کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۵۰۳۸
تاریخ خبر:

شلیک نیم‌بند به خدمات ارزش افزوده

روزنامه هفت صبح |‌ وزیر ارتباطات اپراتورهای موبایل را ملزم کرد که آمار هزینه پرداختی هر مشترک بابت خدمات ارزش افزوده را اعلام کنند. محمدجواد آذری جهرمی روز چهارشنبه در توئیتر نوشت: «خیلی ممنون از همه مردم عزیز و به‌ویژه نمایندگان محترمی از مجلس که از پایان‌ «وس» حمایت کردند. در گام اول شفاف سازی، اپراتورها را ملزم کردیم طی یک هفته به هر مشترک اعلام کنند در سه سال گذشته چه مبلغی از جیبشان برای خدمات «وس» و به حساب چه شرکت‌هایی رفته است، آمار بسیار جالبی خواهد شد.»

سه‌شنبه شب نیز نامه‌ای در برخی شبکه‌های اجتماعی درباره مصوبه جدید رگولاتوری به اپراتورها در زمینه خدمات ارزش افزوده به تاریخ دهم مهر امسال منتشر شد. در این نامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات، شروط جدیدی برای اپراتورهای موبایل در ارائه سرویس‌های ارزش افزوده در نظر گرفته است.

بنابر این نامه بر خلاف گفته‌های پیشین وزیر ارتباطات، خبری از پایان خدمات ارزش افزوده نیست و فقط اندکی از هزینه‌های که پیش از این روی دست مردم گذاشته، مشخص می‌شود. آیا آمار جمعی هزینه وس روزی اعلام می‌شود؟ فعلا بعید است اما جریان نامه سه شنبه شب رگولاتوری چه بود؟حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات درباره نامه تعیین تکلیف خدمات ارزش افزوده که به اپراتورها ابلاغ شده روز گذشته به خبرگزاری مهر توضیحاتی داد که برش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید:

* از این پس، ارائه این خدمات باید با تایید چندمرحله‌ای مشترک انجام شود.

* مطابق با آخرین تصمیمی که اتخاذ شده است، اپراتورها باید به مردم اطلاع دهند که تاکنون چه سرویس‌هایی دریافت کرده و چه مبالغی از سوی مشترکان این خدمات پرداخت شده است.

* در این نامه از اپراتورها خواسته‌ایم از این پس، ارائه خدمات ارزش افزوده به مشترکان، با تایید چند مرحله‌ای از سوی مشترک همراه باشد. ارائه سرویس ارزش افزوده باید با رضایت مشترک همراه باشد و به همین دلیل از اپراتورها خواسته‌ایم مرحله تایید دریافت خدمات پیامکی را در چند مرحله برای مشترکان فراهم کنند.

* این نامه در جهت عملیاتی شدن مصوبه ۲۷۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است و به منزله پایان دادن به خدمات «وس» نیست چراکه ما معتقدیم تمامی سرویس‌های ارزش افزوده کلاهبرداری نیستند اما بخش عمده‌ای از آنها در این حوزه عملکرد مناسبی نداشته‌اند.

* این موضوع را طی چند سال گذشته پیگیری کرده‌ایم و در برخی موارد با خاطیان برخورد هم داشته‌ایم اما تاکنون این برخوردها تاثیر لازم را نداشته است. البته سامانه «ستاره ۸۰۰ مربع» کمک بسیاری به حل مشکلات این بخش کرده اما باید به طور کلی سوءاستفاده از بین برود.
* در این نامه از اپراتورها نخواسته‌ایم که سرویس خود را قطع کنند بلکه با توجه به اینکه برخی سرویس‌های «وس» مورد نیاز مردم است، ما خواسته‌ایم که این سرویس‌ها با رضایت مردم و شفافیت ارائه شود و روش‌های کلاهبرداری در آن از بین برود.

* هم اکنون شاهد گسترش بدافزارهای ارزش افزوده هستیم. به نحوی که برای مثال درج لینک سایت در کانال‌های اجتماعی و ترغیب مردم به بازکردن لینک موردنظر، هزینه سرویس ارزش افزوده برای کاربران را به همراه دارد.

* پیامک‌هایی که با لینک تبلیغاتی برای مشترکان ارسال می‌شود و کاربران به صورت ناآگاه اقدام به بازکردن لینک موردنظر می‌کنند از دیگر موارد بارز کلاهبرداری ارزش افزوده است چراکه در بسیاری از این موارد، خدمات ارزش‌افزوده برای کاربر فعال شده و از حساب وی شارژ می‌شود. در همین حال موضوع ادعا برای ارائه اینترنت رایگان که به صورت بدافزار و اسپم در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود نیز نمونه بارزی از کلاهبرداری در خدمات ارزش‌افزوده است که به ضرر کاربران بوده و باید جلوی آن گرفته شود.ریشه این موضوع و نفوذ سرویس در اپراتورهاست و باید یک روش نظارتی برای آن درنظر گرفت.

کدخبر: ۲۸۵۰۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر