کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۵۷۲
تاریخ خبر:

شش راه ‌برای ساختن موبایل مخصوص دانش‌آموزی

روزنامه هفت صبح | از فردا سال تحصیلی شروع می‌شود و کلاس‌های درس احتمالا در بیشتر نقاط ایران به شکل مجازی تشکیل خواهند شد. این موضوع نگرانی‌هایی را برای خانواده‌ها به وجود آورده است که یکی از آنها تنها گذاشتن بچه‌های کم سن و سال با موبایل برای ساعت‌های زیاد است. ممکن است بگویید که تقریبا سه ماه از سال تحصیلی گذشته هم به همین شکل طی شده و این نگرانی تازه‌ای نیست.

اما این بار اوضاع یک تفاوت اساسی با ماه‌های آخر سال تحصیلی گذشته دارد و آن اینکه آن روزها اغلب والدین شاغل هم دورکاری می‌کردند یا اساسا کسب و کارشان تعطیل و نیمه تعطیل بود، اگر هم اینطور نبود بالاخره در اطرافیان عده زیادی بودند که این وضعیت را داشتند و می‌شد نظارت بر بچه‌ها را به آنها سپرد اما حالا با بازگشایی کسب و کارها و تمام شدن دورکاری معضل تنها ماندن بچه‌ها آن هم با گوشی موبایل برای ساعت‌های طولانی نگرانی‌هایی به وجود آورده.

این نگرانی به مسئولان هم رسیده، مثلا چهارشنبه رهبری هشدار داد که اگرچه راه‌اندازی شبکه شاد اقدام بسیار خوبی است اما آموزش مجازی نباید موجب شود که دانش‌آموز در معرض آسیب‌های فضای مجازی و خطرات اخلاقی و اعتقادی قرار بگیرد. آموزش و پرورش هم اعلام کرده که می‌خواهد سیمکارت‌های مخصوصی صرفا برای استفاده از سامانه شاد تهیه کرده و بین خانواده دانش آموزان توزیع کند اما زمان خاصی را برای این کار اعلام نکرده است.

به همین دلیل هم خیلی از کسانی که دانش آموز کم سن و سال دارند با هشتگ‌های مختلف در شبکه‌های مجازی مشغول ارائه راه‌حل‌های مختلف به همدیگر هستند که چطور فعالیت بچه‌ها را در فضای مجازی کنترل کنند. بخشی از این راه‌حل‌ها را که دائما تکمیل می‌شوند، مرور کنیم:

* یک: راحت‌ترین کار قفل کردن برنامه‌های مختلف است. بعضی از گوشی‌ها خودشان امکان قفل کردن با مرز برای برنامه‌ها را دارند اما اگر گوشی‌تان این امکان را ندارد می‌توانید برنامه‌های زیادی برای این کار دانلود کنید. یکی از این اپلیکیشن‌ها App Lock Android نام دارد که با کمک آن می‌توانید دسترسی کودکان به برخی از برنامه‌ها و همچنین قابلیت‌های گوشی یا تبلت خود را محدود کنید.

* دو: گویا نسخه‌های جدید اندروید این امکان را به کاربران می‌دهند یک یوزر جدید با سطح دسترسی مشخص در گوشی‌های این سیستم عامل تعریف کنند. شما برای این کار می‌توانید از قابلیت Multiple User، در گوشی‌های اندروید نسخه Lollipop (نسخه ۵ به بالا) و همچنین در تبلت‌ها با اندروید نسخه KitKat (نسخه ۴٫۴) استفاده کنید.

موقع فعال کردن این امکان، سیستم عامل از شما می‌پرسد که می‌خواهید یوزر جدیدی که می‌سازید محدود شده باشد؟ اگر جواب مثبت بدهید می‌توانید سطح دسترسی کاربر جدید را تعریف کنید.البته متاسفانه بعضی از برندها مثل سامسونگ این قابلیت را از روی گوشی‌هایشان برداشته‌اند اما برندی مثل شیائومی اتفاقا روی این قابلیت مانور زیادی داده است.

* سه: این احتمال وجود دارد که کودکان در حین کار با گوشی یا تبلت وارد فروشگاه اپلیکیشن گوگل شده و به طور اتفاقی پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای را برای برخی اپلیکیشن‌ها انجام دهند. بنابراین بهتر است این قابلیت را در دستگاه خود غیرفعال کنید. برای این کار باید بعد از وارد شدن به پلی استور به بخش Setting یا تنظیمات رفته و گزینه User Control را انتخاب کنید. در این قسمت می‌توانید این ویژگی را بلاک کنید.

* چهار: نصب نرم افزار یکی از راحت‌ترین کارها برای بچه‌هاست، پس بهتر است قبل از اینکه گوشی را به آنها بدهید امکان نصب نرم‌افزار از منابع ناشناس را غیرفعال کنید. این قابلیت را می‌توان از طریق مراجعه به بخش Setting و انتخاب گزینه Security و بعد از آن، برداشتن تیک Unknown Sources یا منابع ناشناس غیرفعال کرد.

* پنج: یک سری اپلیکیشن هم طراحی شده‌اند که با استفاده از آنها والدین می‌توانند فعالیت بچه را روی گوشی و تبلت دیگر رصد کنند مثل Google Family Link For Parents، Kids Place و Safe family که هر کدام قابلیت‌های متفاوتی دارند.

* شش: اگر سیستم عامل گوشی شما ios است هم می‌توانید از برنامه‌های مخصوص در اپ‌استور کمک بگیرید اما قبل از هر چیز این امکان برایتان فراهم است که جست‌وجوی بچه در مرورگرها را مسدود کنید. مسیر فعال کردن این قابلیت روی نسخه‌های مختلف چندان متفاوت نیست. ابتدا باید به قسمت General تنظیمات خود بروید و بعد گزینه Restriction را فعال کنید.

اگر برای اولین بار است که از این امکان استفاده می‌کنید باید کلمه عبوری را برای آن مشخص کنید. بعد از آن قسمتی با عنوان Websites را در انتها لیست مشاهده خواهید کرد در ادامه گزینه All Websites را غیرفعال و سپس گزینه Limit Adult Content برای محتوای غیراخلاقی یا گزینه Specific Websites را برای دیگر سایت‌ها فعال کنید.

کدخبر: ۳۴۷۵۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر