کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۹۴۷۳
تاریخ خبر:

شمارش معکوس برای تغییر مناسبات در بازارهای ایران

جان بولتون؛ مردی که عصبانیتش از برجام را پنهان نمی‌کرد و بسیاری از ناظران وی را یکی از سرسخت ترین حامیان جنگ می دانستند، برکنار شده است. بسیاری برکناری بولتون را شکست آشکار سیاست فشار حداکثری علیه ایران ارزیابی می کنند و بررسی‌ها نشان می دهد روند نزولی حاکم بر بازار نفت نیز تحت تاثیر اتفاق رخ داده است، به نظر می‌رسد فاصله ایجاد شده میان جنگ و جهان، بازار نفت را به سمت نزولی تر شدن هدایت کرده است، اتفاقی که می تواند سایر بازارها را نیز تحت تاثیر قرار دهد .

دیگر عضو گروه B نیز بر مبنای تحلیل برخی ناظران با ایران در حال ترمیم است؛ روابط بن زاید ولیعهد امارات . امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا رد این خصوص گفته است حالا تنها بن‌سلمان مانده است و بنیامین نتانیاهو که سرنوشت وی نیز به انتخابات پیش روی اسراییل گره خورده است.

این تمام داستان اما نیست؛ریزش قیمت نفت دیگر عضو تیم B یعنی بن سلمان را با فشاری مضاعف روبرو خواهد کرد، او که کشورش به تازگی از کودتای نفتی بیرون خزیده و به بهتر شدن شرایط تحت تاثیر رشد درآمدهای نفتی امیدوار بود حالا باید خود را آماده مواجهه با نفت ارزان تر در بازاری که با خلاء حضور حداکثری ایران روبروست، آماده کند . فشار حداکثری علیه ایران با ابزار نفت نه عربستان را به توفیقی برای سهم گیری بالاتر از بازارهای جهانی نفت رساند و نه پول بیشتری را سرازیر خزانه این کشور کرد. حالا نفت آماده ورود به کف کانال شصت دلار می شود چرا که بلومبرگ از عقب نشینی قیمت‌ها تا محدوده ۶۱ دلار خبر می دهند.

حالا تنها خاورمیانه تغییر مناسبات را به انتظار ننشسته است، راند پال،سناتور جمهوریخواه آمریکا عنوان کرده است: من فکر می‌کنم تهدید جنگ در سراسر جهان با رفتن جان بولتون از کاخ سفید به طور مشهودی کاهش یابد.

هر چند استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا دیروز در کنفرانس خبری مشترکی با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به خبرنگاری که درباره تأثیر برکناری جان بولتون از مقام مشاور امنیت ملی آمریکا بر روی سیاست‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی گفت: من، وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهور به اعمال کمپین فشار حداکثری علیه ایران پایبندیم اما واقعیت نقش ایران در بازار نفت و تداوم صادرات نفت ایران به رغم فشار حداکثری نشان از آن دارد که سیاست های آمریکا رد عمل می تواند دستخوش تغییراتی جدی شود .

فایننشیال پست نیز در گزارشی تاکید کرد ناوگان نفتکش‌های ایران علی‌رغم تحریم‌های آمریکا همچنان در حال فروش نفت در اقصی نقاط جهان هستند و آنها با خاموش کردن سیگنال‌های مکان‌یابی عملا به معمای جدید در بازار جهانی بدل شده‌اند.

به این ترتیب به نظر می رسد با توجه به وضعیت ایران از یک سو و تغییرات رخ داده در آمریکا از سوی دیگر و تحت تاثیر کاهش احتمال بروز جنگ تازه در منطقه ، بازارهای جهانی طلا و سهام نیز آماده تطبیق خود با شرایط تازه شوند .

قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز امروز برای چهارمین روز متوالی کاهش یافت و بسیاری پیش بینی می کنند این روند با تحولات رخ داده تسریع شود . برخی فعالان بازار در ایران بر این اعتقادند که تطبیق پذیری بازار ایران با تحولات رخ داده از روز شنبه اغاز خواهد شد چرا که تعزیلات عاشورا و تاسوعا و تعیلی بازار طلا به منظور عزاداری سید الشهدا نمی تواند تاثیرگذاری بازار را امروز تام و تمام نماید.

قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز امروز برای چهارمین روز متوالی کاهش یافت و بسیاری پیش بینی می کنند این روند با تحولات رخ داده تسریع شود . برخی فعالان بازار در ایران بر این اعتقادند که تطبیق پذیری بازار ایران با تحولات رخ داده از روز شنبه اغاز خواهد شد چرا که تعزیلات عاشورا و تاسوعا و تعطیلی بازار طلا به منظور عزاداری سید الشهدا نمی تواند تاثیرگذاری بازار را نمایان کند.

در ایران اما بازار ارز به واسطه اعمال سیاست های تدوین شده از سوی بانک رمکزی در ثباتی نسبی به سر می برد .و قیمت ها در استانه ورود به کانال ۱۵ هزار تومان رد اولین ماه سال تا کانال ۱۱ هزار تومان عقب نشینی کرده اند . انچه از لابلای سخنان رییس کل بانک مرکزی دریافت می شود ، تداوم سیاست مهار بازار ارز و تلاش برای ممانعت از افزایش قیمت ها ، با وجود تلاش حداکثری دلالان و البته تحریم کنندگانی است که آشفتگی بازار را هدف قرار داده اند.

پیش بینی بسیاری از فعالان بازار ارز و طلا در ایران نیز حکایت زا آن دارد که تخلیه روانی بازار ارز از پس اتفاقات رخ داده سرعت خواهد گرفت و سیاست های بانک مرکزی در این راستا با تاثیرگذاری بالاتری روبرو خواهد شد.

کدخبر: ۲۷۹۴۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر