروازه
در دروازه، بعید است تغییر چندانی داشته باشیم. بیرانوند، عابدزاده و پیام نیازمند دروازه‌بان‌های آماده این روزهای فوتبال ایران هستند. سیدحسین حسینی فراز و نشیب‌های زیادی دارد و محسن فروزان هم در این فصل چند بار با قلعه‌نویی به مشکل خورد و بعید است شاگردی او در گل‌گهر باعث شود تا به تیم ملی راه پیدا کند. ممکن است محمدرضا اخباری و علیرضا حقیقی و حتی حسین پورحمیدی سورپرایزهای ژنرال در دروازه تیم ملی باشند.

کمی تغییر در دفاع
در خط دفاع تیم ملی مهره‌های زیادی در اختیار دارد. هم مدافعان مورد علاقه کی‌روش و هم مدافعان محبوب اسکوچیچ به قلعه‌نویی این فرصت را می‌دهند که با دست باز از میان آنها بهترین‌ها را در ترکیب اصلی قرار بدهد، به خصوص در پست مدافعان میانی. اما با توجه به بالا رفتن سن بازیکنی مثل احسان حاج‌صفی و ناآمادگی میلاد محمدی، احتمالا باید منتظر حضور بازیکنان محبوب قلعه‌نویی مثل امید نورافکن و آرمین سهرابیان در دفاع چپ باشیم. بعید است قلعه‌نویی برای دفاع راست به دنبال بازیکنی جز رامین رضائیان باشد.

پوست‌اندازی در خط هافبک
در خط هافبک اما باید منتظر بازیکنان جدید بیشتری باشیم. جای سعید عزت‌الهی در تیم فیکس است اما بازیکنانی مثل سامان قدوس، وحید امیری، علی قلی‌زاده و علی کریمی این روزها یا ناآماده هستند یا در سن و سالی هستند که قلعه‌نویی می‌تواند بدون فشار افکار عمومی آنها را کنار بگذارد. در چنین شرایطی احمد نورالهی، علیرضا جهانبخش، مهدی ترابی و روزبه چشمی همچنان شانس بالایی برای حضور در تیم ملی دارند و احتمالا باید منتظر نفراتی مثل محمد محبی، رضا اسدی، امیرحسین حسین‌زاده و البته رضا شکاری که این روزها در گل‌گهر حسابی می‌درخشد، باشیم.

خوش‌شانس مثل مغانلو
در خط حمله جای مهدی طارمی و سردار آزمون همچنان ثابت است اما نفرات ذخیره آنها ممکن است عوض شوند. بعید است کریم انصاری‌فرد دیگر شانسی برای بازی در تیم ملی داشته باشد اما احتمال دعوت از مهاجم بلندقامتی مثل شهریار مغانلو خیلی زیاد است. نکته مهم این است که قرارداد قلعه‌نویی فعلا تا پایان جام ملت‌هاست

و مشخص است که اولویت فدراسیون و شخص او در چنین شرایطی گرفتن نتیجه است و به همین دلیل بعید است قلعه‌نویی ریسک کند و دست به جوانگرایی در تیم ملی بزند. به همین دلیل شانس پدیده‌هایی مثل محمد عمری، عارف رستمی، سجاد بازگیر و … برای حضور در جام ملت‌ها زیاد نیست. حتی سبک بازی یکی مثل مهدی قایدی هم خیلی با سیستم و تاکتیک خاص قلعه‌نویی همخوانی ندارد و بعید است او نقش مهمی در تیم ملی قلعه‌نویی داشته باشد.

منتظر استنلی و رمضانی باشیم؟
در همین یکی دو روز که امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی معرفی شده، شوخی‌های جالبی درباره تیم ملی تحت هدایت او در فضای مجازی دیده شده است. گرفتن تابعیت ایرانی برای کی‌روش استنلی و اریک بایناما و دعوت از آرمان رمضانی جالب‌ترین شوخی‌هایی هستند که در این مدت کوتاه با قلعه‌نویی انجام شده است.

کدخبر: ۵۰۸۷۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر