کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۲۱۲۷
تاریخ خبر:

شش نگرانی بزرگ پیش روی اجاره‌نشین‌ها

روزنامه هفت صبح | پس از شروع فرایند ثبت‌نام پیامکی تسهیلات ودیعه مسکن از روز شنبه همین هفته، مشخص شد شرایط لازم برای دریافت وام ودیعه مسکن، ابهاماتی را به‌وجود می‌آورد.

* یک: تداخل با تسهیلات مسکن ملی و مسئله فرم «ج»
سبز بودن فرم «ج» یکی از شرایط لازم برای مستاجران به‌منظور استفاده از تسهیلات ودیعه مسکن به‌حساب می‌آید. این یعنی متقاضی حداقل باید از سال ۱۳۸۴ به این طرف امکانات و تسهیلات دولتی برای خرید خانه و صاحبخانه‌شدن نگرفته باشند. با توجه به ‌اینکه وضعیت تسهیلات مسکن ملی هنوز تعیین تکلیف نشده است، کاملا طبیعی به‌نظر می‌رسد اگر در میان متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن، افرادی پیش از این در طرح مسکن ملی ثبت‌نام کرده باشند و حالا سردرگم باشند.

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی خیلی زود دست‌ به‌کار شد و در گفت‌وگو با رسانه‌ها این ابهام را رفع کرد. محمود محمودزاده با تکذیب خبر قرمز شدن فرم «ج» استفاده‌کنندگان از وام ودیعه مسکن گفته، این موضوع درست نیست و فرم «ج» کسانی که از این تسهیلات استفاده می‌کنند، قرمز نخواهد شد. پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد و مسکن وزارتخانه هم بر این موضوع تاکید کرده تا خیال متقاضیان راحت شود. به‌گفته او پس از دریافت این تسهیلات به هیچ عنوان وضعیت فرم افراد تغییر نمی‌کند.

* دو: مسئله شرط سکونت پنج‌ساله در شهر مورد تقاضا
شرط دیگر برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن، داشتن سابقه پنج‌سال سکونت در شهر مورد تقاضا است. به‌ این ترتیب افرادی که در پنج‌سال گذشته از تهران به سایر شهرها مهاجرت کرده‌اند، از دریافت وام ودیعه مسکن محروم می‌شوند. به‌نظر می‌رسد وزارت راه ‌و ‌شهرسازی به‌منظور جلوگیری از مهاجرت خانوارها از سایر شهرهای کشور به تهران و همچنین از سایر شهرها به کلانشهرها چنین محدودیتی را اجرا کرده تا آنها به طمع دریافت رقم بیشتر جابه‌جا نشوند اما درحقیقت با این کار افرادی که مهاجرت معکوس را تجربه کرده‌اند، با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

حتما می‌دانید که در چندسال گذشته بخشی از مستاجران به‌خاطر بار سنگین و طاقت‌فرسای اجاره‌بها نتوانسته‌اند زندگی در تهران را تاب بیاورند و به‌ناچار زندگی در ‌شهرهای کوچک اطراف را انتخاب کرده‌اند. متاسفانه بخشی از این اتفاق در همین پنج‌سال اخیر رخ داده است. اگر قرار است با پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به بخشی از جامعه کمک کنیم تا از عهده مخارج مسکن بربیایند، قطعا این دسته افراد جزو گروه نیازمند قرار می‌گیرند.

* سه: پیچیده شدن وضعیت امضای قراردادها
وزارت مسکن اصرار دارد که تسهیلات ودیعه مسکن به مالک و مستاجری پرداخت می‌شود که قرارداد امضا کرده‌اند. با توجه به اینکه اعلام شده مدت قرارداد تسهیلات یک‌ساله خواهد بود، مشخص نیست تکلیف اجاره‌نامه‌هایی که مدتی از زمان اجرای آنها گذشته چه می‌شود. آیا باید آنها را فسخ کرد و دوباره امضا کرد؟ وضعیت قراردادی که سه‌ماه از مدت آن گذشته و مالک و مستاجر هنوز نمی‌دانند آن را یک‌سال دیگر تمدید خواهند کرد یا نه چه می‌شود؟ اگر قرارداد اجاره‌ای پیش از رسیدن به یک‌سال فسخ شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مستاجر باید خانه را تخلیه کند ولی همچنان تا آخر سال نسبت به پراخت اقساط پولی که دست صاحبخانه‌ مانده ادامه دهد؟

* چهار: نحوه تخصیص وام چگونه است؟
فرض کنیم صاحبخانه‌ای در تهران سال گذشته خانه خود را با ۵۰میلیون تومان رهن و ماهی ۲٫۵میلیون تومان اجاره داده است. این قرارداد بعد از چهارم مرداد امسال تمام می‌شود و صاحبخانه اطمینان دارد که قادر است طبق قانون مستاجرش را نگه دارد و با کمک او وام بگیرد. سقف وام در تهران چقدر است؟ ۵۰میلیون تومان. قرار است چه‌ کسی روی میزان افزایش اجاره‌ها نظارت داشته باشد و اجازه ندهد قرارداد این صاحبخانه منصفانه افزایش پیدا کند؟

* پنج: تکلیف اصل وام بعد از پایان مدت اجاره
وام به اسم مستاجر پرداخت می‌شود. او به بانک وثیقه پرداخت می‌کند و تعهد می‌دهد هر ماه اقساط را بپردازد. وقتی قرارداد اجاره یک‌ماهه تمام شد تکلیف چیست؟ مستاجر باید با دوندگی دنبال صاحبخانه باشد و از او بخواهد پول را پس بدهد تا وثیقه‌اش را آزاد کند؟

* شش: شرط و شروط زمان امضای قرارداد : دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه گفته، تسهیلات ودیعه مسکن به قراردادهایی تعلق می‌گیرد که بعد از چهارم مردادماه امضا می‌شوند. با این‌حال زمان پرداخت تسهیلات هنوز مشخص نیست و نزدیک‌ترین زمان پایان مردادماه اعلام شده است. فرض کنیم مالک و مستاجری موفق شوند در این وضعیت بلاتکلیفی به توافق برسند. در شرایطی که معلوم نیست بانک شرایط هر دونفرشان را برای دریافت وام تایید کند، تکلیف قراردادهایی که بعد از امضا مشخص شده مشمول تسهیلات نمی‌شوند چه خواهد شد؟

کدخبر: ۳۴۲۱۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر