کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۶۷۸۳
تاریخ خبر:

انگلیس چگونه با آمریکا کنار می‌آید؟

روزنامه هفت صبح | نشست گروه هفت در پاریس باعث شد تا دونالد ترامپ و بوریس جانسون دلی از عزا در بیاورند و دیداری تازه کنند. تصاویری که از خوش و بش این دو منتشر شده نشان می‌دهد که هر دو از روند دیدار و مذاکرات‌شان راضی بوده‌اند‌ اما در پشت پرده این تصاویر کماکان رقابت در جریان است.

هر چند دیروز ترامپ، جانسون را به برون رفت از اتحادیه اروپا تشویق و او را فردی مناسب برای اجرای برگزیت معرفی کرد اما دو کشور بر سر توافق و تعامل تجاری با هم مشکلاتی هم دارند. از سوی دیگر جانسون با اروپایی‌ها هم درگیر است. بریتانیا همه را برسر اجرای برگزیت کلافه کرده است. اینجا در مورد نشست و برخاست‌های بوریس جانسون در نشست گروه هفت بیشتر بخوانید:

* یک: نشریه «فایننشال تایمز» به نقل از نخست‌وزیر انگلیس نوشت: اگر آمریکا خواهان دستیابی به توافق و معامله تجاری با بریتانیا است، باید محدودیت‌های اعمال شده بر تجارت و مشاغل انگلیس را لغو و با لندن سازش کند. به نوشته این نشریه انگلیسی، «بوریس جانسون» ‌ ‌یکشنبه‌ که برای شرکت در نشست «گروه ۷» در فرانسه به سر می‌برد، اعلام کرد ‌ موانع بسیاری برای تجارت و مشاغل انگلیسی در آمریکا وجود دارد.

او افزود: فرصت‌های بسیاری برای بازگشایی شرکت‌های انگلیسی در آمریکا وجود دارد، ما قصد داریم از این فرصت‌ها استفاده کنیم اما نیازمند تغییر رویکرد آمریکا و سازش این کشور هستیم، زیرا اکنون محدودیت‌های بسیاری برای ما در ایالات متحده وجود دارد.
جانسون ادامه داد: برای مثال ما شرکت‌های مواد غذایی در تایلند و ایسلند داریم اما به دلیل وجود برخی محدودیت‌های غذایی و دارویی این شرکت‌ها نمی‌توانند فعالیت خود را در آمریکا آغاز کنند. ماه گذشته ‌دونالد ترامپ‌ اعلام کرد ‌ مذاکرات درمورد توافق تجاری «بسیار مهمی» با انگلیس آغاز شده است.

این معاملات برای افزایش تجارت و رفع موانع تجاری طراحی شده که ممکن است شامل مالیات بر واردات و صادرات، سهمیه‌ها ‌ یا مقررات مختلف در مورد ایمنی یا برچسب کالا باشد. جانسون در نخستین سخنرانی خود تاکید کرد ‌ لندن تا ۳۱ اکتبر (۹ آبان) سال جاری اتحادیه اروپا را ترک می‌کند. برخی تحلیلگران بر این باورند که لندن پس از خروج از اتحادیه اروپا، به دنبال بهبود و گسترش روابط با آمریکا خواهد بود.

* دو: دونالد توسک: مبادا در آینده از جانسون با نام «آقای بدون توافق» یاد کنند:دونالد توسک، رئیس شورای اروپا که برای شرکت در چهل و پنجمین اجلاس گروه هفت در فرانسه به سر می‌برد، گفت تمایل ندارد بر سر «خروج بدون توافق» بریتانیا از اتحادیه اروپا با مقام‌های لندن همکاری کند.

توسک روز شنبه، دو شهریور در یک نشست خبری در شهر بیاریتز در مورد رویکرد نخست وزیر جدید بریتانیا به برگزیت گفت:«تنها چیزی که من تمایل ندارم درباره‌اش همکاری کنم برگزیت بدون توافق است. من همچنان فکر می‌کنم نخست وزیر جانسون مایل نیست که نامش در تاریخ به عنوان «آقای بدون توافق» ثبت شود.»

رئیس شورای اروپا در عین حال ابراز تمایل کرد که در جریان دیدار با بوریس جانسون در حاشیه نشست گروه هفت در بیاریتز پیشنهادهای او برای پرهیز از برگزیت بدون توافق را نیز بشنود. توسک گفت: «ما منتظر شنیدن پیشنهادهایی از جمله در مورد ایرلند هستیم که عملی و واقع‌گرایانه و نیز قابل پذیرش برای همه کشورهای عضو باشد و می‌خواهیم بدانیم دولت بریتانیا کی آماده است تا این پیشنهادها را روی میز بگذارد.»

سرنوشت برگزیت سه سال پس از رأی آری مردم بریتانیا به همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا، همچنان نامعلوم است و بحران سیاسی بر سر این مسئله در بریتانیا هنوز جریان دارد. تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) به عنوان تاریخ نهایی و قطعی خروج بریتانیا از اتحادیه اعلام شده اما هنوز سایه تردید در این زمینه بر سر این جزیره گسترده است.

* سه: بریتانیا با بر‌گزیت بدون توافق پول کمتری به اتحادیه اروپا می‌پردازد: روزنامه میل آن ساندی نوشت، نخست وزیر انگلیس قصد دارد به رهبران اتحادیه اروپا بگوید ‌ نمی‌خواهد ۳۰ میلیارد پوند (۳۷ میلیارد دلار) از هزینه خروج با توافق از این اتحادیه را پرداخت کند، مگر آنکه آنها تغییراتی در برگزیت حاصل کنند.

روزنامه میل روز یکشنبه در گزارش خود آورده است، اگر انگلیس بدون توافق تجاری از اتحادیه اروپا خارج شود، وکلا به این نتیجه رسیده‌اند که دولت لندن باید به جای ۳۹ میلیارد پوند هزینه خروج، تنها ۹ میلیارد پوند بپردازد، به این دلیل که نباید بابت دوره گذار هزینه‌ای پرداخت کند. دفتر بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس هنوز به این مسئله پاسخی نداده است.

کدخبر: ۲۷۶۷۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر