کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۶۸۱۵
تاریخ خبر:

شش نقطه خطرناک تهران در زلزله را بشناسید

‌علی اعطا، عضو هیات رئیسه و کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در دویست و دوازدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران (روز یکشنبه) نطق پیش از دستوری داشت با موضوع زلزله و در آن به ۶ منطقه خطرناک تهران در زلزله اشاره کرده است.

* یک: شمال تهران: در محدوده شهر تهران و ارتفاعات بالادست آن حدود ۱۰ هزار و ۹۱۴ هکتار زمین لغزش شناسایی شده که تاسیسات و ساختمان‌های زیادی را در معرض تهدید قرار داده است. بخش مهمی از زلزله‌های تاریخی تهران را، به گسل شمال تهران نسبت می‌دهند.

* دو: منطقه ۱۶: در منطقه ۱۶ نیروگاه برق حرارتی بعثت در محاصره ساختمان‌های مسکونی قرار دارد. از این نیروگاه، تعداد قابل توجهی خط هوایی و کابل زیرزمینی خارج می‌شود. سوخت اصلی نیروگاه بعثت، گاز طبیعی است. زلزله با شدت بالا، می‌تواند خطراتی را در پیرامون آن رقم بزند.

* سه: بازار تهران: روزانه بیش از دو میلیون نفر به بازار تهران مراجعه می‌کنند. بازار ۱۱۰ هکتار مساحت دارد؛ بدون راه‌های دسترسی مناسب. در صورت وقوع زلزله، امدادرسانی به بازار ساده نیست. در صورت وقوع زلزله، کالبد تاریخی و البته فرسوده بازار آوار بر سر مردم خواهد شد. برای امدادرسانی به مردم، با هجوم جمعیت چه خواهیم کرد؟

* چهار: انبار نفت شهران: در منطقه ۵. انبار نفت شهران با مخازن فرآورده‌های بنزین، نفت و گاز، و نفت سفید قرار دارد که در صورت بروز حادثه، محدوده مسکونی پایین دست را با چه مشکلاتی مواجه خواهد کرد؟

* پنج: دریاچه شهدای خلیج فارس: در غرب تهران و منطقه‌ ۲۲ که قرار بود منطقه نمونه توسعه پایدار با غلبه فعالیت‌های گردشگری باشد، اما چیز دیگری شد. دریاچه‌ مصنوعی خلیج فارس با ۱۳۰ هکتار مساحت آبی و ۱۲۰ هکتار مجموعه تفریحی، در بالادست بزرگراه شهید همدانی جایی که وقوع زلزله شدید و تأثیر آن روی دریچه آن، می‌تواند بخش‌های پایین‌دست را با مشکل آبگرفتگی و سیلاب مواجه کند.

* شش: بافت فرسوده: از عرصه ۳۲۶۸ هکتاری بافت فرسوده شهر تهران سخن نمی‌گویم که در بحران‌های مختلفی نظیر زلزله و طوفان و فرونشست، در معرض بیشترین آسیب است. به‌رغم اینکه تنها ۵ درصد از سطح شهر تهران را اشغال می‌کند، اما ۱۵درصد از جمعیت شهر در آن سکنی گزیده‌اند.

کدخبر: ۳۲۶۸۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر