کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۰۷۴۰
تاریخ خبر:

شش اتفاق غیرمنتظره در لیگ نوزدهم

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | سه هفته از لیگ نوزدهم گذشته و دربی هم در راه است. با توجه به اتفاقاتی که در پیش فصل و بازار نقل و انتقالات افتاد منتظر بودیم اتفاقات ویژه‌ای بیفتد اما چیزهایی که تا امروز شاهدش بوده‌ایم با انتظارات ما متفاوت بوده است. شش تا از مهم‌ترین این نکته‌ها را مرور می‌کنیم.

* یک: ۵۰ میلیارد برای صفر گل؟
تیم‌های مدعی برای تقویت خط حمله خود در لیگ نوزدهم هزینه‌های زیادی انجام دادند. استقلال شیخ دیاباته را جذب کرد که گفته می‌شود گران‌ترین مهاجم این فصل لیگ برتر است. تراکتور، کوین فورچونه را از تیم تروی فرانسه خرید و رسانه‌های نزدیک به این باشگاه مدعی هستند که او گران‌‎ترین خرید تاریخ لیگ برتر ایران است.

پرسپولیس مبلغ قرارداد علی علیپور را چند برابر بالاتر برد و گفته می‌شود جذب جونیور براندائو هم حدود ۶۰۰ هزار دلار برای این تیم آب خورده است. سپاهان هم استنلی کی‌روش را که به قول خود مدیرعامل باشگاه پیشنهاد ۹۰۰ هزار دلاری داشت حفظ کرد! با چه مبلغی خدا می‌داند‍!

اما نکته عجیب اینکه این مهاجمان که روی هم نزدیک به ۵۰ میلیارد برای‌شان هزینه شده تا پایان هفته سوم حتی یک گل هم برای تیم‌های‌شان نزده‌اند! اما بهترین گلزنان لیگ برتر تا اینجا شهریار مغانلو، محمدرضا سلیمانی، علی شجاعی و رحمان جعفری هستند که هر کدام دو گل زده‌اند و کمتر کسی همه آنها را می‌شناسد و مجموع قراردادهای همه آنها احتمالا نصف قرارداد یکی از خارجی‌های گرانقیمت هم نیست!

* دو: یک‌سوم گل‌های لیگ در بازی‌های نساجی
تا پایان هفته سوم، ۴۶ گل در لیگ نوزدهم رد و بدل شده است. یعنی به طور میانگین کمی بیشتر از دو گل برای هر مسابقه که آمار خوبی نیست. سال‌هاست که میانگین گلزنی در لیگ برتر ایران در همین حدود است. تیم‌های پرمدعا نقش زیادی در کم گل بودن بازی‌های این فصل داشته‌اند. پرسپولیس فقط دو گل زده و یک گل خورده است.

تراکتور فقط یک گل زده و گلی هم دریافت نکرده! سپاهان چهار گل زده و گلی نخورده. استقلال هم دو گل زده و سه گل خورده است! اما سهم نساجی مازندران در گل‌های این فصل لیگ برتر زیاد و البته عجیب است. این تیم در سه بازی خود هشت گل زده و هشت گل هم خورده است.

به عبارتی یک‌سوم گل‌های لیگ نوزدهم در بازی‌هایی به ثمر رسیده که یک طرفش نساجی بوده. بعد از نساجی تیم سایپا هم بازی‌های پرگلی را تجربه کرده. این تیم هفت گل زده و پنج گل دریافت کرده و پیکان هم با چهار گل زده و هفت گل خورده نقش مهمی در پرگل شدن بازی‌های این فصل داشته است.

*سه: ماجرای رحمتی و حسینی
در بازار نقل و انتقالات وقتی مهدی رحمتی به شهر خودرو پیوست شایعه شد که این شرط سیدحسین حسینی بوده که استقلال یا جای اوست یا رحمتی! این شرط البته از سوی حسینی تکذیب شد اما کمتر کسی آن را باور کرد. فصل قبل شرایط به شکلی پیش رفته بود که حسینی بهتر از رحمتی عمل کرده بود و رحمتی محبوبیتش را در میان بخش زیادی از هواداران استقلال از دست داده بود. در لیگ نوزدهم همه منتظر بودند که حسینی در تیمی بدون حاشیه و بدون رقیب بهترین عملکردش را نشان دهد اما همه چیز برعکس شده است.

حسینی در هر سه بازی استقلال گل خورده و روی دو گل مقصر اصلی بود اما رحمتی فقط یک گل خورده که گرفتنش کار هر کسی نبود! تیم رحمتی صدرنشین لیگ برتر است و تیم حسینی در رده یازدهم! اگر همین حالا از هواداران استقلال سوال کنید احتمالا بخش زیادی از آنها از جدایی رحمتی ناراحت هستند و از برخوردی که فصل قبل با او داشتند احساس پشیمانی می‌کنند. البته که پشیمانی سودی ندارد و آنها باید این وضعیت را تحمل کنند.

* چهار: دروازه‌بان‌های پراشتباه
تعداد زیادی از گل‌های این فصل روی اشتباهات عجیب و مضحک دروازه‌بان‌ها به ثمر رسیده است. در هفته دوم دروازه‌بان خارجی شاهین بوشهر در دقیقه شش با خروجی اشتباه از بازی اخراج شد و تیمش را ۱۰ نفره کرد. در بازی نساجی و پیکان، سه گل اول نساجی روی اشتباهات مشابه دروازه‌بان و دفاع پیکان به ثمر رسید. هفته سوم اما اوج این اشتباهات بود. گلر نفت مسجدسلیمان ضربه ضعیف دیاباته را مهار نکرد و در ادامه مهدی قائدی گل استقلال را زد.

در همین بازی حسین حسینی با خروج اشتباهش زمینه‌ساز گل نفت شد. حامد لک و مدافع ماشین‌سازی هم با ناهماهنگی خود عامل اصلی به ثمر رسیدن تک گل شهرخودرو بودند. گلر پیکان در بازی با نفت مسجدسلیمان هم در جاگیری اشتباه کرد و از ۳۵ متری یک گل بد دریافت کرد. امین صادقی دروازه‌بان نساجی با دو سوتی در نیمه اول کمر تیمش را شکست و عامل باخت تیمش در مقابل سایپا شد و در نهایت محمد دریس هم در مهار شوت نه‌چندان خوب و محکم کنعانی‌زادگان ناموفق عمل کرد و صنعت‌نفت به پرسپولیس باخت.

* پنج: سه مربی ایرانی در صدر
در لیگ نوزدهم مربیان خارجی تا این جای کار موفق عمل نکرده‌اند و انتظارات هواداران تیم‌های‌شان برآورده نشده است. در صدر آنها استقلال است که با استراماچونی به شدت بد کار کرده است. تیم او در هر سه بازی در دقایق پایانی گل خورده و این ضعف هنوز برطرف نشده. استقلال هم در رده یازدهم جدول است.

وینکو بگوویچ در گل‌گهر بد عمل نکرده و تیمش فعلا سه تساوی به دست آورده است. دنیزلی برای تراکتور پنج امتیاز گرفته و دراگان اسکوچیچ هم صنعت‌نفت را چهار امتیازی کرده و گابریل کالدرون برای پرسپولیس شش امتیاز کسب کرده و فعلا موفق‌ترین مربی خارجی لیگ نوزدهم است.

اما او هم پشت سر سه مربی ایرانی قرار دارد. فعلا یحیی شهرخودرو را با سه برد متوالی در صدر جدول قرار داده. سپاهان، تیم قلعه‌نویی هفت امتیاز گرفته و تیم دوم جدول است و سایپا با ابراهیم صادقی که اولین فصل مربیگری‌اش را تجربه می‌کند در رده سوم جا گرفته است. البته پیش‌بینی‌ها این بود که مربیان خارجی مثل استراماچونی و دنیزلی هم موفق‌تر عمل کنند اما فعلا که دور دور مربیان ایرانی است.

* شش: خوش‌یمنی غیرطبیعی رادو
بوژیدار رادوشوویچ از فصل گذشته هر بار در ترکیب اصلی پرسپولیس قرار گرفته، تیمش در آن بازی بازنده از زمین بیرون نیامده است. همین باعث شده تا هواداران پرسپولیس به او لقب دروازه‌بان خوش‌یمن را بدهند. این اتفاق در این فصل به شکل جالب‌تری رخ داده است. رادو در دو بازی پرسپولیس مقابل پارس جنوبی جم و صنعت‌نفت آبادان در ترکیب اصلی تیمش قرار گرفته و پرسپولیس در هر دو بازی به پیروزی رسیده ‌ و گلی هم نخورده است.

او مقابل صنعت‌نفت یک سوپرواکنش هم داشت و دروازه تیمش را نجات داد. تنها باخت پرسپولیس در این فصل هم به بازی مقابل تراکتور برمی‌گردد که علیرضا بیرانوند گلر پرسپولیس بود! این در حالی است که بیرانوند فصل گذشته آقای کلین‌شیت لیگ برتر بود اما امسال تنها باخت پرسپولیس در حضور او رقم خورده است. تا جایی که حتی گفته می‌شود ممکن است بوژیدار در دربی دروازه‌بان پرسپولیس باشد.

کدخبر: ۲۸۰۷۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر